سلامت اجتماعی؛ مهم‌ترین دستاورد وقف
کد خبر: 3929920
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲

سلامت اجتماعی؛ مهم‌ترین دستاورد وقف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای وقف سلامت اجتماعی است، گفت: یکی از راه‌های برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی توسعه وقف و موقوفات است، چراکه موقوفات عامل توسعه، ازدواج آسان و کمک به نیازمندان است که این مسائل از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

سلامت اجتماعی؛ مهم‌ترین دستاورد وقف

حجت‌الاسلام علی دشتکی، مدیرکل اوقاف البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به فرارسیدن هفته وقف اظهارکرد: در خصوص اهمیت و جایگاه وقف آیات متعددی داریم که در آیات ۱۷۷ سوره مبارکه بقره و ۴۲ سوره آل‌عمران در رابطه با احسان، صدقه و نیکوکاری به این امر مهم اشاره و تأکید شده است.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای وقف سلامت اجتماعی است، تصریح کرد: یکی از راه‌های برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی توسعه وقف و موقوفات است، چراکه موقوفات عامل توسعه، ازدواج آسان و کمک به نیازمندان است که این مسائل از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با بیان اینکه اصحاب رسانه در جهت سوق دادن مردم به امر وقف نقش بسزایی دارند، افزود: رسانه‌ها در تبیین و ترویج این امر خطیر مؤثر و از صدقات این امر خیر نیز، بهره‌مند خواهند شد.
وی با اشاره به فرمایش رسول گرامی اسلام«لکل حسنه ثوابا» که برای هر حسنه‌ای ثوابی است، بیان کرد: از جمله برکات وقف در جامعه جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و نهادینه شدن سلامت اجتماعی است.
دشتکی در خصوص حوزه عملکرد اوقاف امور خیریه استان البرز، بیان کرد: حدود یک هزار و ۷۰۰ وقف و حدود ۱۲ هزار رقبه در سطح استان داریم.
این مسئول با بیان اینکه وقف به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شود، عنوان کرد: اولویت اول بعد از حفظ و حراست از موقوفات، بحث بهره‌بر کردن موقوفات است که طی یک سال اخیر برنامه مؤثری در استان انجام شد تا جایی که خروجی و بهره‌بری آن صد درصد رشد داشته است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با تأکید به اینکه در حوزه‌های مختلف در زمینه موقوفات در استان پیشرفت داشتیم، گفت: در بحث مستند کردن موقوفات و صدور سند برای رقبات بر اساس برنامه‌ریزی سال گذشته در حوزه ثبت موقوفات پیشتاز هستیم.
وی با اشاره به اینکه برای سال جاری پیش‌بینی ثبت سند ۳۰۰ موقوفه را داریم، گفت: در ۶ ماهه اول سال ۲۰۰ مورد ثبت سند به نتیجه رسیده است.
دشتکی ادامه داد: همچنین ۹۰ بقعه متبرکه و امامزاده در بحث نقشه‌برداری در سامانه کاداستر ثبت شد.
وی افزود: در بحث حفظ و حراست از موقوفات در سامانه GIS به‌صورت کلی قریب به ۶ هزار رقبه باید در این طرح قرار بگیرند که چهار هزار تا انجام و برنامه‌ریزی شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با بیان اینکه رویکرد ما بهره‌بری از موقوفات در سال جهش تولید است، گفت: نسبت به منویات مقام معظم رهبری به عنوان دیده‌بان جبهه حق در استفاده از ظرفیت موقوفات در اوج هستیم و نسبت به فرمان ایشان لبیک می‌گوییم.
وی با اشاره به اینکه یکی از وجوهات موقوفات سپردن موقوفات به امین‌ها و امانت‌داران است، متذکر شد: استان البرز در این زمینه پیشتاز است و این موضوع جایگاه ویژه‌ای در وقف دارد.

انتهای پیام
captcha