مراقبه و محاسبه؛ مهم‌ترین سرمایه‌های الهی
کد خبر: 3947789
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
یک کارشناس مذهبی بیان کرد:

مراقبه و محاسبه؛ مهم‌ترین سرمایه‌های الهی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجیان گفت: بررسی اینکه از نعمات چگونه استفاده کرده‌ایم را مراقبه و جبران اشتباهات طول زندگی را که نتیجه بررسی زندگی است، محاسبه می‌نامند که این دو از مهم‌ترین سرمایه‌های الهی هستند.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد حاجیان، کارشناس مذهبی، ظهر امروز، ۲۵ دی‌ماه در اولین روز از مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) که در حوزه علمیه امام حسین(ع) برگزار شد، گفت: مراقبه و محاسبه از شاخصه‌های رفتاری است که همه شیعیان نسبت به رعایت آن در بُعد شخصیتی موظف هستند و می‌توان این دو شاخصه را از سرمایه‌های الهی به حساب آورد. مغتنم شمردن جوانی قبلی از پیری، صحت قبل از بیماری، فراقت قبل از گرفتاری، ثروت قبل از فقر و حیات قبل از مرگ از نمونه‌های مراقبه و محاسبه در روایات است که پیامبر(ص) در قالب سفارش به اباذر بیان فرمودند.

وی ادامه داد: بررسی اینکه از نعمات چگونه استفاده کرده‌ایم را مراقبه و جبران اشتباهات طول زندگی را که نتیجه بررسی زندگی است، محاسبه می‌نامند. شکر شناساندن خدا، شناساندن پیامبر(ص)، پوشیده شدن گناهان فردی از دیدگان مردم و اهدای رزق از سوی خداوند از نعماتی است که طبق فرمایش پیامبر(ص) اگر بنده شکر آنان را به جا نیاورد قطعا از نعمات دیگر در طول زندگی محروم خواهد شد.

حاجیان اظهار کرد: مهم‌ترین نعمت که باید از طریق محاسبه و مراقبه، قدر داشتن آن را در طول زندگی فردی خود بررسی کنیم و اگر نسبت به آن کم گذاشته‌ایم تصمیم جدی بر جبران آن بگیریم نعمت ولایت است. پاسداشتن نعمت ولایت در زندگانی حضرت زهرا(س) در موارد بسیاری به عینه قابل رؤیت است، چراکه درخواست دفن شبانه، تشییع جنازه غریبانه از نمونه‌های فعالیت‌های ولایتمدارنه آن حضرت به‌شمار می‌آید.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha