آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت از منظر قرآن برگزار شد
کد خبر: 3925093
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴

آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت از منظر قرآن برگزار شد

آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت از منظر قرآن، امروز، سوم مهرماه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

ارسال// آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت از منظر قرآن برگزار شدبه گزارش ایکنا، این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد با تلاوت علی علیزاده از قاریان ممتاز استان قم آغاز شد؛ سپس حجت‌الاسلام و المسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در سخنانی با بیان اینکه مقاومت، مهمترین مسئله راهبردی نظام اسلامی است، گفت: قرآن در جای جای خود پیروانش را توصیه به مقاومت کرده است؛ از این رو پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در این راستا و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای تبیین علمی بحث مقاومت اسلامی، اقدام به برگزاری این همایش کرد. 

وی با بیان اینکه 149 مقاله به همایش رسید و از میان آن صد مقاله انتخاب شد، افزود: این صد مقاله امروز رونمایی می‌شود، چکیده مقالات هم در این همایش رونمایی خواهد شد؛ نشست‌های علمی متعددی هم قبل از همایش برگزار و محتوای آن امروز رونمایی خواهد شد ضمن اینکه بخشی از پرتال فرهنگ قرآن که به مقالات اختصاص یافته است رونمایی می‌شود.

تبیین 27 مقاله

یوسفی مقدم با بیان اینکه در آینده مقالات و کتب مرتبط و فعالیت‌های مرتبط با مقاومت اسلامی در همین پرتال بارگزاری خواهد شد، اظهار کرد: از روز شنبه، 29 شهریور که همایش شروع شده تا امروز 5 کمیسیون همایش تشکیل و در آن 27 مقاله ارائه شد؛  از این تعداد 6 مقاله توسط خواهران ارائه شده که نشانه حضور جدی آنها در جبهه مقاومت است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه این مقالات توسط استادان سطوح عالی حوزه عرضه شد بیان کرد: کمیسیون‌ها شامل؛ «گفتمان‌سازی و روش مقاومت از نگاه قرآن کریم» با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور و دبیری آن هم بر عهده حجت‌الاسلام سعید بهمنی بود؛ کمیسیون «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» با مدیریت حجت‌الاسلام یعقوب‌نژاد و دبیری آن با حجت‌الاسلام عیسی‌زاده بود؛ کمیسیون «الگوهای مقاومت در قرآن کریم» سومین کمیسیون بود که مدیریت آن با حجت‌الاسلام فاکر میبدی و دبیری آن هم با حسینی رامندی بود.

وی اضافه کرد: کمیسیون «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» و «چالش‌های مقاومت از نگاه قرآن کریم» هم به ترتیب با مدیریت حجت‌الاسلام سیدرضا مؤدب و دبیری حجت‌الاسلام سیدجعفر صادقی فدکی حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی و دبیری حجت‌الاسلام اسدی همراه بود.

یوسفی مقدم تصریح کرد: هر 27 مقاله پیش‌بینی شده در این کمیسیون‌ها ارائه شد و همه علاقه‌مندان به موضوع مقاومت می‌توانستند از طریق فضای مجازی با کمیسیون‌ها مرتبط شوند، همچنین یکی از مقالات ویژه این همایش با موضوع سردار شهید سلیمانی است که توسط حجت‌الاسلام یعقوب نژاد نوشته شده است. 

ارائه دستاوردهای مقاومت از منظر تفاسیر اهل تسنن

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا مؤدب، رئیس کمیسیون مقاومت از منظر قرآن، گفت: در این کمیسیون دستاوردهای مقاومت از منظر قرآن در 5 مقاله ارائه شد؛ یکی از آنها دستاوردهای مقاومت از منظر علمای اهل سنت بود و نویسنده مقاله به نگاه کسانی مانند وحده زحیلی در تفسیر المنیر و قرآنیون معاصر توجه کرده است و از آثار مقاومت را شامل؛ پیشرفت علمی، بازدارندگی، نیرومندی، امنیت و آرامش در جهان اسلام برشمرده است.

وی افزود: محمداسماعیل مجلسی و فاطمه زینلی‌پور هم دستاوردهای قاعده نفی سبیل در مقاومت اسلامی را در مقاله‌ای بررسی کرده بودند؛ مقاله دیگر از محمدعلی محمدی با عنوان نقش عزم ملی در تقویت مقاومت اسلامی از منظر قرآن  بود و از جمله آیه واستقم کما امرت و تعبیر من تابک معک را مورد تحلیل قرار داده است.

مؤدب با بیان اینکه مقاله چهارم از آقای رحمانی به مولفه‌های اخلاقی مقاومت از منظر دینی پرداخته بود و مقاله دیگر نقش توحیدباوری در مقاومت را بررسی کرده که توسط حجت‌الاسلام علی خراسانی ارائه شد، افزود: دستاوردهای مقاومت برای جامعه مقاوم بسیار ارزشمند است و امیدواریم این همایش رویکرد بین‌المللی اتخاذ کرده و دستاوردها را در سطحی گسترده‌تر  تبیین کند.

برنامه بعدی این مراسم، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه بود. وی در سخنانی تصریح کرد: گرچه مقاومت موضوعی است که از ابتدای خلقت انسان مطرح  بوده است ولی مقاومت همه جانبه در برابر استکبار از ضرورت‌های دوران ما هست تا کلمة الله و دین احیا شود و وظیفه عالمان دینی هم تلاش علمی و تبیین این مقوله براساس قرآن و روایات و عقل است. 

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه مفاهیم دو دسته هستند، اضافه کرد: دسته اول مفاهیمی که ذاتا ارزشی هستند مانند عدالت، صداقت و ایثار؛ دسته دوم مفاهیمی هستند که ذاتا بار ارزشی و مثبت ندارند یا اصطلاحا خنثی هستند؛ مانند صبر و مقاومت زیرا ممکن است این مفاهیم در راه باطل هم به کار بروند چنانچه افراد لجوج و متعصب و ائمه کفر در عنادشان صبور و مقاوم هستند و گاهی اوقات پایمردی اهل باطل از اهل حق هم بیشتر است.

در خاتمه این مراسم، رونمایی از مجموعه آثار شامل؛ مقالات برتر، چکیده مقالات همایش با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه صورت گرفت.

یادآور می‌شود آثار این همایش در پرتال علوم اسلامی در دسترس است و بعد از چاپ هم در  دسترس عموم قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha