هدف نهضت میرزا کوچک گسترش فرهنگ اسلامی و عدالت اجتماعی بود
کد خبر: 3938196
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۱

هدف نهضت میرزا کوچک گسترش فرهنگ اسلامی و عدالت اجتماعی بود

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان، با بیان اینکه نهضت جنگل صرفا یک نهضت نظامی نیست، بیان کرد: هدف میرزا از نهضتش گسترش فرهنگ اسلامی و عدالت اجتماعی بود و به همین دلیل وارد میدان مبارزه با دشمنان این نهضت شد.

حجت الاسلام والمسلمین احسان الله محمدی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس استان گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به پیوند نهضت جنگل با نقش مهم علما در پاسداری و نگهبانی از دین، اظهار کرد: در طول تاریخ اسلام همواره علما و روحانیون نقش تعیین کننده ای در حفاظت از دین داشته اند.

وی با اشاره به اوضاع نابسامان اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کشور در پایان عمر دولت قاجار، افزود: در آن شرایط بد که مردم با فقر و تنگدستی مواجه بودند، جنگ جهانی اول نیز آغاز شد و علیرغم اعلام بی طرفی دولت مرکزی، ایران به اشغال بیگانگان درآمد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان، میرزا کوچک خان جنگلی را شخصیت ماندگار ایران و جهان اسلام دانست که در آن شرایط نامناسب ظهور و بروز کرد و گفت: میرزا با شخصیتی صد درصد معنوی، روحیه مذهبی و انقلابی داشت.

محمدی، جوان بودن را دومین ویژگی میرزا کوچک دانست و افزود: این روحانی با استعداد و اندیشمند از دل حوزه علمیه بیرون آمده و در مکتب دین پرورش یافته بود، بنابراین نسبت به مذهبش، هموطنانش و کشورش احساس مسئولیت می کرد.

وی با بیان اینکه میرزا یک انسان آزاده بود و هیچگونه وابستگی به فرد یا قدرتی نداشت، بیان کرد: مبنای نهضت میرزا پیاده کردن دین و اجرای احکام اسلامی در جامعه بود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان، هدف نهضت جنگل را مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی دانست و تصریح کرد: میرزا تحمل خفقانی را که دولت مرکزی برای مردم به وجود آورده بود، نداشت و هرگز دخالت بیگانگان را نمی پذیرفت.

 محمدی، ویژگی مهم قیام میرزا را قیام الله دانست و اضافه کرد: میرزا کوچک بدون هیچ طمعی برای رسیدن به قدرت، فقط خدا را می دید و برای مردم کار می کرد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه اسلام گفت وگو و مذاکره نفی نمی شود، اظهار کرد: اسلام روحیه جنگ طلبی ندارد و سفارش به جنگ نمی کند، اما مذاکره بر سر دین و اعتقادات پذیرفته نیست لذا اساس مراوده و مذاکره میرزا با حکومت مرکزی و دول خارجی عزت بود؛ نه ذلت. در واقع میرزا در مذاکره با روس ها و انگلیس ها همواره عزت ملت را اصل قرار داد و اهداف نهضتش را فدای مذاکرات سیاسی نکرد و در این راه پیشنهادات دولت مرکزی برای فرمانداری گیلان و تشکیل حکومت مستقل به پشتوانه انگلیس ها را نپذیرفت.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان، با اشاره به ایستادگی میرزا در مقابل اندیشه های کمونیستی روس ها، گفت: میرزا به دنبال مذاکره ای بود که براساس عزت و حقوق و دین مردم باشد.

محمدی، میرزا کوچک خان را شخصیتی دینی و مذهبی دانست و تصریح کرد: مهمترین مسئله ای که همه انقلاب ها در طول تاریخ گرفتار آن می شوند، نفوذ بیگانگان در دل نیروهای یک مکتب و ایجاد تفرقه و اختلاف بین آنان است. در واقع همین نفوذ باعث شد افرادی که به میرزا پیوسته بودند، به واسطه ضعف بنیه اعتقادی و عدم برخورداری از ایمان راسخ از او جدا شوند و همانطور که امروز مقام معظم رهبری نسبت به نفوذ هشدار داده اند.

وی با بیان اینکه نهضت جنگل صرفا یک نهضت نظامی نیست، یادآور شد: هدف میرزا از نهضتش گسترش فرهنگ اسلامی و عدالت اجتماعی بوده و لذا وارد میدان مبارزه با دشمنان این نهضت شد. این در حالی است که میرزا انسانی ادیب و فرهنگی بود و در عرصه خدمات اجتماعی اقدامات قابل تحسینی همچون احداث کارخانه و پل و مدرسه داشت و همواره برای رفع مشکلات مردم در کنارشان بود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان، در ادامه از برگزاری یادواره تلویزیونی شهید میرزا کوچک جنگلی و 152 شهید روحانی و طلبه استان گیلان خبر داد و گفت: در راستای پرهیز از اجتماعات و حفظ سلامت مردم امسال این یادواره به صورت تلویزیونی برگزار می شود تا بتوانیم با انتقال ارزش های اسلامی به جامعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسلی اثرگذار تربیت کنیم.

محمدی، با بیان اینکه امروز نیازمند روحیه انقلابی گری هستیم، یادآور شد: برای اینکه انقلاب و ارزش های اسلامی باقی بماند، باید از شخصیت های آزاده، دین مدار و انقلابی مانند میرزا کوچک جنگلی و شهدای انقلاب الگو بگیریم.

انتهای پیام
captcha