زنگ خطر نشر دینی و قرآنی در آخرین شهریور قرن
کد خبر: 3923915
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
تازه‌های نشر در حوزه قرآنی/

زنگ خطر نشر دینی و قرآنی در آخرین شهریور قرن

آمارهای خانه ‌کتاب و ادبیات ایران حاکی از افت شدید آمار نشر کتاب در حوزه‌های گوناگون به ویژه دین و قرآن دارد که به نظر می‌رسد زنگ خطر توقف صنعت نشر کشورمان به صدا درآمده است و چشم‌انتظار تدابیر مسئولان فرهنگی است.

زنگ خطر نشر در آخرین شهریور قرنبه گزارش ایکنا؛ برای دستیابی به یک ارزیابی کلی سری به آمار نشر کتاب مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران می‌زنیم تا نسبت به آمار نشر شهریور سال جاری قیاس درستی داشته باشیم. برهمین اساس، تعداد عناوین منتشر شده در شهریور سال گذشته ۹۱۳۶ عنوان با شمارگان ۱۴ میلیون و ۷۷۸ هزار نسخه و بهای سه میلیارد و ۹۲۴ میلیون و ۹۲۵ هزار ریال است، در حالی که تعداد عناوین منتشر شده در مدت مشابه سال جاری ۴۰۹۷ عنوان با شمارگان ۵ میلیون و ۳۰۶ هزار نسخه و بهای ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۳۳۳ هزار ریال است. این قیاس نشان از کاهش چشمگیر نشر کتاب در ماه یادشده است و این برای صنعت نشر کشورمان آماری تکان‌دهنده است. این مسئله دلایل مختلفی از جمله شیوع ویروس کرونا، برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی کتاب، گرانی روزافزون دلار و تأثیر مستقیم آن بر روی کاغذ و سایر ملزومات چاپ و ... دارد که هر یک تأثیر مهمی در نشر کشورمان دارند.
 
ناگفته نماند نگاهی به آمار نشر کتب دینی و قرآنی در شهریور سال گذشته ۹۶۶ عنوان و سال جاری ۲۷۲ عنوان است که باز هم تغییرات فاحشی را شاهد هستیم که امیدواریم مدیران فرهنگی چاره‌ای بیندیشند و تدبیری بکنند، زیرا زنگ خطر ورشکستگی صنعت نشر به صدا درآمده است.

اما به روال ماه‌های گذشته به تازه‌های نشر در حوزه دین و قرآن پرداخته‌ایم. این آثار تمام آثار منتشر شده نیست، زیرا خارج از حوصله مخاطبان و ظرفیت گزارش پیش‌رو است؛ از این رو گزیده‌هایی از تازه‌ها در زمینه‌های یادشده تقدیم مخاطبان می‌شود.

 

کسب و کار براساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)

کتاب «کسب و کار براساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» به قلم حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. نویسنده در این کتاب به دنبال بررسی آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) درباره سبک کسب و کار و آداب آن است که در ۸۸ صفحه تألیف و تنظیم شده است.

زیبایی شرور

کتاب «زیبایی شرور (شرور و بلایا؛ چرایی و وظیفه ما» زیرنظر آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به همت حسین مظفری تدوین و از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شده و با هدف پاسخگویی به برخی مسائل مطرح درباره حکمت بلا‌ها و مصیبت‌های دنیوی در دو بخش سامان یافته است.

بخش نخست این کتاب به بررسی محققانه ابعاد بلایا و شرور می‌پردازد. بحث‌های نظری درباره خیر و شر، چرایی خلقت شرور در عالم، بیان فلسفه آفرینش انسان و رابطه آن با شرور، وظیفه انسان در برابر نعمت‌های الهی و بلایا در این بخش مطرح شده است. بخش دوم کتاب نیز مشتمل بر پاسخ‌های حضرت استاد به هفت پرسش مهم با محوریت مباحث بخش نخست است؛ پرسش‌هایی با مباحثی همچون حکمت بلایا و آفات، نقش شرور در تکامل انسان، مطلوبیت شرور در نظام احسن، چرایی وجود شرور در عالم، و حکمت تشریع‌ها دستورات و احکام شرعی. می‌توان ادعا کرد این نوشتار، به رغم اختصارش، در بررسی محققانه ابعاد بلایا و شرور، کم‌نظیر یا بی‌نظیر است، و از همین رو مطالعه دقیق و عالمانه آن برای معرفت‌دوستان مفید است.

از کوفه تا کربلا 
 
کتاب «از کوفه تا کربلا» به قلم حامد محقق به نگارش درآمده و نشر نسیما آن را منتشر کرده است. این اثر که ویژه نوجوانان است تصویرسازی آن را محمدحسین صلواتیان برعهده داشته و طراح گرفیک آن هم شاپور حاتمی بوده است. اثر دیگر با عنوان «ده قدم، ده نام» هم به قلم سجاد محقق نوشته شده است. ناشر این اثر نیز نشر نسیماست. این دو اثر در پی آگاهی دادن به نوجوانان و جوانانی است که شاید بسیاری از آن‌ها هنوز نمی‌دانند که نام هرشب محرم چیست و به کدامیک از شهدای کربلا تعلق دارد و یا چه اتفاقاتی در کربلا رخ داده و چه افراد نوجوان و جوانی در آن حضور داشتند.
 
گفتاری در باب صبر

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در زمستان سال ۱۳۵۲ در جلساتی که پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد کرامت مشهد برگزار می‌شد، به شرح حدیث مکارم‌الاخلاق که در آن به ۱۰ ویژگی پیامبران اشاره شده، پرداختند. معظم‌له ضمن تبیین این صفات، اهتمام ویژه‌ای به زدودن برداشت‌های غلط از این معارف اساسی، در اذهان مخاطبان عمدتاً جوان خود داشتند.

متن پیاده شده این جلسات در سال ۱۳۵۴ با بازنویسی و تنظیم حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و با کارسازی مبارز مجاهد مرحوم سیدحسین نیّری تهرانی به همت نشر غدیر به چاپ رسیده و پس از پیروزی انقلاب بار‌ها به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. آنچنان که در مقدمه چاپ اول آن آمده، مؤلف معظم بنا داشتند، مفاهیم مندرج در این سلسله جلسات و برخی مفاهیم دیگر را در قالب کتب سهل‌الوصول به دست چاپ بسپرند که شرایط بعدی مانع از این مهم می‌شود. از این رو مؤسسه انقلاب اسلامی با دسترسی به نوار‌های صوتی جلسات یاد شده، پس از انتشار این مجلد، مباحث موجود از آن جلسات را در قالب مناسبی آماده و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

احلی من المثل

کتاب «احلی من المثل» فرهنگ اصطلاحات، تعابیر و ضرب المثل‌های هیئتی و تشکیلاتی به قلم سیدعلیرضا علوی و به همت انتشارات جمکران به چاپ رسید. نگاهی جدید به فرهنگ مردمی عاشورا که نه تنها ضرب‌المثل‌های رایج را جمع‌آوری و معنی شده که حتی برخی مفاهیم و الزامات و نکات محتوایی نیز به صورت نکته نغز و ضرب‌المثل تولید و ارائه شده و برای شرح اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها به معارف عاشورایی توجه شده است.

از مدینه تا مدینه

کتاب «از مدینه تا مدینه» شامل مقتل عاشورا و ذکر مصائب حضرت سیدالشهدا (ع) است که شامل سخنرانی محمدمهدی تاج لنگرودی بوده و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است. در بخشی از این کتاب با عنوان خطبه حضرت زین‌العابدین (ع) در مسجد دمشق آمده است: سپس فرمود: منم پسر فاطمه زهرا (س). منم پسر بانوی بانوان. منم پسر خدیجه کبری (س). منم پسر کشته‌شده با ستم. منم پسر کسی که سرش از قفا بریده شد. منم پسر کسی که تشنه بود تا هنگام مرگ. منم پسر کسی که فرشتگانِ آسمان بر او گریستند. منم پسر کسی که جِنّ در زمین و پرندگان در آسمان برای او عزاداری کردند. منم پسر کسی که سرش بر روی نیزه گردانده می‌شود. منم پسر کسی که خانواده‌اش از عراق تا شام به اسارت برده شدند.‌ای مردم همانا خدایی که ستایش مخصوص اوست، ما اهل بیت (ع) را به آزمایشی نیکو، آزمایش نمود به گونه‌ای، که پرچم هدایت و عدالت و تقوی را در میان ما قرار داد و پرچمِ گمراهی و بدی را در میانِ غیر ما گذاشت.

مردم با شنیدن این سخنان با صدای بلند گریستند و یزید وحشت‌زده فرمان داد، که مؤذن اذان بگوید تا سخنان حضرت قطع شود.

مؤذن گفت: «اَللهُ اَکبَر.» حضرت فرمود: «هیچ چیزی بزرگ‌تر از خدا نیست.» مؤذن گفت: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ الله.» حضرت فرمود: «تمام جوارح و اعضای بدنم گواهی می‌دهد، که جز او معبودی نیست.» مؤذن گفت: «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله.» حضرت از فراز منبر فریاد زد: «ای یزید، این محمد جد من است یا جد تو، اگر بگویی جَد توست ادعای تو دروغ است، اگر بگویی جَدّ من است پس چرا عترت او را کشتی؟» یزید جوابی نداشت و پس از اتمام اذان مشغول به نماز شد.
 
مقتل الحسین(ع)

کتاب «مقتل الحسین (ع)» تألیف علامه سیدمرتضی عسکری است که با مقدمه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان به همت مؤسسه ایمان ماندگار منتشر شده است. این کتاب، حوادث زندگی امام حسین (ع) و اولاد و اصحاب ایشان را از زمان مرگ معاویه و آغاز حکومت یزید بن معاویه، تا زمان شهادت آن حضرت و همچنین ماجرا‌های پس از شهادت ایشان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب مقتل‌الحسین (ع)، کتابی است به سبک نگارشی سایر مقاتل، که در مقایسه با سایر مقاتل از ویژگی‌های خاصی نظیر کثرت استناد به کتب دست اول تاریخی و استفاده وسیع از منابع و کتب اهل سنت، برخوردار است. چون مرحوم علامه عسکری خود مورخی برجسته و متخصص در زمینه تاریخ اسلام بوده؛ از این رو مطالب این کتاب با نگاه خاص و دقیقی نوشته شده است. حتی چگونگی ذکر ترتیب حوادث نیز آگاهانه و با نگاهی محققانه انجام شده است.

این کتاب نقل و بررسی حوادث منجر به حادثه عاشورا را از لحظه مرگ معاویه و جانشینی یزید بن معاویه آغاز می‌کند و سپس ماجرای عدم بیعت امام، دعوت مردم کوفه، پیمان‌شکنی آنها، ماجرای حر بن یزید ریاحی، حوادث شب عاشورا و ظهر عاشورا و سرانجام حرکت پیامبرگونه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س)، پس از حادثه ظهر عاشورا را با دقت علمی بسیار، نقل و بررسی می‌پردازد.
 
تکامل، تصادف و خدا
 
کتاب «تکامل، تصادف و خدا: فهم نسبت میان تکامل و دین» تألیف برندن سوییتمن با ترجمه علی شهبازی به همت نشر کتاب طه منتشر شد. نویسنده در این اثر می‌کوشد با تحلیل مفهوم «تصادف»، طرز تفکر تاز‌های درباره رابطه دین و تکامل به دست دهد. او ضمن پذیرشِ با قید و شرط نظریه تکامل، به بررسی و نقد این مدعای تکامل‌گرایان می‌پردازد که فرآیند تکامل حاوی عناصر فراوانی از تصادف و اتفاق است. او نشان می‌دهد که تکامل اولاً نه تصادفی عمل می‌کند و نه حاوی عنصری از تصادف است، ثانیاً رو به سوی غایات و هدف‌هایی دارد.
 
الگوی ارتباطی معلم با دانش‌آموز از منظر آیت‌الله جوادی آملی
 
کتاب «الگوی ارتباطی معلم با دانش‌آموز از منظر آیت‌الله جوادی آملی» به قلم سیدعباس حسینی و به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. در این پژوهش فارغ از ساختار حاکم بر نظام تعلیم و تربیت که خود بررسی مستقلی را می‌طلبد، به رابطه دو رکن اساسی این نظام، معلم و دانش‌آموز، پرداخته می‌شود تا با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، چراغ راهی برای پیمودن مسیر هدایت الهی در نظام آموزشی کشور باشد.

