از مبنای علمی سند تحول ستاد اقامه نماز تا ضرورت عملیاتی‌سازی پژوهش‌ها
کد خبر: 3947436
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵

از مبنای علمی سند تحول ستاد اقامه نماز تا ضرورت عملیاتی‌سازی پژوهش‌ها

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تدوین سند تحول در ستاد اقامه نماز زمان‌بر بوده و باید بر یک مبنای علمی دقیق و پژوهش‌های اثربخش انجام شود، گفت: دستگاه‌های فرهنگی که چندین برابر ستاد اقامه نماز اعتبار دارند، می‌توانند در کنار این ستاد و عملیاتی‌سازی پژوهش‌های نماز در طول سال‌های برگزاری اجلاس نماز مؤثر واقع شوند.

ارسالی چهارشنبه لطفا ///// از مبنای علمی سند تحول ستاد اقامه نماز تا ضرورت عملیاتی سازی پژوهش‌ها با هم‌افزایی دستگاه‌هاحجت‌الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: باید فعالیت‌هایی برای تبیین اندیشه مختص به نماز در ذهن جوانان، نوجوانان و به‌ویژه کودکان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های این ستاد در حوزه فضای مجازی یا تولید نرم‌افزارها یا حضور در شبکه شاد دانش‌آموزی مطابق با نسل امروز، افزود: باید ابتدا مفاهیم را مطابق با سنین مختلف تدوین و سپس به جامعه ارائه کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با اشاره به تدوین سند تحول در ستاد اقامه نماز در افق 1400 تا 1420، تصریح کرد: با توجه به اینکه سند تحول هنوز در روزهای ابتدایی کار خود بوده و هنوز نمی‌توان راجع به آن نظرات قطعی داد.

کمیلی با بیان اینکه در این خصوص نامه‌ها به ستاد اقامه نماز استان‌ها ارسال شده و بررسی‌ها در حال انجام است، اظهار کرد: در جلسات منطقه‌ای در حال بررسی نقاط ضعف و قوت ستاد اقامه نماز هستیم.

وی با بیان اینکه تدوین این سند چشم‌انداز 20 ساله زمان‌بر است و باید بر یک مبنای علمی دقیق و پژوهش‌های اثربخش انجام شود، افزود: این سند جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از این جنبه‌ها بررسی نقاط ضعف و قوت، آسیب‌ها و تهدیدهای ستاد اقامه نماز در جلسات مختلف منطقه‌ای قبل از تدوین است.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ستاد اقامه نماز کشور در حال برگزاری جلسات شورای معاونان و جلسات منطقه‌ای است و این کار باید سنجیده، دقیق و علمی پیش رود، چراکه چشم‌انداز 20 ساله ستاد را مشخص خواهد کرد، تصریح کرد: یکی از وظایفی که داریم که در حال پیش‌بینی در سند نیز است، انجام پژوهش‌های اثربخش راجع به گذشته ستاد اقامه نماز است.

کمیلی ادامه داد: اینکه توجه به نماز در کشور اکنون در چه وضعی قرار دارد و آسیب‌هایی که در حوزه نماز در مسجد وجود دارد اگر با پژوهش‌های مطلوب سنجیده شود، می‌توان به خوبی تصمیم گرفت.

وی افزود: ستاد اقامه نماز در سال‌های گذشته در بعد انجام پژوهش‌ها فعالیت‌های اثربخشی انجام داده و بیکار ننشسته و پژوهش‌ها و کارهای تحقیقاتی خوبی در این زمینه انجام شده است.

در تبیین وضعیت نماز درست نیست بگوییم دستگاه‌های فرهنگی کار نکرده‌اند

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی اظهار کرد: برگزاری 28 اجلاس سراسری نماز در این سال‌ها که هر اجلاس، پژوهش‌هایی در دل خود داشته، گواه انجام پژوهش‌ها و اجماع فکرها در این زمینه است.

کمیلی با بیان اینکه فراخوان‌های سالانه اجلاس نماز به صورتی تدوین می‌شود که نشان‌دهنده پژوهش در حوزه نماز است، افزود: مقالات و پژوهش‌های بسیار خوبی به این اجلاس‌ها رسیده و اگر امروز رونق مطلوبی در بحث نماز و مسجد در جامعه شاهدیم، نتیجه همین بینش‌ها و پژوهش‌های انجام شده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه نقد منصفانه باید داشت، اظهار کرد: در تبیین وضعیت نماز درست نیست که بگوییم دستگاه‌های فرهنگی کار نکرده‌اند؛ شاید به اندازه کافی کار نشده است چراکه به‌طور مثال می‌توانستم برای 400 نفر سخنرانی کنیم اما برای چند نفر محدود این کار را انجام داده‌ایم.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اگر دستگاه‌ها کار نمی‌کردند وضعیت بدی در این حوزه داشتیم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در یکی از پیام‌ها به اجلاس سراسری فرمودند که مسئولان باید خود متولی و حامی نماز در دستگاه‌های اجرایی باشند.

کمیلی ادامه داد: در قرآن و روایات همواره آمده که اهل خود را به نماز امر کنید و صبور باشید و ما اگر تنها به همین مضمون عمل می‌کردیم و همه ما امرکننده به نماز بودیم، اکنون شاید وضعیت بهتری داشتیم.

وی با بیان اینکه اگر افرادی که خداوند مسئولیت و قدرت و مکنتی را بر دوش آنان گذاشته، اقامه‌کننده نماز باشند بسیاری از مشکلات این حوزه حل خواهد شد، افزود: مشکل این است که بسیاری مکنت داشتند اما در ترویج اقامه نماز اقدامات مناسبی انجام ندادند.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سؤال که پژوهش‌هایی که در بحث نماز مطرح شده چقدر عملیاتی شده است، اظهار کرد: ستاد اقامه نماز یک مؤسسه فرهنگی زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری و پرچمداری این حوزه است، اما تمام مسئولیت و وظیفه بر دوش ستاد اقامه نماز نیست.

پژوهش‌های نمازی بر روی کاغذ نمی‌ماند

کمیلی ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگی که چندین برابر ستاد اقامه نماز اعتبار دارند، می‌توانند در کنار این ستاد و عملیاتی‌سازی پژوهش‌های نماز در طول سال‌های برگزاری اجلاس نماز مؤثر واقع شوند و  این پژوهش‌ها باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ستاد اقامه نماز سالانه این پژوهش‌ها را به سازمان‌های مربوطه ارجاع می‌دهد، یادآور شد: پژوهش‌ها بر روی کاغذ نمی‌ماند، اما برای عملیاتی کردن کامل آن نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها هستیم چراکه تنها راه بازداری جامعه از فحشا و منکر و آسیب‌ها همین پرداختن به نماز است که باید در بین تمام آحاد جامعه نهادینه شود.

انتهای پیام
captcha