کتب پیشنهادی نویسندگان و شاعران خوزستانی به مناسبت هفته کتاب
کد خبر: 3936023
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰

کتب پیشنهادی نویسندگان و شاعران خوزستانی به مناسبت هفته کتاب

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی تعدادی از شاعران و نویسندگان خوزستانی در حوزه‌های مختلف فلسفه، معرفت‌شناسی، شعر، داستان، پژوهش ادبی، دفاع مقدس، معارف اسلامی و موضوعات اجتماعی به معرفی کتاب پرداختند.

کتب پیشنهادی نویسندگان و شاعران خوزستانی به مناسبت هفته کتاب

به گزارش ایکنا از  خوزستان، به مناسبت هفته کتاب‌ و کتاب‌خوانی به سراغ تعدادی از نویسندگان، شاعران و پژوهشگران استان رفتیم و از آنها خواستیم که کتاب یا کتاب‌هایی را که از نظرشان خواندنی و قابل توصیه هستند، معرفی کنند و بگویند چرا باید این کتاب‌ها را خواند. این معرفی کتاب بدون تعیین موضوع انجام شده است.

محمدرضا سنگری، محقق عاشورایی و نویسنده کتاب‌هایی چون «سوگ سرخ»، «حنجره معصوم»، «کرشمه‌های قلم» و «یادهای سبز» گفت: چندکتاب برای مطالعه معرفی می‌کنم: «دفتر عقل و آیت عشق» از دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی (سه جلد) به سبب مباحث دقیق و عمیق درباره اندیشیدن و معرفت و۳ جلد کتاب ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام از همین نویسنده درباره فلسفه و تعقل و سیر آن در اسلام. این شش جلد کتاب توصیه می‌شود.

عباس اسلامی‌پور، نویسنده دفاع مقدس و کتاب‌هایی همچون «داستان یک قهرمان»، «حماسه زینبیان» گفت: در زمینه علوم و معارف اسلامی، «معراج السعاده» ملا احمد نراقی کتابی در جهت تهذیب نفس است. کتاب «علی(ع) از زبان علی(ع)» نیز کتاب قابل توصیه دیگری است که موضوع آن ویژگی‌های شخصیت امیرالمومنین امام علی(ع) است. این کتاب به قلم محمد محمدیان با نثری صمیمی نوشته شده و برای خواننده مفید فایده خواهد بود.

در حوزه دفاع مقدس کتاب «مربع‌های قرمز» خاطرات حسین یکتا به سبب بیان خاطرات قابل درک و بیان گوشه‌هایی از زندگی و زمانه یک رزمنده بسیار جالب توجه است. این کتاب با قلمی روان نوشته شده و خواننده به خوبی با آن ارتباط برقرار می‌کند.

در زمینه انقلاب اسلامی هم کتاب «جدال دو اسلام» که بیانگر افکار بلند امام خمینی(ره) است برای جوانان توصیه می‌شود.

عبدالرحیم سعیدی‌راد، شاعر و پژوهشگر ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی گفت: توصیه می‌کنم به همه کتاب‌های زیر را بخوانند: کتاب «روزهای بی‌آینه» خاطرات منیژه لشکری، همسر آزاده خلبان شهید «حسین لشکری» است. این کتاب را انتشارات «سوره مهر» در 135 صفحه منتشر کرده است. به شهید لشکری علاقه زیادی دارم به خاطر اینکه یکی از قهرمانان بزرگ دوران جنگ تحمیلی است و 18 سال در اسارت نیروهای دشمن بوده. کتاب روزهای بی آینه حاوی خاطرات سختی است که بر همسر این شهید گذشته است. کتاب حال و هوای خوبی دارد و بسیار روان نوشته شده است، خصوصا که تعدادی از خاطرات در پایگاه هوایی چهارم شکاری دزفول اتفاق افتاده است.

خاطرات عاشقانه منیژه و حسین لشکری در مدت کوتاهی که با هم زندگی کرده‌اند بسیار خواندنی و شیرین است و به همه توصیه می‌کنم بخوانند.

کتاب دیگر، «یادت باشد» است که انتشارات شهید کاظمی در 410 صفحه منتشر کرده است. این کتاب روایتی است عاشقانه از زندگی یکی از شهدای مدافع حرم. این کتاب شامل خاطرات شهید حمید سیاهکالی است که می‌شود او را شهید پاییزی لقب داد چرا که در پاییز سال ۸۹ به کربلا رفت، پاییز سال ۹۱ عقد کرد، پاییز سال ۹۲ ازدواج کرد و نهایتاً در پاییز سال ۹۴ در دفاع از حرم مطهر حضرت زینب کبری(س) به شهادت رسید!
آشنایی من با این کتاب مربوط به زمانی است که مقام معظم رهبری در موردش صحبت و توصیه کردند که باید ماجرای این جوانان در تاریخ ثبت شود.

