حضرت فاطمه زهرا(س)؛ حلقه مفقوده نبوت و امامت
کد خبر: 3947901
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶

حضرت فاطمه زهرا(س)؛ حلقه مفقوده نبوت و امامت

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عالم هستی براساس وجود مبارک فاطمه زهرا(س) سرشته شده است، اظهار کرد: پیامبر(ص) در حدیث شریف کساء اهل بیت خویش را با فاطمه(س) معرفی می کند و ایشان را حلقه مفقوده نبوت و امامت نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ عبدی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به آیه «وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ»، سوره حمد را مساوی کل قرآن دانست و اظهار کرد: سوره حمد «فاتحه الکتاب» است، یعنی هر کسی که می خواهد در محضر قرآن، احکام، عقاید و تفسیر باشد، باید از سوره حمد ورود کند.

وی با بیان اینکه خداوند در آیات ابتدایی سوره حمد از زبان خود، خودش را معرفی می کند، افزود: بخش دوم این سوره از زبان بنده است، یعنی از خدا می خواهیم ما را به راه راست هدایت کند؛ راه کسانی که به آنان نعمت داده شده لذا خداوند در آیه «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ...» مشخص می کند که نعمت خود را شامل حال چه کسانی کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه، پیامبر(ص) را مصداق «نبیین»، حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) را مصداق «صدیقین»، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را مصداق «شهدا» و ائمه معصومین(ع) را مصداق «صالحین» دانست و یادآور شد: قرآن یک کتاب معمولی نیست، یعنی وقتی از درد می‌گوید به درمان نیز اشاره می کند و وقتی راه صحیح را نشان می‌دهد از مقصد هم سخن به میان می‌آورد.

عبدی با بیان اینکه قرآن کریم حضرت ابراهیم(ع) را اسوه حسنه معرفی می کند، گفت: خداوند در آیه «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ» پیامبر(ص) را از مصادیق عینی اسوه حسنه می‌داند. همچنین در آیات پایانی سوره تحریم آسیه، همسر فرعون و مریم، دختر عمران به عنوان اسوه و نمونه برای اهل ایمان معرفی می شوند که نه فقط بانوان، بلکه همگان باید از این دو بانوی گرانقدر پیروی کنند.

وی روح انسان را نیازمند تکامل و تعالی دانست و متذکر شد: روح مجرد است و مجردات نه مذکر هستند و نه مؤنث؛ بنابراین همانگونه که پیامبر(ص) و حضرت ابراهیم(ع) برای زن و مرد الگو هستند، همسر فرعون و حضرت مریم نیز الگوی مردان و زنان عالم محسوب می‌شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه حضرت فاطمه زهرا(س) را الگویی برای عالم هستی دانست و اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) عمر طولانی نکرد، اما همین عمر کوتاه ایشان بسیار پر برکت بود، زیرا پنج سال در دامان حضرت خدیجه(س) به عنوان نخستین مسلمان و نخستین زنی که به پیامبر(ص) اقتدا کرد، پرورش یافت.

وی حضرت خدیجه کبری(س) را یکی از مهمترین و بزرگترین زنان عالم هستی دانست و تصریح کرد: پیامبر(ص) با نامگذاری «فاطمه» نشان داد که ایشان دختر حضرت خدیجه است؛ زنی که همه دارایی اش را در راه اسلام صرف کرد.

عبدی با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا 13 سال تحت تأدیب و تربیت مستقیم رسول الله قرار داشت، بیان کرد: پیامبر(ص) خود تربیت یافته الهی بود و قرآن ایشان را «رَحْمَهً لِلعالَمين»، «كَافَّةً لِلنَّاسِ» و «خُلُقٍ عَظيمٍ» معرفی می کند، یعنی پیامبر(ص) برای همه انسان ها برگزیده شده و عالمیان از رحمت و مهربانی وجود ایشان بهره می برند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایت «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی»، تصریح کرد: رسول الله(ص) حضرت فاطمه را قلب و روح و پاره ای از بدن خویش می داند تا اتحاد فیزیکی بین خودش و دخترش را نشان دهد، یعنی اگر فاطمه نبود، رسول الله هم نبود.

وی با بیان اینکه عالم هستی براساس وجود مبارک فاطمه زهرا(س) سرشته شده است، اظهار کرد: پیامبر(ص) در حدیث شریف کساء اهل بیت خویش را با فاطمه(س) معرفی می کند و می‌فرماید: «هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها»، یعنی پیامبر با این عبارت فاطمه(س) را حلقه مفقوده نبوت و امامت نشان می دهد.

عبدی با اشاره به جریان مباهله مسیحیان نجران با پیامبر(ص)، افزود: به دنبال نزول آیه «فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ»، پیامبر دست حسین را می گیرد و به همراه حضرت علی(ع) و فاطمه(س) به میدان محاجه می رود، یعنی علی(ع) ادامه دهنده ولایت است.

وی فاطمه زهرا(س) را سر منشأ نبوت، امامت و ولایت کبری(عج) دانست و تصریح کرد: فاطمه می تواند الگو باشد و این الگو در امور جزئی نیست، بلکه در همه رفتار، گفتار و خلقیات اصول کلی منطبق بر زمان و مکان را باید از فاطمه زهرا(س) بگیریم.

این استاد حوزه و دانشگاه اولین خصوصیت حضرت زهرا(س) را عفت دانست و بیان کرد: حضرت زهرا نقش مادری را بر عهده داشت و در خانه فرزندان گرانقدری را تربیت کرد که هر کدام منشأ خیر و برکت بودند. همسرداری سومین خصیصه حضرت زهرا(س) است که به بهترین نحو انجام داد، یعنی ایشان موقعیت شناس بود و محیط خانه را امن نگه می داشت، زیرا حضرت علی(ع) در 86 جنگ حضور داشت و حضرت فاطمه علاوه بر اداره خانه و فرزندان، به مسائل بیرون از خانه هم می پرداخت و در جریان جنگ ها از مجروحان پرستاری می کرد.

عبدی آیات هشتم و نهم سوره انسان را در وصف اخلاص و بخشندگی حضرت زهرا(س) در راه خدا دانست و تأکید کرد: حضرت زهرا نان هایی را که حضرت علی(ع) شبانه به خانه های فقیران می برد، می پخت لذا امروز که در شرایط کرونایی قرار داریم و بسیاری از مردم کسب و کارهای خودشان را از دست داده اند، باید از حضرت زهرا الگو بگیریم و بیشتر مراقب همسایگان و ایتام و فقرا باشیم.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) همه درآمد زمین فدک را بین مردم تقسیم کرد و حتی یک دینار برای خودش برنداشت، گفت: مردم نسبت به بخشندگی حضرت آگاه بودند و ایشان را می‌شناختند. به فرموده امام حسن(ع)، حضرت فاطمه(س) در نمازهایش برای اهل مدینه دعا می کرد، اما برای اهل خانه هیچ دعایی نمی کرد، زیرا مظهر رحمت خدا روی زمین بود؛ در حالی که مردم مدینه پیامبر(ص) را تشییع نکردند و حضرت علی(ع) را تنها گذاشتند لذا حضرت خواهان کفن و دفن شبانه خود در خفا شد.

این استاد حوزه و دانشگاه خطبه فدکیه را سراسر الگو و درس دانست و یادآور شد: اگر به زندگی حضرت مراجعه کنیم راست گویی، حسن خلق، همسرداری، فرزندپروری، دشمن شناسی، ولایتمداری و... را می بینیم لذا اگر داعیه سردمداری جهان اسلام را داریم، باید از فاطمه زهرا(س) الگو بگیریم و در سختی ها و مشکلات کمر خم نکنیم و صبر و شکیبایی داشته باشیم.

عبدی حمایت از ولایت را بزرگترین درس زندگی حضرت زهرا(س) دانست و اضافه کرد: فاطمه زهرا کبود و زخمی بود، درب خانه اش را به آتش کشیده بودند و بین در و دیوار نوزادش را سقط کرده بود، اما همه این دردها مانع از حمایت از ولایت نشد، بنابراین وظیفه بانوان در دفاع از ولایت بیشتر از مردان است، زیرا فاطمه(س) از ولایت دفاع کرد.

وی دفاع از امام زمان(عج) را وظیفه اهل ولایت دانست و اظهار کرد: کوفیان با نماینده امام حسین(ع) بیعت نکردند و لذا فرصت بیعت با امامشان را در روز عاشورا از دست دادند. اگر امروز نیز از ولی‌فقیه حمایت کنیم، آمادگی دفاع از امام زمان(عج) را پیدا خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha