ابعاد بین‌المللی‌ حوزه هنری در دوره جدید تقویت می‌شود
کد خبر: 3924707
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
رئیس حوزه هنری:

ابعاد بین‌المللی‌ حوزه هنری در دوره جدید تقویت می‌شود

محمدمهدی دادمان در نشست خبری اعلام کرد: در دوره جدید، حوزه هنری با برگزاری رویدادهایی چون مسابقه «فلسطین تنها نیست» به دنبال تقویت بُعد بین‌المللی‌ آن است.

به گزارش ایکنا، نشست رسانه‌ای مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» با حضور محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری و سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری امروز اول مهرماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این جلسه، رئیس جدید حوزه هنری در سخنانی اظهار کرد: سلام به همه شهدایی که برای آرمان‌های قدس شریف مبارزه کردند. این مسابقه بهانه‌ای است تا با همه کسانی که می‌خواهند غایت فلسطین را به فراموشی بسپارند، با زبان هنر پاسخ داده شود.

وی افزود: همه سازش‌کاران باید بدانند عادی‌سازی روابط با کشور کودک‌کش، غیرقابل‌بخشش است. برای همین به‌واسطه این رویداد با صدای بلند جمله فلسطین تنها نیست را به جهانیان مخابره می‌کنیم. درضمن من به نمایندگی از حوزه هنری از همه هنرمندان آزاد جهان دعوت می‌کنم با زبانی رسا و به شیوه هنری پیرامون این خیانت نابخشودنی حرف بزنند.
 
دادمان بابیان این‌که دوره جدید حوزه هنری رویکردی بین‌المللی‌تر خواهد داشت، گفت: سعی خواهیم کرد تا برنامه‌ها را به‌گونه‌ای پایه‌ریزی کنیم که اقدامات بین‌المللی بیشتر نمود داشته باشند. به همین دلیل به‌روشنی اعلام می‌کنم که هر فرد یا هنرمندی در این زمینه می‌تواند ما را کمک کند، آماده حمایت از او هستیم. همچنین باید از تلاش‌های استاد شجاعی تشکر کنم که با اقدامات خود جمعی از هنرمندان را در سراسر جهان شکل داده است.

رئیس حوزه هنری در انتهای سخنانش تأکید کرد که توسعه ارتباطات با هنرمندان جوامعِ عرب در دستور کار حوزه هنری قرار دارد.

در ادامه این مراسم، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر مسابقه فلسطین تنها نیست، اظهار کرد: این مسابقه در دوره‌های قبل تنها در دو بخش کارتون و کاریکاتور برگزار می‌شد، اما امسال پوستر نیز به این مسابقه اضافه شده است. همچنین در این دوره، موضوع مظلومیت ملت فلسطین است. ما می‌خواهیم به جهانیان بگوییم اتفاقاتی که به اسم عادی‌سازی روابط در جهان در حال رخ دادن است، مانع از احقاق حق فلسطینان نخواهد شد.

وی ادامه داد: در این جشنواره چند موضوع را مدنظر داریم. ابتدا به بحث توهین نشریه شارلی ابدو به پیامبر(ص) توجه می‌شود. این نشریه که در فرانسه جزء رسانه‌های زرد محسوب می‌شود، با شعار آزادی بیان از هرگونه توهینی نسبت به پیامبران دریغ ندارد. آزادی بیان در غرب وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف صاحبان قدرت است، و الا اجازه می‌دادند درباره هولوکاست حرف زده شود. فلسطین و موجودیت آن موضوع دوم این مسابقه خواهد بود و در نهایت نیز به بحث عادی‌سازی روابط برخی کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی توجه می‌شود.

این کاریکاتوریست تأکید کرد: این‌که سران برخی کشور‌ها در پی عادی‌سازی روابط هستند، به این معنا نیست که مردم آن کشور‌ها نیز با آن‌ها موافق هستند. برای مثال وقتی بحث عادی‌سازی پیش‌آمد، یک کاریکاتوریست اردنی تنها به بهانه کشیدن کاریکاتور این اتفاق، زندانی شد! البته بحثی با عنوان سازش‌کاران نیز در این مسابقه مدنظر خواهد بود که در آن به افرادی چون انور سادات پرداخته خواهد شد.

شجاعی طباطبایی درباره شرایط حضور در این مسابقه اظهار کرد: شرایط سنی برای این جشنواره نداریم و همه می‌توانند در آن حضور داشته باشند. البته هر هنرمند تنها با ۵ اثر می‌تواند به دبیرخانه ارسال کند. اطلاعات کامل پیرامون شرایط ارسال آثار در سایت «ایران کاریکاتور» به تفصیل آمده است.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان تا ۵ آذرماه مهلت ارسال آثار دارند، گفت: داوری آثار رسیده، ۲۰ تا ۲۲ آذرماه انجام خواهد شد و در ۳۰ آذرماه اختتامیه را شاهد خواهیم بود. همچنین این جشنواره به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و متن فراخوان آن نیز به‌ صورت فارسی و انگلیسی در سایت جشنوراه آمده است.
انتهای پیام
captcha