ماجرای یادت باشد، برمی‌گردد به پیشنهاد همسر شهید که برای اینکه در جمع دوستانش خجالت نکشد در پشت تلفن به او بگوید  «دوستت دارم» بگوید  «یادت باشد» و شهید از این پیشنهاد استفاده می‌کند و مرتب می‌گوید یادت باشد. کتاب بسیار عاطفی و سرشار از اتفاقات زیباست که بسیار خواندنی است.

اگر علاقه‌مند به رباعی هستید کتاب  «همیشه باران بی خبر می‌آید» را بخوانید که شامل 127 رباعی است که سروده خودم است و نشر شانی آن را در 68 صفحه منتشر کرده است. این رباعی‌ها در موضوعات بسیار متنوعی هستند و خلاصه اینکه خودم نباید بگویم ولی نمونه‌های خوبی از رباعی در این کتاب به نمایش گذاشته شده است.

کتاب «همین» هم یکی دیگر از کتاب‌های من است که خودم به آن علاقه زیادی دارم. این کتاب توسط نشر هزاره ققنوس چاپ شده و شامل نامه‌های عاشقانه و عارفانه است و در فضاهای خصوصا مجازی طرفدارهای زیادی دارند. نثرهای ادبی این کتاب به شعر پهلو می‌زنند و خیلی اوقات کسی نمی‌تواند از شعر آنها را جدا کند. با این حال شعر نیستند. علت علاقه من به این کتاب این است که حس و حال و آرامش خوبی به مخاطب می‌دهد.

حامد صافی، شاعر مجموعه «مه‌باران» نیز در زمینه ادبیات داستانی معاصر، کتاب  «کلیدر»، نوشته محمود دولت آبادی را توصیه کرد و گفت: این رمان ده جلدی یکی از شاهکارهای ادبیات داستانی معاصر به شمار می‌رود. استفاده از سبک زبانی ویژه و توصیفات بی‌نظیر و بهره‌گیری از زیست‌بوم سرزمین خراسان، از شاخصه‌های مهم این اثر است.

در زمینه ادبیات داستانی کهن، «مرزبان نامه» یکی از بی‌نظیرترین کتاب‌هایی است که می‌توان با تکیه بر آن به چهارچوب نظریه داستانی ایران دست یافت. سعدالدین وراوینی این کتاب را در ۹ باب، از طبری به فارسی برگردانده است. به شیوه کلیله و دمنه، در این کتاب نیز، حیوانات شخصیت‌های داستان هستند و نویسنده از شیوه داستان در داستان بهره برده است.

در حوزه شعر معاصر، «ترمه و تغزل»، حسین منزوی را معرفی می‌کنم. حسین منزوی یکی از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین شاعران معاصر و شایسته عنوان پدر غزل معاصر است. ترمه و تغزل، گزیده اشعار منزوی است که در زمان زندگی او و به انتخاب خودش گردآمده است. خواننده با مراجعه به این کتاب، تصویری روشن از دنیای شعر منزوی به دست خواهد آورد.

در زمینه شعر کهن نیز «بوستان» سعدی، یکی از بی‌بدیل ترین آثار ادب فارسی در گونه تعلیمی است. نظر به نیاز انسان امروز به آموزش و پرورش، بوستان سعدی متنی مناسب است که در قالب حکایت‌های کوتاه و دلنشین و خواندنی، خواننده را به تفکر وامی‌دارد.

در حوزه پژوهش، کتاب  «با چراغ و آینه»، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، حاصل پژوهش استاد دکتر شفیعی کدکنی در زمینه شعر معاصر فارسی است. نویسنده این کتاب، خود یکی از شاعران برجسته معاصر است که تحولات شعر معاصر را نه فقط از طریق تحقیق و مطالعه که از دریچه تجربه، لمس کرده است. بنابراین با چراغ و آینه از این منظر، بر همه نمونه‌های مشابه، برتری دارد.

فاطمه شکردست، پژوهشگر ادبیات فارسی نیز گفت: برای معرفی کتاب باید حتما مخاطب را شناخت، برای هر طبقه از مخاطب(به ویژه از لحاظ سنی) کتاب خاصی باید معرفی شود.

معرفی کتاب عمومی برای همه سن و جنس و تحصیلات کار غیر ممکنی است و چنین کتابی وجود خارجی ندارد به جز قرآن که آن هم معجزه است.

اگر بخواهم موضوعی معرفی کنم که بیشترین شمولیت را در گزینش مخاطب داشته باشد سفر نامه‌ها را توصیه می‌کنم. سفرنامه‌های آقای ضابطیان، آقای رضا امیرخانی، آثار خیلی خوبی هستند. سفرنامه اخیر آقای محمد دلاوری هم خوب است‌. برخی سفرنامه‌های حج هم عالی هستند. علت این معرفی، جذابیت‌هایی است که سفرنامه‌های خوب، از تلفیق ادبیات و جهانگردی به مخاطب ارائه می‌کنند. دیدن دنیا برای عموم جذابیت دارد و وقتی با عینک یک انسان اهل تفکر دیده و با قلم یک نویسنده توانا نگاشته شود جذابیت دو چندان می‌شود.

فاطمه مصطفایی، نویسنده «قندان‌های خالی» نیز کتاب هفته  «چهل و چند» از نشر اطراف، مجموعه  «کاشوب» از نشر اطراف،  «خون دلی که لعل شد» از انتشارات انقلاب اسلامی را معرفی کرد و در پاسخ این سوال که چرا باید این کتابها را بخوانیم؟ گفت: اول اینکه این‌ها از معدود کتابهایی بود که وقتی شروعشان کردم، یکسره خواندم و تا تمام نشد، نتوانستم زمین بگذارم. دوم آنکه، اینها روایت‌های واقعی و ملموس زندگی هستند و منطبق با فرهنگ و سبک زندگی ما ایرانی‌ها. به‌طوری‌که حس می‌شود با نویسنده‌ها فامیل هستیم!

دیگر اینکه بخش‌های شاخص و خرده فرهنگ‌های پررنگ مردم جامعه خودمان از دیرباز تاکنون در این کتاب‌ها بازنمایی شده و بسیاری از آداب فراموش شده و اخلاقیات بسیار خوب مردم ما در این کتابها آمده که لازم است این روزها دوباره سراغشان برویم و در زندگیمان بیاوریمشان.

وحید کیانی، شاعر  مجموعه  «در تدارک تنهایی»، کتاب  «روزنه» را معرفی کرد و گفت: این کتاب مجموعه آموزشی شعر و تألیف محمدکاظم کاظمی است. روزنه یکی از موفق‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتاب‌هایی است که درباره شعر به رشته تحریر درآمده است.

محمدکاظم کاظمی با شناخت بسیار خوبی که از شعر و ادبیات کهن و معاصر دارد با تألیف و تدوین روزنه، چراغ ِ راه بسیاری از علاقه‌مندان شعر و شاعری بوده است.

عباس سعیدی، نویسنده کتاب «و توی دروازه» نیز کتاب «مقررات» از سینتیا لرد(نشر افق)، «شما كه غريبه نيستيد» اثر هوشنگ مرادى كرمانى(نشر معين)، «در ميان گمشدگان» از دن چاون(نشر مركز)، «كنسرو غول» از مهدى رجبى(نشر افق) را معرفی کرد و گفت: به اعتقاد من، كتاب عصاره زندگى و شيوه زيستِ يک نويسنده است. ما اين عصاره ارزشمند را می‌توانیم با قيمتى معادل يک ساندويچ خريدارى كنيم...!

کتاب «مقررات» سینتیا لرد، داستان جذاب و خواندنىِ كاترين، دخترى نوجوانی است كه نگران ديويد برادر كوچک خود است که سندرم اوتيسم دارد.

«شما كه غريبه نيستيد» هم اثر هوشنگ مرادى كرمانى، روايتى فوق‌العاده شيرين از دوران كودكى و نوجوانى هوشو! يا همان هوشنگ مرادى كرمانى است؛ روايتى صميمى، با جزئياتى حیرت‌آور. 

عبدالرزاق پور عاطف، نویسنده کتاب «یک بار برابر تیربار» نیز گفت: شاهکارهای ادبی جهان بر کسی پنهان نیست و فهرست‌های بلندبالایی از آثار درخشان، با تفاوت اندکی منتشر شده است. اما می‌خواهم آثاری معرفی کنم که به نظرم خوب دیده نشده‌اند.

«خاطرات تن» اثر احلام مستغانمی، ترجمه رضا عامری(نشر افراز) عاشقانه‌ای در ستایش مام وطن، پُر از لایه‌های عمیق معنایی، رمانی اندیشه‌محور، اندکی فلسفه، اندکی روانشناسی و غوری در تاریخ انقلاب الجزایر.

کتاب «موعود» اثر سیامک ایثاری(نشرچشمه) رمانی در ستایش امید. چیزی که این روزها بسیار نیازمندش هستیم. «موعود» در حال و هوای اهواز، اهوازی که نویسنده آن را به ساحل دریا پیوند زده است. رمانی ارزشمند وخوش‌خوان از نویسنده‌ای خوزستانی.

«آدم زنده» اثر احمد محمود(نشر معین)، رمان طنزی که خنده به لب‌هایمان می‌آورد و سیستم ایمنی بدن‌مان را تقویت می‌کند. احمدمحمود برای گریز از ممیزی، «آدم زنده» را به نویسنده‌ای خیالی و عراقی به نام «ممدوح بن عاطل ابونزال» نسبت داده است. «ممدوح» همان «محمود» است با جابه‌جایی حروف.

 

انتهای پیام
captcha