فعالیت‌های دینی و فرهنگی در رأس برنامه‌ها قرار گیرد / لزوم حمایت از مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3957930
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
قاری و داور بین المللی قرآن بیان کرد:

فعالیت‌های دینی و فرهنگی در رأس برنامه‌ها قرار گیرد / لزوم حمایت از مؤسسات قرآنی

قاری و داور بین المللی قرآن با بیان اینکه فعالیت‌های دینی و قرآنی، مردم محور هستند اگرچه نقش حاکمیت بی تاثیر نیست و وظایفی را در این حوزه به عهده دارد، گفت: تفکراتی در حوزه حاکمیتی خصوصا اجرایی وجود دارد که فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را امور ثانوی و ثالثی می‌دانند در صورتیکه فعالیت‌های دینی و فرهنگی باید در راس برنامه‌ها باشد، نسبت به فعالیت‌های قرآنی مؤمنانه بیاندیشیم و انقلابی عمل کنیم.

فعالیت‌های دینی و فرهنگی باید در راس برنامه‌ها قرار گیرد / لزوم حمایت از موسسات قرآنی

محمود لطفی نیا، قاری و داور بین المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص تأثیر شیوع کرونا بر فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: شیوع کرونا به‌عنوان یک پدیده تازه‌، با شدت فراگیری که داشت همه جهان را تحت‌الشعاع قرار داد، لذا برای اینکه فضای حقیقی تعطیل نشود برنامه‌ها در عرصه‌های مختلف به فضای مجازی منتقل شد.

وی با بیان اینکه به گواه بزرگان فضای مجازی اکنون یک فضای حقیقی شده است، افزود: فضای مجازی جدی‌تر شده، همه جوامع برای اینکه در آینده دچار بحران تازه‌تری از حیث فعالیت‌های فرهنگی نشوند سعی در تقویت و گسترش فعالیت‌ها و برنامه‌‌ریزی‌های جدی در فضای مجازی دارند و آینده را در همه شئون انسانی اعم از فرهنگ و اقتصاد و سیاست در این فضا دنبال می‌کنند.

فعالیت‌های قرآنی با بهره‌گیری از فضای مجازی تسهیل شد

لطفی‌نیا ادامه داد: با شیوع کرونا افکار و نظرات به‌کار گرفته شد تا فعالیت‌ها را به فضای مجازی منتقل کنند؛ جامعه قرآنی هم از این امر مستثنی نبود و فعالیت‌های خود را در بستر فضای مجازی توسعه داد. به عبارتی یک تهدید به فرصت تبدیل شد تا نه تنها فعالیت‌‌ها تعطیل نشوند، بلکه خصوصا فعالیت‌های قرآنی که ظاهرا نیازمند مشافهه و ارتباط چهره به چهره است با بهره‌گیری از فضای مجازی از طریق ارتباطات تصویری توسعه یابد.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر توانسته‌ایم در ارائه محتواهای آموزش قرآن در فضای مجازی موفق عمل کنیم؟ گفت: در این زمینه تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و موفقیت‌های نسبی داشتیم اما کافی نیست، به تناسب دیگر فعالیت‌ها در فضای مجازی به نظر می‌رسد عقب هستیم؛ البته حرکت‌های مثبتی صورت گرفته و کارهای خوبی انجام شده است؛ خصوصا در آموزش و پرورش با راه‌اندا‌زی شبکه شاد امکانات بسیار خوبی فراهم شد، اما هنوز به نسبت رشد فعالیت‌ها در سایر کشورهای توسعه یافته و در حال رشد، چه در دسترسی به اینترنت و چه در تولید نرم‌افزارهای روزآمد، عقب هستیم و باید بیشتر تلاش کنیم، لذا لازم است مسئولان امر در حوزه ارتباطات و فضای سایبری فعالیت‌های مبتنی بر توسعه فرهنگ دینی و معارف قرآنی را در فضای مجازی با اعطای تسهیلات بیشتر، تقویت کنند.

