گذری بر زندگی خادم‌القرآن «طاهر حدیثی»
کد خبر: 3924534
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
با خادمان قرآن /27

گذری بر زندگی خادم‌القرآن «طاهر حدیثی»

مرحوم طاهر حدیثی در سال 1374 به دلیل تلاش هاي مستمر و موفقيت‌آميزي كه در برنامه‌ريزی و برگزاری «نمايشگاه قرآن كريم» داشت با عنوان «ابتكار در راه اندازی و برپايی موفق سه دوره نمايشگاه بزرگ قرآن كريم در تهران»، مفتخر به دریافت مدال خادم قرآن در عرصه مدیریت شد.

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت، زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرز و بوم آموزنده و راه‌گشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشتی به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و بحق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مرحوم طاهر حدیثی یکی از این افراد است.

طاهر حدیثی در سال 1334 در شهر قم دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر محل تولد سپری كرد. در این دوران كه مصادف با اوج گیری نهضت امام خمینی(ره) بود و حوزه علمیه و علمای مبارز، شهر قم را به مركزی برای رسانیدن پیام انقلاب اسلامی مبدل ساخته بودند، وی همراه بسیاری از همكلاسان خود در بطن جریانات بود و وقایع و رویدادهای سرنوشت ساز این دوران را دنبال می‌كرد.

كارشناس برنامه‌ریزی و تألیف كتاب‌های درسی

حدیثی در سال 1357 در رشته جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد و با آغاز انقلاب فرهنگی در تابستان 1359 با معرفی انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی برای شركت در كلاس‌های عقیدتی ـ سیاسی انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر كشور به تهران آمد و ضمن اشتغال در آموزش و پرورش، تحصیلات خود را در دانشگاه تهران پی گرفت. سپس دوره كارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی را طی كرد و در دوره دكترای این رشته به تحصیل ادامه داد.

از مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی مرحوم طاهر حدیثی می‌توان به تدریس در مراكز تربیت معلم تهران، كارشناسی برنامه‌ریزی و تألیف كتاب‌های درسی، مسئولیت كمیته جغرافیای دفتر مركزی جهاد دانشگاهی، مسئولیت دبیرخانه شورای عالی عشایر ایران در نهاد ریاست جمهوری و در زمینه‌های علمی و پژوهشی به مسئولیت طرح ترجمه فرهنگ سرزمین‌ها و مردم (در 6 جلد)، طرح تدوین كتاب شناسی جغرافیا، تدوین كتاب آشنایی با جمهوری مسلمان‌نشین آسیای میانه و قفقاز و نظارت بر تدوین كتاب «گزیده اشعار خراسان بزرگ و ماوراء‌النهر» اشاره كرد.

ورود در وزارت ارشاد از سال 69

وی از سال 1369 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سمت‌های مسئول دبیرخانه شورای مركزی برنامه‌ریزی، دبیر هیئت نظارت بر مراكز فرهنگی و هنری، مسئول ستاد برگزاری نمایشگاه‌های خارج از كشور، مدیركل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی و عضو شورای عالی چاپ تمبر، در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی تلاش گسترده‌ای داشت.

مرحوم حدیثی طی این دوره در داخل كشور مسئولیت برگزاری بخش ویژه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران با عنوان «نمایش فرهنگ و هنر و ادب جمهوری‌های مسلمان‌نشین آسیای میانه و قفقاز» و برنامه‌ریزی و اجرای چند نمایشگاه بزرگ با نام های «نمایشگاه محرم» و نیز سه دوره (دوره های اول، دوم و سوم) «نمایشگاه قرآن كریم» در ماه مبارك رمضان سال‌های 1372، 1373 و 1374 و چندین فعالیت و نمایشگاه دیگر را عهده‌دار بوده است. در خارج از كشور نیز نمایشگاه‌ها و هفته‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری‌های قزاقستان، قرقیزستان، ازبكستان، تركمنستان و كشور مغرب (مراكش) و نیز نمایشگاه قرآن در كشور سوریه را برپا داشته است.

ابتكار در برپایی سه دوره نمایشگاه قرآن در تهران

وی در سال 1374 به خاطر تلاش های مستمر و موفقیت‌آمیزی كه در برنامه ریزی و برگزاری «نمایشگاه قرآن كریم» داشت با عنوان «ابتكار در راه‌اندازی و برپایی موفق سه دوره نمایشگاه بزرگ قرآن كریم در تهران»، خادم قرآن كریم شناخته شد و لوح «تكریم خادمان قرآن كریم» را در عرصه مدیریت از دست ریاست جمهوری وقت دریافت كرد.

ایشان پس از این تاریخ، فعالیت‌های خود را در زمینه قرآن كریم پی گرفت و در این جهت به منظور راه اندازی مركزی در زمینه پژوهش‌های قرآنی اقدام به تهیه و تنظیم «چكیده پایان‌نامه‌های علوم قرآنی دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی» و «فهرست مقالات قرآنی در مطبوعات جمهوری اسلامی ایران» كرده است.

مرحوم طاهر حدیثی در سال 1377 روی در پرده خاك كشید و دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha