شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» آغاز به کار کرد
کد خبر: 3924452
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» آغاز به کار کرد

جشنواره شانزدهم فیلم مقاومت با حضور سینماگران، مقامات لشکری و کشوری امشب 31 شهریور‌ماه در باغ‌موزه دفاع مقدس کلید خورد.

به گزارش ایکنا؛ آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» با حضور جمعی از سینماگران و مسئولان لشکری و کشوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امشب ۳۱ شهریورماه همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در محل باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

سردار محمدحسین سپهر، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمدیاشار نادری، مدیر عامل بنیاد روایت فتح، انسیه شاه‌حسینی و ناصر شفق از جمله میهمانان افتتاحیه بودند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» آغاز به کار کرد

سردار محمد‌حسین سپهر سخنران نخست مراسم افتتاحیه بود. او سخنانش را با یاد خدا آغاز کرد و گفت: از همه دوستان و حاضرانی که در جشنواره فیلم مقاومت ما را همراهی کردند، سپاسگزارم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد چند رویداد مهم در جهان بودیم که سرنوشت جهان را تحت تأثیر قرار داد.

وی ادامه داد: فروپاشی شوروی و تک‌قطبی شدن جهان، وقوع انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی از اتفاق‌های مهم این دوران است. واقعه یازده سپتامبر هم رویداد بعدی بود که بر جهان اثر داشت. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مهم‌ترین این رویدادهاست.

سپهر اضافه کرد: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شرایطی رخ داد که همه دشمنان ما در همه جای جهان همراه شدند و علیه ما ایستادند. فرقه‌های مختلف اسلامی در جهان وجود دارد، دشمن با آنها مشکلی ندارد، اما در چهل سال اخیر دشمنان رو در روی ما بوده‌اند. ما چهل سال است در حال مبارزه و مقاومت هستیم.

سردار سپهر با بیان اینکه دفاع مقدس بر ستون‌هایی چون شریعت، امامت و ملت استوار است، بیان کرد: یکی از بزرگترین سرمایه‌های دفاع مقدس ما تبیین مفاهیم دینی و جهادی ما و صدور آن به جهان بود. گنج دفاع مقدس امروز به ما رسیده است، ما و همه ملت‌های آزاده جهان می‌توانیم از این گنجینه استفاده کرده و پیام مقاومت را به مردم جهان برسانیم.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» آغاز به کار کرد

جانشین رئیس سازمان بسیج تأکید کرد: با دست خالی مقابل همه جهان ایستادیم، هیچ حادثه‌ای در دویست سال اخیر به اهمیت سال‌های دفاع مقدس نبوده است. سال‌ها پاره‌های وطن با شیوه‌های مختلف از کشور جدا شد، اما در دفاع مقدس ایستادگی کردیم و یک وجب از خاک وطن از دست نرفت. ما باید پیام فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی و مقاومت را به همه جهان برسانیم. باید بهترین آثار فرهنگی را در جمهوری اسلامی بسازیم و سینمای ایران باید زبان مقاومت و حماسه و ایثار شهدا باشد.

در ادامه افتتاحیه، مهدی عظیمی میرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار کرد: اهداف اجرایی مختلفی برای این جشنواره طراحی کردیم و امروز در آیین افتتاحیه و همزمان با آغاز دفاع مقدس میزبان شماییم. تماشای تصاویر محترم شهدا حس ما را عوض می‌کند. امیدوارم در روزهایی که حساب و کتاب هست، شرمنده شهدا نشویم. مسئولان محترم شما را به خون شهدا قسم می‌دهم که قدر شهدا را بدانیم، به وحدت برسیم و به حفظ انقلاب اسلامی فکر کنیم. در ضمن باید اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذاریم. آنچه معتبر است، خون شهدا و انقلاب اسلامی است. باقی اعتبار دنیایی و زودگذر است.

عظیمی میرآبادی در پایان از همراهی و همکاری محمدیاشار نادری، مدیرعامل بنیاد روایت، صدا و سیما، وزارت بهداشت، وزارت ارشاد و ... برای بهتر برگزار شدن جشنواره قدردانی کرد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» آغاز به کار کرد

آیین نکوداشت‌های شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با پخش تیزر این بخش شروع شد. قاسم قلی‌پور، محمدحسین حقیقی و ناصر شفق برای این بخش همراه حبیب احمدزاده روی صحنه رفتند. حبیب احمدزاده، نویسنده و فیلمنامه‌نویس درباره خسرو سینایی اظهار کرد: او، همسر و دخترش به کودکان محروم آموزش هنر می دادند. آنها پای کار کمک و دفاع از مملکت بودند.

وی یادآور شد: من از دبیر تشکر می‌کنم که دایره را باز کردند. هنرمندان زیادی هستند که می‌توانند تقدیر و تجلیل شوند. عباس کیارستمی هر بار به خارج می‌رفت، خاطرات جانبازهای جنگ را با خود می‌برد و در کارگاه‌هایش درس می‌داد.

حقیقی نیز درباره غلامرضا جنت‌خواه‌دوست گفت: من افتخار داشتم در واحد جنگ تلویزیون در خدمت وی بودم. او همراه و همگام بود. جنت‌خواه‌دوست کلیپی به نام «نینوا» ساخته بود که کاش می‌شد اینجا آن را پخش کنیم. او جسور و باشهامت بود، فیلم‌های زیادی ساخت. مطالعات زیادی درباره شهید مطهری داشت.

عبداللهیان در ادامه بخش نکوداشت‌ها، درباره هادی مشکوة تصریح کرد: مشکوة نه به چپ وصل بود، نه به راست. نه اصلاح‌طلب بود و نه اصولگرا. او تهیه‌کننده و سینماگر بود. نخستین تهیه‌کننده سینمای بعد از انقلاب بود. وی فیلم‌های خوبی مثل «مرز» و «ترن» را تهیه کرد. فیلم‌هایی که هنوز بی‌رقیب هستند.

وی تأکید کرد: هر مدیری به دنبال ریل‌گذاری است. اختلاف‌ها را کنار بگذارید، به سینمای ایران فکر کنید. مشکوة رانت‌خوار نبود. خانه‌اش را فروخت و فیلم «میرزا کوچک خان» را ساخت، باغش را فروخت و «ترن» را ساخت، اما این پیرمرد در ریل‌گذاری‌ها پشت درهای بنیاد فارابی جا ماند.

در ادامه، ناصر شفق نیز درباره همایون رضا عطاردی گفت: اولین فیلم همایون «یک شب و یک غریبه» را من تهیه کردم. او دنیایی از معرفت و انسانیت بود. هنوز باور نمی‌کنم وی را از دست داده‌ایم.

قاسم قلی‌پور، تهیه‌کننده «عروس آتش» سخنران بعدی این مراسم اظهار کرد: من شاگرد بی‌استعدادی برای استاد خسرو سینایی بودم. من بخت شاگردی استادان زیادی نظیر بهرام بیضایی، حمید سمندریان، محمدرضا اصلانی، علی نصیریان و ناصر تقوایی را داشته‌ام. آنچه در همه آنها مشهود بود، نگاه انسانی است. خسرو سینایی در این زمینه سرآمد بود.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» آغاز به کار کرد

در ادامه این مراسم، لوح یادبود خسرو سینایی به حبیب احمدزاده، به نمایندگی از خانواده این هنرمند فقید اهدا شد. همچنین برادر همایون رضا عطاردی لوح یادبود او را دریافت کرد و فرزند هادی مشکوة لوح یادبود این سینماگر فقید را گرفت. محمدرضا جنت‌خواه‌دوست نیز لوح یادبود برادرش را دریافت کرد. در آخرین بخش از آیین نکوداشت، مادر شهید حسین فهیمی، لوح یادبود دریافت کرد و حاضران در سالن ایستاده، خانم رحیم‌پور، مادر شهید حسین فهیمی را تشویق کردند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» آغاز به کار کرد

بعد از نکوداشت‌ها، محمد‌یاشار نادری، مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت فتح سخنران بعدی این مراسم اظهار کرد: سینما با سرمایه آغاز به کار کرد. با هنر پیوند خورد و در نهایت صنعت شد. اما آنچه امروز است، فراتر از همه اینهاست و ظرفیتی برای بیان فرهنگ و عقاید مردم‌هاست. ما برای رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی باید به این سوال پاسخ بدهیم که چگونه از این ظرفیت استفاده کردیم.

