شناسایی هویت دو شهید اراکی در مناطق عملیاتی خانقین و شلمچه
کد خبر: 3947810
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵

شناسایی هویت دو شهید اراکی در مناطق عملیاتی خانقین و شلمچه

همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) پیکر مطهر دو شهید اراکی به نام‌های «جعفر نوروزی» و «حشمت‌الله عسگری» در مناطق عملیاتی خانقین و شلمچه کشف و شناسایی شد.

شناسایی هویت دو شهید اراکی در مناطق عملیاتی خانقین و شلمچهبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی و تبلیغات سپاه روح‌الله استان مرکزی، همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) پیکر مطهر دو شهید اراکی به نام‌های «جعفر نوروزی» و «حشمت‌الله عسگری» در مناطق عملیاتی خانقین و شلمچه کشف و شناسایی شد.

شهید جعفر نوروزی، متولد چهارم خرداد ۱۳۴۷ است و دوران کودکی را مانند تمام هم بازی‌های خود گذراند، همیشه با روحیه شاد خود توجهات را به خود جلب می‌کرد، صله رحم، ورزش، زسیدگی به امور خانواده، نماز اول وقت، دستگیری از مستمندان و محبت به اهل‌بیت(ع) از مسائل مورد توجه شهید است. شاید تشرف او در سنین کودکی به کربلای معلی باعث شعله‌ور شدن عشق امام حسین(ع) در سینه‌اش بود. دوران دبیرستان را در مدرسه امام علی(ع) می‌گذراند ولی آن را ناتمام رها کرد و راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد، زبان عربی و انگلیسی هم می‌خواند و توانست به آن زبان‌ها مسلط شود، تحصیلات ابتدایی حوزوی هم داشت.

این شهید بزرگوار در عملیات کربلای ۲ مجروح شد، در کربلای ۵ با اصابت ترکش خمپاره از ناحیه مچ پای راست دچار جراحت شدید شد و پس از سه دوره جراحی در بیمارستان‌های اهواز و شیراز و تهران بهبود یافت و بعد از بهبودی، تازه خانواده متوجه ماجرا می‌شوند. او در سال ۶۷ در عملیات مرصاد شرکت کرد و به اسارت گرفته شد ولی توانست پس از تحمل شکنجه‌های فراوان از حلقه اسارت فرار کند. وی در سال ۱۳۶۷ ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو فرزند بود و در اسفند ماه سال ۱۳۶۹ راهی عملیات نیمه شعبان با هدف درگیری با منافقان شد. عملیات نیمه شعبان در عراق در استان دیاله و در شهر خانقین انجام شد.

شهدا حجت خدا بر روی زمین هستند

سردار محسن کریمی، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی در جمع خانواده شهید جعفر نوروزی گفت: شهدا گوهرهای گرانبها، چراغ راه هدایت بشریت و حجت خدا بر روی زمین هستند که قله‌های بلند سعادت را به خوبی طی کردند و همچون نگینی در تاریخ اسلام می‌درخشند.

کشف و شناسایی دو شهید اراکی در مناطق عملیاتی خانقین و شلمچه

وی با بیان اینکه شهدا ستون‌های محکم امنیت و اقتدار نظام اسلامی و مایه عزت و کرامت ملت هستند و امروز همه داشته‌هایمان را مدیون خون شهدا هستیم، افزود: شهدا جاری‌کنندگان فرهنگ حسینی(ع) و زینبی(س) در انقلاب اسلامی هستند که با حماسه آفرینی خود بار دیگر فرهنگ عاشورا را در تاریخ زنده کردند.

کریمی افزود: امروز بسیاری از ارزش‌ها همچون ایثار، ازخودگذشتگی، ایستادگی در مقابل زورگویی‌های دشمنان و ثبات قدم در مسیر حق را به برکت خون شهدا داریم و اگر به این مرحله از اقتدار و سربلندی دست پیدا کرده‌ایم مرهون آموخته‌هایی هستیم که از شهدا گرفتیم.

وی با بیان اینکه خانواده‌های معظم شهدا با رفتار خود راه و سیره شهید را در جامعه تبیین کردند و امروز تکریم خانواده‌های معظم شهدا یک اصل مهم محسوب می‌شود، گفت: اگر امروز از خانواده‌های معظم شهدا تکریم و تجلیل می‌کنیم این اقدام از ابعاد مختلف قابل اهمیت است که باید به همه آنها توجه ویژه شود.