توانمندی بالای فعالان قرآنی برای مقابله با تهاجم فرهنگی در فضای مجازی

این داور بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه سهولت دسترسی به فضای مجازی می‌تواند برکات بی‌شماری داشته باشد، بیان کرد: امیدواریم اینترنت ایرانی یا اینترانت با ابتکارات و تدابیر جوانان نخبه تقویت شود، زیرا بسیار می‌تواند راهگشا باشد؛ نرم‌افزارهایی مانند ایتا، سروش و شاد خوب هستند اما از حیث تقویت و بروزرسانی و همآوردی با شبکه‌های جهانی مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌اند.

لطفی‌نیا ادامه داد: به نظرم اگر با توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد سرعت و فضای متناسب با حجم گسترده کاربران در فضای مجازی بتوانیم کارکرد آن را تسهیل کنیم، فعالان قرآنی بسیار توانایی دارند و می‌توانند با بارگذاری محتواهای فرهنگی و قرآنی روزآمد و نوپردازی در بیان معارف دینی و قرآنی، با جدیت بیشتری در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب ایستادگی و مقاومت کنند.

مقالات قرآنی؛ راهبردی برای تحقق اهداف سند جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی

این قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به تدوین سند «جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی»، گفت: تدوین این سند آغاز یک راه است؛ ماه گذشته در پانزدهمین نشست تخصصی اساتید و قاریان کشور که در تهران داشتیم مقالات بسیار پر محتوایی در حوزه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی ارائه شد که نویددهنده گام‌های مثبتی در جهت توسعه فرهنگ قرآنی در فضای مجازی است؛ این مقالات می‌توانند با پیگیری مسئولان فرهنگی کشور به برنامه‌هایی راهبردی در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی تبدیل شوند.

فعالان قرآنی موظف به معرفی درست جذابیت‌ها و اعجاز قرآن

این پیشکسوت قرآنی در پاسخ به این سؤال که چه راهکارهایی را برای افزایش گرایش جامعه به آموزش و تحقق فرهنگ قرآنی پیشنهاد می‌کنید؟ تصریح کرد: جذابیت‌ها و اعجاز آیات قرآنی بسیار زیاد است و ما فعالان قرآنی صرفا موظف به معرفی این جذابیت‌ها هستیم. مردم ما که ثابت کرده‌اند به امثال سردار شهید سلیمانی‌ها آنچنان عشق می‌ورزند که عالم مشاهده کرد، بیش از آنکه در تخیل و تصور ما بگنجد به قرآن و اهل بیت(ع) علاقه‌مند هستند. لذا وظیفه فعالان قرآنی این است که به درستی این جذابیت‌ها را شناسایی و معرفی کنند و در این مسیر از زمان عقب نمانند. طرز بیان را روزآمد کنند تا معارف اصیل قرآن را به روش امامان خود متناسب با ظرفیت‌های زمان و مکان منتقل نمایند.

لزوم معرفی گنجینه‌های قرآنی به جوانان با روش‌های زیباشناسانه

وی تأکید کرد: ما در علوم قرآنی و احادیث اهل‌ بیت(ع) خزائن و گنجینه‌های بسیاری داریم که هنوز به‌طور شایسته‌ای معرفی نشده‌اند، چه‌بسا اگر این زیبایی‌ها به‌درستی بیان شوند، مخاطبان نیز با جان و دل می‌پذیرند. علمایی نظیر مقام معظم رهبری، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی و آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره) و سایر علما و شخصیت‌هایی که رفتار و گفتارشان برای جامعه خصوصا جوانان مؤمن و نخبگان الگو است، کم نداریم. فقط باید برای معرفی چهره‌های شاخص قرآنی از راه‌های زیباشناسانه و زبانی که بتواند در عمق وجود نسل امروز نفوذ کند، استفاده کنیم.

لطفی‌نیا ادامه داد: شهدای گرانقدر ما از دیگر نمونه‌های بارزی هستند که هم‌اکنون در فضای مجازی از زبان و قلم این بزرگواران همه ما بهره‌مند می‌شویم و این خود نشانه‌ای است که می‌توانیم توجه جوانان را با وجود کثرت هجمه‌های دشمن در زمینه ناتوان نشان دادن انقلاب و نظام اسلامی، به فرهنگ قرآنی جلب کنیم.

فعالیت‌های دینی و قرآنی، مردم‌محور هستند

این قاری بین‌المللی قرآن در پاسخ به این سؤال که حاکمیتی یا مردمی بودن فعالیت‌های قرآنی چه تأثیری در گسترش فرهنگ قرآنی دارد؟ اظهار کرد: فعالیت‌های دینی و قرآنی، مردم‌محور هستند اگرچه نقش حاکمیت بی‌تأثیر نیست و وظایف مهمی را در حوزه فرهنگ دینی به عهده دارد؛ اما فعالیت‌های قرآنی در حوزه مردمی هرگز تعطیل نمی‌شود و روز به روز با حضور پرچمداران قرآن و عترت و به پشتوانه مقام معظم رهبری با قدرت و سرعت دنبال می‌شود تا فعالیت‌ها طبق برنامه‌ سندهای راهبردی درست و هرچه کامل‌تر اجرا شوند.

این داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه تفکراتی در حوزه حاکمیتی خصوصا در حوزه اجرایی وجود دارد که فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را امور ثانوی و فرعی می‌دانند در صورتی که فعالیت‌های دینی و فرهنگی باید در رأس برنامه‌ها باشد، ادامه داد: امور فرهنگی موتور محرک و برانگیزاننده سایر حوزه‌های اجتماعی و سیاسی در نظام اسلامی است. چنانچه سایر فعالیت‌های اجتماعی، زیر چتر فرهنگ دینی و قرآنی نباشند دچار بحران بی‌هویتی نسل‌های آتی خواهیم شد. امیداوریم به مدد امام زمان(عج) کسانی که مسئولیت اجرایی در حوزه فرهنگی و سیاسی را عهده‌دار می‌شوند دغدغه‌های فرهنگی را مقدم بر گرایش‌های سیاسی بدانند. اگر بخواهیم در راستای تحقق آرمان بلند احیای تمدن نوین اسلامی گام برداریم، باید از این حقایق غفلت نورزیم.

حاکمیت باید از مؤسسات قرآن حمایت کند

این پیشکسوت قرآنی در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از فعالیت مؤسسات قرآن چیست؟ بیان کرد: مؤسسات قرآن متأسفانه با مسائل اقتصادی بغرنجی درگیر هستند، گردش چرخ اقتصاد در حوزه فعالیت‌های قرآنی باید به گونه‌ای تنظیم شود تا در مواقع بحرانی نقش پشتوانه‌ای قوی را داشته باشد. در حال حاضر هر مؤسسه قرآنی به اندازه بضاعت خودش در حوزه مالی و آموزشی فعالیت می‌کند که در این شرایط اقتصادی سخت نمی‌توان بیش از این هم انتظار داشت.

لطفی‌نیا با بیان اینکه حاکمیت باید از مؤسسات قرآن حمایت کند، تصریح کرد: اگرچه مؤسسات قرآنی مردمی اداره می‌شوند اما یکی از وظایف حاکمیت در جهت توسعه فرهنگ دینی و قرآنی نقش حمایتی است، حاکمیت باید با حمایت خود از این مؤسسات، انگیزه و امیدواری را در آنان زنده کند؛ در حوزه بیمه فعالان قرآنی و مربیان و مؤسسات قرآن باید کارگشایی صورت گیرد زیرا نیروی انسانی اگر به آینده دلگرم نباشد، نمی‌تواند امیدوارانه فعالیت کند. در حوزه تخصیص بودجه به فعالیت‌های راهبردی قرآنی کوتاهی نشود. لذا امیدواریم در این حوزه تدابیری جدی‌تری اندیشیده شود، تا نسبت به فعالیت‌های قرآنی مؤمنانه بیاندیشیم و انقلابی عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha