لزوم ورود پدران به دایره عاطفی خانواده / فشار روانی کرونا بر مردان
کد خبر: 3956027
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

لزوم ورود پدران به دایره عاطفی خانواده / فشار روانی کرونا بر مردان

یک روانشناس با تأکید بر لزوم وارد کردن پدران در دایره عاطفی خانواده، بیان کرد: باید پدران را از دایره سخت افزاری و سخت‌کوشی خارج و در تمام مسائل عاطفی و روحی خانواده دخیل کنیم.

به گزارش ایکنا از گیلان، فرزین باقری، دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، امروز، ششم اسفند در نشست «مردان؛ حمایت و نشاط خانواده در دوران کرونا»، به نقش پررنگ پدران و همسران در دوران همه گیری ویروس کویید۱۹ اشاره کرد و گفت: پدران در کنار مادران نقش مهمی در نشاط، پویایی و پختگی فرزندان ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا ارتباط پدران با فرزندان پررنگ تر و نزدیک تر شده است، افزود: طبق دستورالعمل های بهداشتی قوانین سختگیرانه ای درباره ارتباطات اجتماعی در نظر گرفته شده و با قرنطینه خانگی مواجه هستیم که موجب شده پدران وقت بیشتری را در خانه و با همسر و فرزندان سپری کنند.

این دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، با اشاره به آثار کرونا برای خانواده ها و فرزندان، ادامه داد: در گذشته پدران ساعاتی از روز را در محل کار می گذراندند و به دنبال فعالیت های روزمره بودند، اما کرونا موجب بیکار شدن افراد و ایجاد مشکلات خانوادگی و روان شناختی شد که پدران بیشتر در خانه هستند و از نزدیک سختی کار مادران را در تربیت فرزندان مشاهده می‌کنند. در واقع کرونا این فرصت را فراهم کرد تا پدران به تربیت فرزندان اهمیت دهند.

وی از پدران خواست اقدامات لازم را برای حمایت از فرزندان در دوران همه گیری بیماری کرونا انجام دهند و گفت: پدران می توانند یک برنامه روزانه برای مدیریت زمان فرزندان تهیه و زمان های بازی کردن، درس خواندن، غذا خوردن، خوابیدن و کار کردن آنان با گوشی هوشمند و... را مشخص کنند.

باقری با بیان اینکه پدران در کنار مادران یک نقش مکمل دارند، تصریح کرد: پدران دارای قدرت رهبری هستند و کمتر دچار احساسات می شوند و لذا می توانند امور را مدیریت و با قدرت و تجربه خودشان مشکلات را حل کنند. در واقع پدران باید از این نقش حمایتی خود برای خانواده و فرزندان استفاده کنند تا دوباره به زندگی عادی بازگردیم.

مهسا حاتم، کارشناس ارشد روان شناسی نیز در ادامه با بیان اینکه هرگونه تغییر در زندگی فشار روانی و نگرانی و استرس فرد را بالا می برد، اظهار کرد: اضطراب و استرس موجب ناتوانی در کنترل اوضاع و عدم مدیریت شخصی و خانوادگی می شود لذا شرایط شیوع بیماری کرونا و قرنطینه خانگی اضطراب و استرس زیادی را در افراد ایجاد کرده است.

وی کاهش اضطراب و استرس را نیازمند مدیریت دانست و افزود: نتیجه مدیریت نکردن اضطراب و استرس، ایجاد اختلاف و درگیری و کشمکش در خانواده و جامعه است.

حاتم با اشاره به مسئولیت بزرگ والدین در مدیریت این ایام، بیان کرد: تحقیقات نشان می دهد که فشار روانی بر زنان در دوران کرونا سه برابر مردان بوده و همین مسئله اهمیت نقش حمایتی مردان در کاهش فشار روانی زنان را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه مردان نیز در روزهای کرونایی نسبت به قبل فشارهای بیشتری را تحمل می‌کنند، گفت: زوجین باید در وظایف و مسئولیت ها همدیگر را حمایت و یاری کنند.

حاتم از زوجین خواست برای تخلیه هیجانی خودشان زمان های مشخصی را در کنار هم بگذرانند و یادآور شد: زن و شوهر در کارهای خانه و تربیت فرزندان تقسیم وظایف داشته باشند و با هم مشورت و مشارکت کنند تا زندگی بهتر و شادتری داشته باشند. همچنین برنامه ریزی برای بازی و تفریح کودکان نباید فراموش شود، زیرا کودکان آسیب پذیر هستند و نباید شاهد نگرانی و استرس و اضطراب و بی حوصلگی والدین خود باشند.

این روانشناس، با بیان اینکه مردان در شرایط سخت اقتصادی بیش از پیش نیازمند افزایش تاب آوری و مدیریت هیجان هستند، اظهار کرد: مردان در روزهای کرونایی باید با برنامه تر و آگاهانه تر زندگی کنند و احساسات و هیجانات خودشان را بشناسند و مدیریت کنند و از همدلی و حمایت و درک برای ارتقای حال خوب خود و دیگران بهره ببرند، زیرا مردی که شادتر بوده و مدیریت و کنترل بالایی دارد، همسر و پدر خوبی نیز خواهد بود.

فاطمه فدایی، کارشناس ارشد روانشناسی نیز در این نشست، با اشاره به نقش پدران در خانواده، تصریح کرد: مردان در طول تاریخ همواره عهده دار مسئولیت خانواده بودند و تأمین نیازهای مادی و تنظیم امور زندگی و انجام فعالیت های سخت را انجام بر دوش داشتند لذا کمتر به نیازهای عاطفی مردان توجه شده است.

وی با اشاره به نقش مادران در تربیت فرزندان، افزود: رابطه احساسی بین مادر و فرزند نمود بیشتری دارد، اما عمدتاً از نیازهای عاطفی مردان در کانون خانواده غفلت می شود.

این روانشناس، نگاه سنتی را در جهت سرکوب عواطف و احساسات مردان دانست و ادامه داد: در نگاه سنتی همواره مردان توانایی حل مسائل و مشکلات سخت را دارند و باید با قدرت به فکر تامین نیازهای خانواده خودشان باشند لذا این نگاه جنبه های عاطفی و احساسی را نوعی سستی برای مردان تلقی می کند.

فدایی با تأکید بر لزوم وارد کردن پدران در دایره عاطفی خانواده، بیان کرد: باید پدران را از دایره سخت افزاری و سخت‌کوشی خارج و در تمام مسائل عاطفی و روحی خانواده دخیل کنیم.

وی با بیان اینکه مردان نباید احساسات خودشان را پنهان کنند، گفت: مردان هم مانند زنان دارای احساسات عمیق هستند و نسبت به همسر و فرزندان و نزدیکان عشق و محبت و دلسوزی دارند لذا در شرایط کرونا که زندگی سخت تر از گذشته شده، مردان تحت فشار بیشتری هستند و اعضای خانواده باید این عشق و محبت را به پدر منتقل کنند.

انتهای پیام
captcha