وی متذکر شد: سینمای ایران زلال است. اگر چه آثار سرگرم‌کننده و تجاری هم در آن وجود دارد. فراخوان جشنواره فیلم مقاومت مورد توجه فیلمسازان جهان قرار گرفته است. این واقعیت کتمان‌ناپذیر است. استقبال بیش از ۱۲۰ کشور از بخش مدافعان سلامت و استقبال از سینمای سامری نیز قابل توجه و امیدوارکننده است.

پایان‌بخش افتتاحیه رونمایی از یادنامه رسول ملاقلی‌پور و تقدیر از خانواده وی بود. پرویز فارسیجانی، دبیر این بخش تأکید کرد: رسول ملاقلی‌پور از جمله هنرمندانی است که از دریای شوق خویش سیراب شده بود و از خرمن هنر انقلابی آن‌قدر لبریز بود که با تلاش مومنانه خود در سینمای دفاع مقدس، آثاری ماندگار به جا گذاشت که هرچه زمان می‌گذرد، جای خالی او بیشتر احساس می‌شود. وی عشق و حماسه را با جامعه و زمانه خود پیوندی زیبا زد و با ساخت «سفر به چزابه»، «مزرعه پدری» و «هیوا»، زمان گذشته را با حال و آینده پیوندی دیگر داد.

او ادامه داد: رسول این پیوند را مبتکرانه رقم زد. چون جویباری در سرزمین انقلاب جاری بود. جسارت و حساسیت و دقت او در جلوه‌گری‌های هنری کم‌نظیر است و براستی چرا هنرمند متعهد و سینماگر انقلابی و جهادی نباید اینگونه باشد. باید رسول‌ها را تربیت و افزون کرد تا جای خالی آنها تا حدی پر شود. بخشی از این رسالت در جایگاه نشان رسول جلوه‌گر شده است. به همین دلیل است که انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سال گذشته به فکر شکل‌گیری نشانی شد که با مشورت با صاحب‌نظران و سینماگران برجسته به رسول ملاقلی‌پور رسید. البته دوست داشتیم از شهید بزرگوار شهید آوینی نیز نشانی داشته باشیم، اما چون قبلا جایزه‌ای به نام او در طول سال اختصاص یافته است، نام رسول را بر روی این نشان گذاشتیم که هر سال به یک هنرمند اختصاص خواهد یافت.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» آغاز به کار کرد

دبیر بخش نشان رسول تأکید کرد: بنا بود در سالروز درگذشت او، این مراسم انجام شود که متأسفانه با وجود کرونا این اتفاق به تأخیر افتاد و توفیق یافتیم در دل جشنواره شانزدهم این مراسم را برگزار کنیم و با تشکیل شورایی منتخب از صاحب‌نظران، سینماگر این بخش مشخص شود که در این زمینه با در نظر گرفتن چهار محور و معیار اصلی نوآوری در تمامی رشته‌های سینمایی، از پژوهش و نویسندگی تا کارگردانی و فیلمبرداری و حتی مدیریت سینمایی که خلاقیتی در آن باشد، تقدیر کنیم. این گامی است که می‌تواند شوق و انگیزه سینماگر عزیزی را که امروز بسیار مظلوم و مهجور است، افزایش دهد.

حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، نادری، مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، امیرسرتیپ شاهین تقی‌خانی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مهدی عظیمی میرآبادی، دبیر این دوره از جشنواره از خانواده مرحوم رسول ملاقلی‌پور تقدیر و از یادنامه رسول ملاقلی‌پور رونمایی کردند.

یادآور می‌شود، اجرای افتتاحیه جشنواره شانزدهم را محمدرحمان نظام‌اسلامی بر عهده داشت و در این مراسم از بانک جامع اطلاعاتی سینماگران انقلاب در دفاع مقدس رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha