غبار بی‌مهری بر یادمانِ شیرمردان مهربان وطن
کد خبر: 3940894
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۷
ایکنا از شرایط نامناسب المان شهدای نیروی دریایی گزارش می‌دهد؛

غبار بی‌مهری بر یادمانِ شیرمردان مهربان وطن

یادمان منقش به تصاویر ۲۴ شهید نداجای استان مرکزی، که باید زیبایی و شکوهش چشم هر رهگذری را خیره و حداقل به فکر بیندازد، این روزها به مخروبه‌ای با شرایط بسیار نامناسب تبدیل شده است.

غبار بی‌مهری بر یادمانِ شیرمردان مهربان وطن

شهدا مظهر صلابت هستند و ملت ایران به وجود شهدا و ایثارگرانی که برای حفاظت از این مرز و بوم جسم خود را سپر دشمن کردند افتخار میکند. آنان نماد هویت مردم ایران زمین هستند و احترام به ساحت تک‌تکشان بر هر ایرانی لازم است.

چندی پیش خبری از شرایط نامناسب المان شهدای نیروی دریایی استان مرکزی همانانی، که پیکر پاکشان در اعماق خلیج همیشه فارس آرام گرفت، به خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی ارسال شد. به منظور بررسی وضعیت موجود با ناخدا دوم محمد عباسی، مسئول نمایندگی نداجا در استان مرکزی، تماس گرفتیم و مراتب را گزارش دادیم. پس از آن هماهنگی لازم برای بازدید از محل استقرار یادمان صورت گرفت. یادمانی که باید زیبایی و شکوهش چشم هر رهگذری را خیره کند و به فکر بیندازد که این یادمان یاد کدام ابرمردان سرزمینان را فریاد میزند ولی این روزها به مخروبه‌ای برای استعمال مواد مخدر و مشروبات الکی تبدیل شده بود.

بازدید پردرد و تأثری بود؛ بازدیدی که با منظرهای مغایر با ذهن ایرانی روبه‌رو شدیم؛ نیک میدانیم همواره در اذهان ایرانی پرچم وطن پرچمی با صلابت، قدرتمند و عزتمند در تمام دنیاست، اما متأسفانه ما با پرچم پاره پارهای روبه‌رو شدیم که رنگ بیمهری، سرخی روی آن را ربوده و سبزی آن نیز شادابی از کف داده بود. پرسشها یکی پس از دیگری در ذهنمان مرور شد؛ شهری که مهد مفاخر است نماد شهدایش اینگونه خودنمایی میکند؟ جواب والدین شهدا، کودکی که از نعمت پدر برای همیشه محروم شده و همسری که برای همیشه تنهاشده را چه خواهیم داد؟

قسمت انتهای یادمان منقش به تصاویر 24 شهید نداجای استان مرکزی بود که متأسفانه به علت شستوشوی ناصحیح تخریب شده و شکلی نامناسب به خود گرفته بود. در این حوالی ترجمان واژه «شهدا شرمندهایم» را که طی سالیان زندگی به سادگی از کنارش گذشتهایم به طور کامل درک کردم. شرمندهایم که حتی نمیتوانیم از یادمان شمایی که برای حفاظت از خاک و ناموس ایرانی قدم در مسیری بیبازگشت گذاشتید نگهداری کنیم و برای بازسازی آن امروز و فردا می‌کنیم و کار را برعهده دیگری میگذاریم.

پس از مشاهده وضعیت بسیار نامناسب المان و به منظور رفع این شرایط با ناخدا دوم بازنشسته سیدحسن میرناصری، سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی، شهید امیر سرتیپ قاسم جلیلوند، فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی و حسین کریمی باغبان محل یادمان به گفتوگو نشستیم. حاصل این گفتوگو را در ادامه میخوانید:

غبار بی‌مهری بر یادمانِ شیرمردان مهربان وطن

ناخدا دوم سیدحسن میرناصری، بازنشسته تکاور نیروی دریایی ارتش جمهوری، از پیگیری خبرگزاری ایکنا در راستای جابجایی یادمان شهدای نیروی دریایی و نامگذاری یکی از میادین شهر اراک به نام این شهدا ابراز خرسندی کرد و گفت: شروع جنگ در سال 59 باعث شد نیروی دریایی به جهت تأمین تجهیزات ارتباط تنگاتنگی با ماشین‌سازی اراک داشته باشد. جزیره خارک به دلیل موقعیت سوق‌الجیشی بسیار مهم مورد تجاوز دشمن بود و موظف بودیم برای پاسداری از وطن از جان خود بگذریم. ارتش مرد روزهای سخت است. باور داریم این نهاد پر افتخار برای همین روزها و دفاع همه‌جانبه از وطن و ناموسش تربیت شده و خوشبختانه در تمام طول خدمتش کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذارده است.

ناخدا با حرارتی وصف‌ناپذیر از رشادت دریادلان مظلوم نیروی دریایی صحبت می‌کرد و با بغضی که در پنهان کردنش می‌کوشید، گفت: همه ما با هر درجه و لباس سرباز این مرز و بوم هستیم و با تمام قوا خواب از چشمان دشمنان و متجاوزان خواهیم گرفت. آن زمان خارک یکی از منابع اقتصادی و محل فروش نفت بود و اگر احیاناً نیروی دریایی ما لحظه‌ای از کارهای عملیاتی باز می‌ماند شاید کشور از نظر اقتصادی ورشکست می‌شد؛ بنابراین اراک منطقه‌ای حیاتی و مهم برای نیروی دریایی بود و مرکز آموزش ماشین‌سازی اراک آموزش تعدادی از نیروی دریایی را در دل خود جای داد. نقش این شرکت در دوران دفاع مقدس بسیار حساس بود و لازم بود جهت سهولت امور در سفارش‌ها سال 60 دفتر نمایندگی در این شهر احداث شود. چراکه اگر لحظه‌ای از تزریق تجهیزات جنگی می‌ماندیم ممکن بود با شکست مواجه شویم و ماشین‌سازی بزرگترین منبع تجهیزات نیروی دریایی بود، از این رو پیوند ناگسستنی ما با این شرکت برقرار بود.

وی ادامه داد: وجود 213 هزار شهید نشان از غیرت و مردانگی ایرانی و ایرانیان دارد. این نماد و یادمان که اکنون ملاحظه می‌کنید، ارزش انسانی ملت، شرف و حرمت نظامی‌هاست و وضعیت کنونی آن به هیچ‌وجه شایسته ملت قدردان ایران نیست. یادمان شهدای نیروی دریایی، نماد شهدایی است که در جنگ نفتکش‌ها، مروارید و ... اجازه ندادند تعرضی به خاک ایران شود. این یادمان به تقاضای بنده و طی صحبت‌هایی که با امیر سیاری و استاندار وقت انجام شد در سال 1394 بنا شد. هدف ما آشنایی نوجوانان و جوانان با شهدا بود، اما آنطور که باید و شاید از آن استقبال نشد و گویا برای کسی اهمیت ندارد.

غبار بی‌مهری بر یادمانِ شیرمردان مهربان وطن

ناخدا دوم میرناصری تصریح کرد: سرزنده بودن کشورها به داشتن یگان قوی نظامی وابسته است و خوشبختانه ایران اسلامی به واسطه داشتن یگان‌های قدرتمند این امر را از سال 59 تاکنون به منصه ظهور رسانده است و در طول تمام این سال‌ها به قدرت خود افزوده است. همه یگان‌های نظامی و انتظامی با شجاعت و ازخودگذشتگی در برابر زیاده‌خواهی دشمنان ایستادند و صدامی که فکر می‌کرد در مدت یک هفته در میدان آزادی خواهد بود را شکست دادند. از اصحاب رسانه که قلم در دست دارند و می‌توانند از شهدا دفاع کنند خواهش می‌کنم اجازه ندهند نماد و یادمان شهدا از بین برود.

از ناخدا میرناصری در مورد انتظارش از هموطنان پرسیدم، سکوت کرد و سرش را پایین انداخت و گفت: نه من و نه هیچ نظامی دیگری توقعی جز صلابت، عزت و سربلندی کشور نداریم. سرباز ولایت و وطن هستیم، من بازنشسته هستم، اما اگر کشورم به حضور و دفاع من نیاز داشته باشد قطعاً به جای لباس نظامی کفن بر تن کرده و در مقابل دشمنان و متجاوزان خواهم ایستاد. کاری نکردیم که متوقع باشیم، لبیک به فرمان امام(ره) بر ما حجت بود و امروز نیز فرمان رهبر معظم انقلاب برای ما حجت است و خدمت به وطن را بدون هیچ چون و چرایی انجام خواهیم داد. انتظار امثال ما این است که نام شهدا جاودان بماند، بسیاری نمی‌دانند بر شهدای نیروی دریایی در میدان نبرد چه گذشت و حال که تصاویر آنان را بدین شکل می‌بینم قلبمان به درد می‌آید. نظیر نماد اراک، در شهرهای انزلی، اردبیل و ... نیز وجود دارد، اما متأسفانه نگهداری آن در شهرستان ما در شأن مقام شهدا نبود.

او افزود: ارتش امروز همچون ارتش زمان جنگ پر قدرت و با عزت سر بر آستان حضرت دوست ساییده و با تبعیت از رهبر و مقتدای خویش مقام معظم رهبری آماده جانفشانی است. اشک من اشک ذوق و عزت ایران است و تا زنده هستم به نظامی و جانبازی برای وطن افتخار می‌کنم. شما به عنوان خبرنگار وظیفه دارید ابعاد جنگ را درست منتقل کنید. از استاندار، معاونان ایشان و دیگر مسئولان شهر تقاضا دارم از نماد ارتش در استان بیش از این دفاع کنند.

غبار بی‌مهری بر یادمانِ شیرمردان مهربان وطن

امریکا همیشه ما را با گزینه‌های روی میز تهدید می‌کند، اما هیچ غلطی نتوانسته بکند. آزموده را آزمودن خطاست و امریکا به این امر واقف است و هیچ‌گاه حاضر نیست ایران را با جنگ بیازماید، چون عاقبت آن را از همان ابتدا می‌داند. ما به نیروی دریایی افتخار می‌کنیم، امروز ارتش جمهوری اسلامی با وجود فرماندهان جان برکف و مجموعه‌ای متعهد بدون توقع و چشمداشت بدون ذره‌ای کم کاری با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

در ادامه به گفت‌وگو با حسین کریمی، باغبان منطقه یک پرداختیم. او در تشریح وضعیت این یادمان گفت: از ساعت 14 تا 10 شب در این مکان هستم و بارها شاهد بوده‌ام از غروب به بعد این مکان به محلی برای استعمال مواد مخدر و مشروبات الکی تبدیل می‌شود، به آنان تذکر می‌دهم اما توجهی نمی‌کنند.

کریمی اضافه کرد: بسیاری اوقات ابزار تزریق مواد مخدر که پای نماد شهدا ریخته می‌شود را تمیز می‌کنم، اما بی‌فایده‌ است و فردا که می‌آیم شرایط همان طور است. بارها مراتب را به مسئولان گزارش داده‌ام چون بیش از تذکر کاری از من برنمی‌آید. البته افرادی هم هستند که در مقابل نماد ایستاده و با قرائت فاتحه و صلوات به شهدا ادای احترام می‌کنند.

غبار بی‌مهری بر یادمانِ شیرمردان مهربان وطن

خبرنگار ایکنا مرکزی در ادامه بررسی این موضوع با سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی نیز گفت‌وگو کرد. آقازاده در این باره به ایکنا گفت: رسیدگی به وضعیت یادمان شهدای نیروی دریایی در شورای تأمین مطرح شد و شهرداری را مکلف کرده‌ایم تا میدان را سامان دهد و از ورود افراد متفرقه معتاد و ولگرد که این مکان را مبنای پناه خود و شب خوابی قرار داده‌اند جلوگیری شود و یا اینکه المان جدیدی برای میدان در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: ارج نهادن به مقام شامخ شهدا برای همگان بسیار حائز اهمیت است و تمام  تلاش خود را برای خروج این یادمان از این حالت انجام خواهیم داد. شهرداری مکلف به ساماندهی بوده است؛ در حالی که گزارشی از سوی این دستگاه جهت پیگیری مشاهده نکرده‌ایم. برای ساماندهی مطلوب یادمان، این مسئله را در شورای تأمین مطرح خواهم کرد.

چندی پیش امیر شهید قاسم جلیلوند، فرمانده ارشد ارتش در استان مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص یادمان شهدای نیروی دریایی در اراک گفت: تمام قد از ساماندهی یادمان شهدا که حق بزرگی بر گردن ما دارند حمایت می‌کنم. فرمانده تمام یگان‌های ارتش در استان هستم و قرار بر این است شهدای شاخص ارتش در نیروی زمینی، هوایی، دریایی، پدافند هوایی و هوانیروز را شناسایی و خیابان و میدانی را مزین به نام آن دلیران وطن کنیم.

غبار بی‌مهری بر یادمانِ شیرمردان مهربان وطن

وی ادامه داد: اولین شهید هوانیروز ایران شهید بی‌غش به استان مرکزی تعلق دارد و اقداماتی برای معرفی این شهید والامقام در دست انجام است. در شورای فرهنگی استان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ساماندهی یادمان مصوب شده است تا امنیت مکان تضمین نشود، اجازه نخواهم داد کسی دست به یادمان بزند.

شهید جلیلوند بر عمل به تکالیف محول شده به مسئولان تأکید کرد و افزود: هر شهری شهربان، شهردار و فرماندار دارد و من و امثال بنده که نظامی هستیم مسئولیتمان چیز دیگری است و نمی‌توانم از آن یادمان محافظت کنم، چرا در دل شهر شما یادمان شهدایتان سرقت می‌شود این امر عدم همکاریهایی را فریاد می‌زند، بیایید برای حفظ یادمان شهدا همدل باشیم و بهترین و مناسب‌ترین راه را پیش گیریم.

وی ادامه داد: گاه متأسفانه برخی مسئولان بنابر اینکه استان مرکزی مرز آبی ندارد اعتقادی هم به وجود یادمان ندارند، این افراد حق دارند که این مطالب را بیان کنند، چون از رشادت، شجاعت، ایثار و فداکاری 24 شهید نیروی دریایی در استان بی‌خبرند و نمی‌دانند پیکر پاک این شهدا در قعر دریا مدفون شده و خانواده‌های آنان حتی از وجود داشتن مزاری برای عزیز خود محروم هستند، آیا این خانواده‌ها حتی حق داشتن المانی از شهدایشان را ندارند؟ نباید اجازه دهیم ناآگاهی‌ها ضربه زند. با فرهنگ‌سازی باید مانع هرگونه تصمیم نادرست و تفکر مسموم را گرفت. دشمن در حال فعالیت در جبهه فرهنگی است و مقام معظم رهبری فرمودند: «دفاع همچنان باقی است».

شهید جلیلوند گفت: قدرت نظامی دشمن به قدرت نظامی ما برتری ندارد و قصد دارد از لحاظ فرهنگی به ما ضربه زند و گاه برخی از افراد، اسباب را ناخواسته از روی عدم آگاهی و نداشتن تفکر صحیح برای دشمن فراهم می‌کنند. به طور مثال فوتبال ساحلی یزد از انزلی قویتر است با اینکه یزد ساحل ندارد، اما به دلیل اینکه این ورزشکاران دارای انگیزه هستند و خود را محدود به فیزیک نمی‌کنند توانستند از بهترین‌های دنیا باشند. افرادی که می‌گویند مگر اراک دریا دارد که المان نیروی دریایی داشته باشیم، محدود در فیزیک هستند و فقط سواد کتابی دارند و این نوع دانش هم ارزش ندارد، دانشی دارای ارزش است که همراه با عملیاتی کردن ایده‌های بزرگ توأم با معنویت و تعهد باشد. افراد با چنین تفکری باید به دادگاه سپرده شوند، چراکه در حال ریشه‌زنی هستند.

غبار بی‌مهری بر یادمانِ شیرمردان مهربان وطن

تبر غفلت و نادانی برخی افراد ریشه درخت اصیلی را می‌زند که دشمن هرچه در زمان جنگ تلاش کرد نتوانست بزند و ما این تفکرات را اصل نمی‌پذیریم. در مورد مباحثی که علم کافی ندارید نباید صحبت شود، حداقل مطالبه‌گر باشید و علت نصب یادمان شهدای نیروی دریایی را جویا شوید. با نصب المان به والدین، همسران و فرزندان شهدای نیروی دریایی پیغام می‌دهیم که ما درک کردیم عزیز شما برای حفظ وطن و ناموس رفت و برگشت، می‌دانم شما عزیزان خود را فدای ما کردید، اجازه می‌دهید المانی که یادآور رشادت آنان است در شهر بگذارم و بگویم قدر زحمات ما و عزیز شما را می‌دانم.

به گزارش ایکنا، در همین رابطه فرزانه رحمتی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر اراک، 23 آذر جلسه فوری برای رسیدگی به المان شهدای نیروی دریایی استان تشکیل داد و در این جلسه گفت: پرداختن به اموری منتسب به شهدا برای شورا بسیار بااهمیت است و همواره در دستور کار قرار دارد، به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم خدشه‌ای به نام و یاد شهدا وارد شود.

وی ضرورت جابه‌جایی المان شهدای نیروی دریایی اراک را مورد تأکید قرار داد و افزود: جابجایی المان قطعاً در دستور کار قرار دارد و پس از بررسی لازم و شناسایی موقعیت مکانی بهتر المان به مکان مورد نظر انتقال خواهد یافت. تمام هدف ما این است که جوانان با الگوها آشنا شده و سیره آنان را در پیش گیرند.

پس از اتمام جلسه، مکان فعلی استقرار یادمان شهدای نداجای استان با حضور رحمتی، نائب‌رئیس شورا بازدید شد. همچنین شهردار و معاونان مربوطه نسبت به جابه‌جایی المان نظر مساعد داشته و اماکن پیشنهادی در دست بررسی است.

در روزگاری که دشمن با فرافکنی قصد دارد نوجوانان و جوانان این مرز و بوم را از سیره و اخلاق شهدای گرانقدر دور نگه دارد، شهرداری و شورای شهر اراک با اقدامی انقلابی بهبود وضعیت المان شهدای نداجای استان مرکزی را در دستور کار قرار داده و برای این مهم وارد عمل شده‌اند. خبرگزاری ایکنا به سهم خود از اقدام شهرداری و شورای شهر اراک برای بازسازی‌های صورت گرفته ناوچه در سال‌های گذشته و دغدغه این مجموعه برای جابه‌جایی المان به مکانی مناسب‌تر و حفظ احترام هرچه بیشتر به ساحت مقدس شهدای نیروی دریایی تقدیر می‌کند.  

یادآور می‌شود که پیگیری ایکنا تا رسیدن به نتیجه قطعی ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha