تشکل‌های دانشجویی برای تقویت جامعه مدنی موثر است
کد خبر: 3944601
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴

تشکل‌های دانشجویی برای تقویت جامعه مدنی موثر است

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی علوم سیاسی گفت: عدم علاقمندی به حضور در تشکل‌های دانشجویی یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود زیرا ما در این تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی می‌توانیم گفت‌وگو کردن و کار اجتماعی مشترک را تمرین کنیم که برای تقویت جامعه مدنی موثر است.

امیرحسین ابراهیمی، دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص رسالت اصلی دانشجویان، اظهار کرد: برای بازبینی در یکسری از مفاهیم احتیاج داریم تا از باورها و عادات گذشته دست بکشیم و به تعریف‌هایی که چند دهه گذشته برای برخی از مفاهیم از جمله جنبش دانشجویی و نقش دانشجو حاکم بوده، یک نگاه جدید داشته باشیم تا بتوانیم ضعف‌ها و مواردی که احتیاج داریم تا به آن برسیم، را تغییر دهیم.

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی علوم سیاسی افزود: یکسری باورهای غلط نسبت به دانشجو در جامعه وجود دارد که نبود احزاب قوی در ایران و نبود یک جامعه مدنی پویا از آغاز شکل‌گیری دانشگاه تاکنون دو رکن اساس هستند و باعث شدند تا جامعه از دانشگاه انتظار معجزه داشته باشد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل گفت: با دقت در دانشگاه‌ کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در میابیم که به هیچ عنوان افراد جامعه از دانشجویان انتظار ندارند که پیگیر مطالبات صنفی و سیاسی جامعه باشند اما در کشور ما از همان آغاز دانشجویان به عنوان راه‌بازکن‌های جامعه در برابر دولت‌ها شناخته می‌شوند و این یک روند تاریخی اشتباه بوده که تاکنون نیز ادامه یافته است، در حالیکه دانشجویان به هیچ وجه نباید پیگیر چنین موضوعاتی باشد.

ابراهیمی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم که به توسعه یافتگی دست یابیم باید دانشجویان را با علوم روز دنیا آشنا کنیم. به عنوان مثال دانشجویان کشورهای همسایه بسیاری از دروس را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند اما متاسفانه دانشگاه‌های ما به صورت محلی اداره می‌شوند و هنوز به شبکه جهانی وصل نشده‌اند و متاسفانه هنوز برخی از دانشجویان دکتری ما به زبان انگلیسی تسلط ندارند و این موارد ضعف محسوب می‌شود که باید حل شود.

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی علوم سیاسی در پاسخ به این سوال که مهمترین چالش این روزهای دانشجویان ما چیست؟ ادامه داد: امروز اساسی‌ترین مسئله که دانشجویان را درگیر کرده و باعث شده نشاط و پویایی از دانشگاه‌های ما گرفته شود را می‌توان به چندین مورد تقسیم‌بندی کرد، اصلی‌ترین آن مسائل اقتصادی بوده که چالش‌های زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرده است. عدم بودجه برای کارهای پژوهشی یکی از اساسی‌ترین معضلات این روزهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

وی اضافه کرد: بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی که از همان ابتدای شکل‌گیری دانشگاه به دنبال تغییرات مثبت بودند، به تدریج این روند با شکست مواجه شدند و خیلی‌ها نیز کناره گیری کردند؛ با بررسی و مقایسه افراد ثبت‌نام شده در تشکل‌های سیاسی، فرهنگی و علمی متوجه می‌شویم خیلی از دانشجویان علاقمند به حضور در انجمن‌ها و تشکل‌ها نیستند چراکه می‌دانند تاثیری در آینده یا مسیر شغلی آنان ندارد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که علت بی رغبتی دانشجویان برای عضویت در انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی چیست؟ افزود: عدم علاقمندی به حضور در تشکل‌های دانشجویی یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود زیرا ما در این تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی می‌توانیم گفت‌وگو کردن و کار اجتماعی مشترک را تمرین کنیم که برای تقویت جامعه مدنی موثر است.

ابراهیمی بیان کرد: متاسفانه این بی رغبتی برای عضویت در تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی امروز با عدم استقبال دانشجویان جدیدالورود هم مشاهده می‌شود که این امر می‌تواند در نسل‌های آینده هم تاثیر بگذارد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی علوم سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا جنبش‌های دانشجویی تضعیف یا بی رمق شده‌اند؟ ادامه داد: متاسفانه دانشگاه تبدیل به یک دکان و بازار برای برخی از مسئولین شده که موجب گردیده اعتبار اصلی دانشگاه کمرنگ شود و امروزه می‌بینیم به دلیل تعدد مراکز دانشگاهی افراد خیلی راحت به بهانه‌های مختلف و صرفا برای گذراندن یک دوره‌ای در مقاطع پایین‌تر به دانشگاه ورود می‌کنند؛ این برای جامعه پژوهش‌محور و علمی کشور خوب نیست و در آینده نه چندان دور دانشگاه‌ها اعتبار اولین خود را از دست می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال علت بی تفاوتی قشر دانشجو چیست؟ می‌گود: اصلی‌ترین مسئله که باعث دلزدگی و بی‌تفاوتی دانشجویان شده، بخش عظیمی از زندگی‌شان را با خواصی مقایسه می‌کنند که دانش خاصی ندارند و صرفا بر اساس رابطه توانسته‌اند به جایگاهی برسند که این موارد باعث دلزدگی دانشجویان شده و باعث می‌شود از تلاش کردن و انجام فعالیت دست بردارند و بی تفاوت شوند.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای پویایی قشر دانشجو پیشنهاد می‌کنید؟ گفت: باید یک بازینی مجدد داشته باشیم و یکبار علنی و آشکار نقش دانشجویان را به آنها یادآوری کنیم؛ اگر کسی می‌خواهد دانشجوی موفقی باشد باید قبل از ورود به دانشگاه مهارت‌های فردی خود را ارتقا دهد؛ همچنین روند مطالعاتی در رشته تحصیلی خود داشته باشند و صرفا به جزوه استاد اکتفا نکنند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی علوم سیاسی با بیان اینکه دانشجویان باید به صورت مستمر و مدام با تشکل‌های دانشجویی ارتباط خوبی داشته باشند تا تجربه مناسبی را کسب کنند، گفت: در راستای پویایی و صلاح جامعه وظیفه داریم نسبت به تقویت روحیه دانشجویی و ایجاد تشکل‌های مناسب دانشجویی کمک کنیم تا این قشر بتوانند در فضای علمی، سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی کنند.

انتهای پیام
captcha