پراکندگی جغرافیایی رجال شیعه در ایران

کتاب «پراکندگی جغرافیایی رجال شیعه در ایران تا پایان قرن ششم بر پایه منابع رجالی» به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) که به تازگی منتشر شده، حاصل پژوهش علی‌اکبر امامی حجتی است. این کتاب با مبنای تاریخی و بهره جستن از علوم جغرافیا و رجال، به نشان دادن وضعیت شیعیان در محدوده آثار رجالی و کمک به اطلاع رسانی درست به آمار تمدنی و مذهبی پرداخته است. در این کتاب آمده است: تاریخ پر فراز و فرود مذهب تشیع، شاهد حضور بزرگ‌مردانی در عرصه علم و فقاهت بوده است که در مناطق مختلفی از سرزمین‌های اسلامی ظهور کرده‌اند. از درون کتب رجالی و تراجم، اطلاعاتی چند درباره این شخصیت‌ها می‌توان استخراج نمود که با طبقه‌بندی و تحلیل داده‌ها به تفکیک مناطق شیعه‌نشین می‌توان آماری کاربردی و سودمند در جهت آشنایی با چگونگی گسترش، پراکندگی و نوزایی‌های تاریخی این مذهب ارائه داد. این نوشتار با مبنای تاریخی و بهره جستن از علوم جغرافیا و رجال، ضمن نشان دادن وضعیت شیعیان در محدوده آثار رجالی، کمک به اطلاع‌رسانی درست به آمار تمدنی و مذهبی است.

صدرنامه

مجموعه ۲ جلدی صدرنامه که به تازگی وارد بازار نشر شده است، به سرگذشت آیت‌الله سید صدرالدین صدر و فرزندش آیت‌الله سیدرضا صدر می‌پردازد. این اثر به اهتمام حجت الاسلام والمسلمین سید باقر خسروشاهی و به همت مؤسسه کتابشناسی شیعه با همکاری انتشارات مؤسسه امام موسی صدر منتشر شده است. کتاب صدرنامه در دو جلد تنظیم شده که جلد نخست به سرگذشت آیت‌الله سیدصدرالدین صدر، پدر امام موسی صدر می‌پردازد و جلد دوم به آیت‌الله سیدرضا صدر، برادر امام موسی صدر اختصاص دارد. این مجموعه ۲ جلدی با مقدم‌های از آیت‌الله رضا استادی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدباقر خسروشاهی در کنار مقدمه ۲ ناشر آغاز می‌شود.

در جلد نخست، زندگینامه آیت‌الله سیدصدرالدین صدر از منابع دست اول فارسی و عربی به ترتیب تاریخ وفات مؤلفان گردآوری و تنظیم شده است. بخش دیگری از این جلد به آثار آیت‌الله صدر اختصاص دارد که شامل: تالیفات (کتب، رسائل، حواشی، تقاریظ و اجازات) و نامه‌ها (نامه‌های مراجع تقلید، نامه‌های رجال سیاسی، استفتائات، رسید وجوه شرعی، تبریک و تهنیت‌ها، تلگراف‌ها و نامه‌هایی از آیت‌الله صدر) است.

جلد دوم نیز شامل زندگینامه آیت‌الله سیدرضا صدر، تالیفات، اجازات و نامه‌ها است. زندگینامه آیت‌الله سیداسماعیل صدر به قلم آیت‌الله سیدرضا صدر، دل نوشت‌های از آیت‌الله سیدرضا صدر در تسلیت عموزاده، اشعار آیت‌الله سیدصدرالدین صدر و آیت‌الله سیدرضا صدر، مراثی و مناقب، معرفی اعلام و گاه‌شمار از جمله پیوست‌های این مجموعه ۲ جلدی است. منابع تحقیق، نمایه‌ها، استدراک‌ها، فهرست منابع و اعلام و اماکن و کتب، اسناد و تصاویر از دیگر موارد منتشر شده در این مجموعه است.

مقتل مظلوم
 
یکی از مجموعه‌های مقاتل با نام «مقتل مظلوم» در انتشارات کتاب جمکران بازآرایی و منتشر شد. این اثر تألیف مرتضی وافی و ترجمه و تصحیح علی عباس‌آبادی با طرح جلدی از اثر استاد حسن روح الامین است. نویسنده درباره این اثر می‌گوید: تقریباً ۱۲ مقتل و تاریخ مورد مراجعه ما مربوط به پیش از قرن یازده بوده و اولین مقتلی که توانستیم فراز‌هایی از آن را استفاده کنیم، بخشی از مقتل کتاب «کامل الزیارت» مرحوم ابن قولویه بوده است. گاهی به دلیل متفاوت بودن ادبیات و نوشتار مقاتل با یکدیگر به نظر می‌رسد نویسنده از حافظه و ادبیات عرف زمان خود استفاده کرده، از این رو در تدوین کتاب به این موضوع توجه داشته و سعی کردیم متنی یکدست آماده کنیم.
 
روزگار عمار
 
داستان بلند «روزگار عمار» با هدف معرفی الگو‌های عملی یاران امام، ویژه نوجوان و جوانان به قلم مجید ملامحمدی منتشر شد. در این اثر عمار از زمان حیات خود از سوی پیامبر (ص) به عنوان یکی از شاخص‌های شناخت جبهه حق مطرح شده است. وی روش و منشی داشت که الگوپذیری آن محدود به زمان نشده و بصیرت و حمایتش از حقیقت، می‌تواند یکی از الگو‌های عملی در زمان حاضر و آماده شدن برای یاری امام زمان (عج) باشد.
 
سوره آفلین
 
کتاب «سوره آفلین» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه روایتی متفاوت از رخداد‌های انقلاب اسلامی است که به همت انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است. این اثر، داستان مردی است به نام خلیل حجتی که در شب ۱۲ بهمن ۵۷ در خیابان‌های پرآشوب تهران دنبال پسر گمشده‌اش اسماعیل می‌گردد و راه به راه به مردم انقلابی سفارش می‌کند که کمی آرام‌تر انقلاب کنند، اما کسی صدای او را نمی‌شنود! مسئله دیگر خلیل این است که باوجود ناامیدی از یافتن پسرش، ولی سخت معتقد است که روح الله! چون هر زمان که خیر می‌خواهد از قرآن؛ قرآن آیه «لاتیأسوا من روح الله» را به او می‌دهد.
 
جواهر مصری
 
انتشارات «کتاب جمکران» در رمان «جواهر مصری» زندگی و رشد معنوی همسر فرعون را به قلم سعیده ملّایی روایت کرده است. در واقع این اثر مروری بر زندگی و مسیر رشد و فداکاری بانو «آسیه» و همچنین گذری بر سرنوشت بانو «صیّانه» در راه یکتاپرستی است. زندگی آسیه سراسر آموزنده و پرفراز و نشیب است. وی در اواخر عمر تحت تأثیر عظمت روحی بانو «صیّانه» آرایشگر دختر فرعون قرار گرفت و در نهایت با مقام شهادت در راه توحید از دنیا رفت. بانو «صیّانه» یکتاپرست و مقاومی بی‌نظیر در برابر کفر بود و به چنان مقامی دست یافت که در روایات از وی به عنوان یکی از بانوان برگزیده و رجعت کننده در زمان ظهور امام زمان (عج) یاد شده است.
 
الحکمة
 
کتاب «الحکمة»، از آثار محی‌الدین ابن عربی، نکته‌های فراوانی را در موضوع عرفان نظری و عملی به صورت جملات کوتاه آورده و اهمیت این اثر از آن روست که برخی از نکته‌های این کتاب در آثار دیگرش نیست. علی شالچیان ناظر، پژوهشگر مطالعات عرفانی و پژوهشگر آثار ابن عربی، این کتاب را ترجمه و شرح کرده و انتشارات «سلوک ما» آن را منتشر کرده است. این مترجم و پژوهشگر که آثاری همچون ترجمه فصوص‌الحکم (ترجمه تحقیقی)، کتاب «سلوک ما» و «سطحی‌نگری» را در کارنامه خود دارد، با استفاده از آثار ابن عربی و بهره‌گیری از بیش از ۲۸۰ کتاب مرجع، به ترجمه و شرح این کتاب پرداخته و بر این باور است که بسیاری از سخنان ابن عربی ظاهراً در موارد فراوانی شبیه سخنان عارفان و سالکان دیگر است؛ اما معنای مورد نظر او با بسیاری از عارفان و اهل سلوک فرق‌های بنیادینی دارد. در نتیجه نمی‌توان بدون تحقیق و بررسی و به صرف اینکه ظاهر کلام او شبیه سخنان دیگران است، معنای مورد نظر او را همان چیزی دانست که از ظاهر کلامش برمی‌آید.
 
به رنگ صبر
 
کتاب «به رنگ صبر» ششمین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی مؤسسه امام موسی صدر و مجموعه خاطرات و روایت‌های فاطمه صدر، خواهر امام موسی صدر و همسر شهید سید محمدباقر صدر است که به تازگی منتشر شده است. این کتاب به همت فاطمه نقوی گردآوری و تدوین شده و شامل ۳ فصل با عناوین «دیدار در تهران؛ خانه پدری»، «دیدار در نجف؛ زندگی مشترک» و «وقایع و رویدادها» است. در واقع این اثر روایت فاطمه صدر از خوشی‌های خانه پدری و دلخوشی‌های نجف در کنار همسر و فرزندان و محنت‌های این شهر روشن؛ از ریشه دواندن در خاک همسر و دل سپردن به رنج‌هایش است. شرح زندگی یک زن است تا جایی که به یاد آورده و منهای جا‌هایی که سعی کرده فراموش کند.
 
هیاهو، عزای حسینی در نگاه خمینی(ره)
 
کتاب «هیاهو، عزای حسینی در نگاه خمینی» نوشته سیدمهدی سرخان منتشر شد. درباره فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) و فلسفه عزاداری بر ایشان به قلم سیدمهدی سرخان به صورت جامع و مانع بررسی شده و مطلبی از قلم نیفتاده است. بیانات ایشان که در موقعیت‌های گوناگونی ایراد شده است به صورت کل واحدی درآمده و برخی از عبارات برخی دیگر را شرح داده و کامل می‌کنند. در نتیجه نگارنده عمدتاً وظیفه تنظیم بیانات را بر عهده داشته و سهم کمی از نگارش متن اصلی متعلق به اوست. این بیانات در این اثر ذیل منظومه و ساختاری نوین آورده شده که تاکنون نمونه مشابهی نداشته‌است. از دیگر ویژگی‌های مثبت کتاب می‌توان به این اشاره کرد که در کنار مهم‌ترین بیانات امام خمینی (ره) در کتاب QRcode‌هایی تعبیه شده است تا خواننده لحظاتی از مطالعه کتاب را در حسینیه جماران حاضر شود و آن بخش را از بیان شخص ایشان بشنود. پایان‌بخش هر فصل از کتاب با روضه‌خوانی مرحوم کوثری در محضر امام خمینی (ره) همراه شده است.



دعا و کارکرد آن در زندگی

کتاب «دعا و کارکرد آن در زندگی»، تقریر مباحث حجت‌الاسلام والمسلمین وحید واحد جوان استاد عرفان اسلامی و مدیر گروه اخلاق و منابع اسلامی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران به کوشش مرضیه دی‌پور به همت انتشارات سبط النبی(ص) به تازگی منتشر شده است. در این اثر تلاش شده به این سوال پاسخ داده شود که آیا همه دعا‌های ما مقبول است یا نه؟ و اگر مقبول است مراتب قبولی دعا چیست؟ همچنین به این سوال مهم پاسخ داده شده که اگر قرار است که ما انسان‌ها با کار و تلاش در دنیا به مقصد و مقصود برسیم، پس دعا چه فاید‌های دارد؟ چه دعا بکنیم و چه دعا نکنیم، اگر تلاش کنیم به یک سری مسائل نائل می‌شویم و اگر تلاش نکنیم، چه دعا بکنیم و چه دعا نکنیم، به آن‌ها نمی‌رسیم! در واقع این مجموعه یک نوع آسیب‌شناسی آن چیزی است که اکنون در جامعه ما به اسم دعا مطرح است.

رهبری جامعه شیعه

کتاب «رهبری جامعه شیعه؛ سیر تاریخی از سازمان وکالت تا ولایت فقیه» تألیف جواد نصرالله به همت انتشارات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم منتشر شده است. این نوشتار به دنبال فهم دقیق سیره اهل بیت(ع) در مباحث سیاسی و اجتماعی و کشف وظایف عصر حاضر است و نویسنده در این اثر به چندین سؤال پیرامون بحث وکالت امام پاسخ گفته است: سرپرستی جامعه شیعه از زمان تشکیل سازمان وکالت تا دوران نیابت عامه و ولایت فقیه چگونه بوده است، چرا و چگونه سازمان وکالت تشکیل شد، نقش وکلای امام در تطور سرپرستی از مدیریت مستقیم به دوران وکالت چه بوده است، چرا و چگونه سرپرستی جامعه شیعه از سازمان وکالت به نیابت خاصه تبدیل شد و...

انتهای پیام
captcha