کریمی اظهار کرد: امروز دشمنان می‌دانند روحیه شهادت‌طلبی و ایثارگری ملت ایران بزرگترین سلاح دفاعی در انقلاب اسلامی است و در طول این چهل سال به برکت خون شهدا نصرت‌های الهی همواره پشتیبان ملت ایران بوده‌اند. امروز به برکت خون شهدا و هدایت‌های مقام معظم رهبری تمام راهبردهای دشمنان در ابعاد مختلف با شکست‌های سنگین مواجه شده و اگر می‌خواهیم این مسیر پر فراز و نشیب ادامه‌دار باشد باید پایبند به ارزش‌های نظام اسلامی و آرمان‌های شهدا باشیم.

وی تکریم و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا را برای مردم و مسئولان یک راهبرد مهم دانست که از جهات مختلف اهمیت دارد و ادامه داد: حضور شهید در فضای جامعه قطعاً تحول‌آفرین خواهد بود و می‌تواند فضای عمومی جامعه را دگرگون کند، بازگشت پیکر مطهر این شهید در ایام سالروز عملیات کربلای ۵ و شهادت حضرت زهرا(س) یک فرصت ارزشمند برای همه است که از این فرصت در راستای ارتقای معنویت و کسب ارزش‌ها به خوبی استفاده کنیم.

شهدا هیمنه پوشالی دشمنان را درهم شکستند

حجت‌الاسلام ماشاالله عبدی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان مرکزی نیز در جمع خانواده این شهید گفت: امروز نظام اسلامی به برکت خون شهدا و جاری بودن فرهنگ شهادت به عزت و سربلندی روز افزون دست پیدا کرده است و شهدا با خلق حماسه‌ای ماندگار علاوه بر اینکه خود را در تاریخ جاودان کردند، موجب سربلندی ملت‌های مسلمان نیز شدند.

وی افزود: شهدا با فداکاری‌های خود زنده بودن مکتب اسلام ناب محمدی را بار دیگر به اثبات رساندند و به ملت ایران و ملت‌های مسلمان درس آزادگی، ایستادگی و مقاومت دادند و امروز ادامه راه شهدا در همه ابعاد برای کشور حیاتی است. شهدای انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها تهدیدات را خنثی و هیمنه پوشالی دشمنان را درهم شکستند. امروز جهان اسلام به برکت خون شهدا به میدان بزرگ جهاد و مقابله همه جانبه با استکبار و استعمار جهانی تبدیل شده است.

عبدی با بیان اینکه شهدا احیاکنندگان فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی در جامعه هستند و ملت ایران با برخورداری از فرهنگ شهادت و ازخودگذشتگی در مقابل دشمنان تسلیم نخواهند شد، تصریح کرد: شهدا وعده پیروزی حق بر باطل را به خوبی به اثبات رساندند و امروز یک وظیفه سنگین در قابل تکریم مقام شهدا و خانواده‌های آنها داریم که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم. امروز خانواده معظم شهدا چشم و چراغ مردم هستند و ملت ایران در طول انقلاب نشان داده‌اند همواره به آرمان‌های شهدا پایبند هستند و عشق ملت به شهدا ستودنی و نشانه وجود روحیه ایثار و شهادت در این ملت است. انقلاب اسلامی از مقاطع حساس و نوسانات تاریخی با عنایات و توجهات شهدا با موفقیت عبور کرده و امروز افتخار می‌کنیم که میزبان شهدا هستیم و قطعاً ورود شهید به شهر موجب برکات و خیرات زیادی خواهد شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: به کوری چشم دشمنان انقلاب اسلامی ملت ایران با دعای خیر خانواده‌های معظم شهدا قله‌های پیشرفت و سعادت را طی کرده و به اهداف اصلی و مقصد نهایی خود یعنی تشکیل تمدن اسلامی نزدیک می‌شود، خون پاک شهدا، انقلاب اسلامی و ملت ایران را بیمه کرده. لذا باید قدر بدانیم و از این فرصت‌های ارزشمند به خوبی استفاده کنیم.

بر اساس این گزارش، هویت شهید اراکی دیگری به نام حشمت‌الله عسگری از شهدای دوران دفاع مقدس نیز پس از ۳۳ سال کشف و شناسایی شد.

شهید عسگری فرزند قدرت‌الله، متولد اول فروردین ماه ۴۸ است. او در سال ۶۶ از اراک به خوزستان اعزام شد و طی عملیات کربلای ۸ در منطقه شلمچه در سوم آذرماه ۱۳۶۶ به فیض شهادت نائل آمد و پیکر پاکش در منطقه بر جای ماند. پیکر این شهید کشف و هویت او از طریق آزمایش DNA شناسایی شده است.

یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ مسئولان معراج شهدا با حضور در منزل شهید حشمت‌الله عسگری در شهرک قائمیه اسلامشهر، خانواده معظم و گرانقدر این شهید والامقام را از چشم انتظاری در آوردند. همچنین مراسم تشییع شهید والامقام امروز، 26 دی از ساعت 10 صبح در گلزار شهدای روستای دینه کبود برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha