دوره معاصر؛ دوران بی نظیر شعر عاشورایی
کد خبر: 3929370
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹

دوره معاصر؛ دوران بی نظیر شعر عاشورایی

مدیرکل ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعر عاشورایی دوره معاصر در شعر فارسی بی نظیر است، گفت: عاشورا یک منشور است که از زوایای مختلف به آن نگاه می کنیم، اما این فرهنگ در حوزه شعر فارسی اثرگذاری ویژه ای دارد.

به گزارش ایکنا از گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان امروز، 23 مهرماه در همایش شعرخوانی «بصیرت عاشورایی» که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شفت برگزار شد، با بیان اینکه شعر عاشورایی دوره معاصر در شعر فارسی بی نظیر است، اظهار کرد: شعر عاشورایی از حیث فراوانی به دوره صفویه بازمی گردد، اما از نظر معنا و اصالت در دوره معاصر شکوفا شده است.

وی عاشورا را یک متن تاریخی بسته ندانست و افزود: عاشورا یک فرهنگ است و اگر کسی این فرهنگ را بسته ببیند دیگر نمی تواند در روزگاران مختلف تعابیر مختلف از آن را داشته باشد.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه متون بسته در زمان و زبان خودشان می مانند، گفت: متن باز لحظه به لحظه در حال بازخوانی است و زمان و مکان محدود ندارد.

فاضلی، فرهنگ را نیازمند عاملیت و کلیت دانست و اضافه کرد: انسان عاملیت فرهنگ است و در فرهنگ عاشورا نیز شاهد رقم خوردن این حادثه به دست انسان و بازخوانی آن توسط انسان هستیم، اما کلیت فرهنگ مطابق اقشار و نهادهای مختلف قابل تغییر است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی زمینه پرداختن به فرهنگ عاشورا را فراهم کرده است، یادآور شد: تا قبل از شیخ عباس قمی، روضه خوانی عاشورا تنها از کتاب «روضه الشهدا» اثر ملا حسین واعظ کاشفی انجام می گرفت و لذا تحریفات بسیار کم بود.

این مسئول فرهنگی، با اشاره به واخوانی عاشورا طی 60 سال گذشته، عنوان کرد: دکتر علی شریعتی در کتاب «حسین وارث آدم» و علامه مطهری در مجموعه «حماسه حسینی» به زمینه های شکل گیری واقعه عاشورا می پردازند و ماهیت ظلم ستیزانه و اصلاح گرانه قیام امام حسین(ع) را مطرح می کنند.

فاضلی، امام حسین(ع) را سراسر صلح دانست که در تداوم صلح امام حسن مجتبی(ع) بود و خاطرنشان کرد: عاشورا یک منشور است که از زوایای مختلف به آن نگاه می کنیم، اما این فرهنگ در حوزه شعر فارسی اثرگذاری ویژه ای دارد.

وی شعر فارسی در حوزه عاشورا را به چهار دوره تقسیم کرد و یادآور شد: شعر فارسی از نیمه دوم قرن سوم آغاز می شود و تا قرن نهم به اوج خودش می رسد لذا از این دوره به عنوان دوره اول شعر فارسی یاد می کنیم، اما دوره دوم در عصر صفویه شکل می گیرد.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، افشاریان، زندیان و قاجاریه را دوره سوم شعر فارسی دانست و بیان کرد: دوره چهارم نیز از سال 1300 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

وی با اشاره به نقش آل بویه در عزاداری علنی برای امام حسین(ع)، عنوان کرد: شعرای دوران اول و دوم از اشارات و تلمیحات استفاده می کردند و معنا بر شعر عاشورایی غلبه داشت، اما در دوره سوم شاهد تحریفات بیشتری هستیم.

فاصلی، شعر را یک هنر اصیل دانست و اظهار کرد: معنا در شعر حل می شود و شاعر درک عاطفی، حسی و تاثری دارد و لذا در شعر عاشورایی معاصر این درک حسی و عاطفی به خوبی مشاهده می شود.

انتهای پیام
captcha