هشدار قرآن درباره قدم‌هایی که بر می‌داریم
کد خبر: 3920263
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

هشدار قرآن درباره قدم‌هایی که بر می‌داریم

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: انسان یک شبه و با یک گناه جهنمی نمی‌شود بلکه تدریجی و از گناهان کوچک شروع می‌شود و به دلیل بی‌توجهی به دستورات دینی و عدم رعایت حلال و حرام الهی، کم‌کم به سمت گناهان بزرگ می‌رود.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام اسعد نصاری، مسئول حوزه فرهنگی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان گیلان شامگاه گذشته، ۱۰ شهریورماه در جمع عزاداران حسینی مهدیه بندر انزلی با اشاره به آیه ۱۸۵ از سوره مبارکه آل عمران اظهار کرد: «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ»؛ «هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخيز پاداش‌هايتان به طور كامل به شما داده مى‌‏شود پس هر كه را از آتش به دور دارند و در بهشت درآورند قطعاً كامياب شده است و زندگى دنيا جزء مايه فريب نيست».

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه خداوند متعال در این آیه شریفه چند نکته بسیار مهم را متذکر می‌شود، افزود: در روز قیامت است که اجر و پاداش شما انسان‌ها به طور کامل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه «توفی» در لغت به معنای گرفتن یک چیز به شکل کامل و تمام است، تصریح کرد: پاداشی که خدا نسبت به اعمال صالح مؤمنان می‌دهد بخشی در این دنیا و متناسب با اعمالی است که انجام می‌دهد و طبق این آیه شریفه بعد از حیات دنیوی که حیات ابدی آغاز می‌شود پاداش اصلی از سوی خدای متعال آنجا نسبت به اعمال داده می‌شود.

نصاری با تأکید بر اینکه دادن پاداش کامل اعمال در جهان آخرت از آن جهت است که این جهان گنجایش ثواب و عذاب کامل در قبال اعمال خوب و بد را ندارد، گفت: مثلاً وقتی یک ظالم صد نفر را کشته، فقط یک بار قصاص می‌شود و می‌میرد صد بار که نمی‌توان او را قصاص کرد پس مجازات نهایی و متناسب اعمال خیر و شر در جهات آخرت خواهد بود.

وی افزود: طبق فرموده خدای متعال در قرآن کریم عذاب‌هایی که در قیامت لحظه به لحظه برای ظالمان می‌آید آنقدر شدید است که کافران و بدکاران هر بار آرزوی مرگ می‌کنند تا بلکه از شر آن عذاب‌ها خلاص شوند و حتی تقاضا دارند به دنیا بازگردند تا برای ذخیره آخرت عمل نیک انجام دهند.

نصاری در ادامه با بیان اینکه کلمات قرآن عنایت شده از سوی خدای متعال هستند و هر کلمه دریایی از مفهوم دارد، تأکید کرد: بیان عبارت «فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّار»، «زُحْزِحَ» در لغت به معنای فاصله گرفتن تدریجی از فضایی است که شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در این عبارت به معنای آهسته آهسته فاصله گرفتن از جهنم است.

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: در این دنیا عوامل دوری از خدا زیاد است و همه این عوامل از سوی خداوند مقرر شده تا بشر بر حسب اصل اختیار راه را انتخاب کند که به مسیر حق برود یا راه باطل در پیش گیرد و در واقع برای آخرت پله پله تا بهشت یا جهنم می‌رود.

نصاری تأکید کرد: انسان یک شبه و با یک گناه جهنمی نمی‌شود بلکه تدریجی و از گناهان کوچک شروع می‌شود و به دلیل بی‌توجهی به دستورات دینی و عدم رعایت حلال و حرام الهی، قبح عمل بد می‌شکند و کم‌کم به سمت گناهان بزرگ می‌رود.
وی افزود: به همین دلیل است که اولیای الهی می‌گویند انسان باید هر روز در اعمال خود محاسبه داشته باشد و قرآن در این آیه شریفه هشدار می‌دهد که گرفتار شدن در ورطه گناه و راه جهنم تدریجی است و انسان اگر دقت نکند متوجه آن نمی‌شود.

نصاری با اشاره به ادامه این آیه شریفه که به کامیابی بهشتیان اشاره کرد، گفت: باید حواسمان باشد ملاک انسانیت و ارزش و بهای افراد در این دنیا نیست هر جایگاه و پایگاهی که افراد در این دنیا دارند مهم نیست، ملاک این است که آیا فرد می‌تواند خود را از جهنم نجات دهد و در زمره بهشتیان باشد؟ در این صورت است که سعادتمند است.

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ضمن تسلیت مجدد ایام سوگواری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) و یارانش و آرزوی قبولی عزاداری دوستداران حسینی طی ۱۰ شب گذشته، تصریح کرد: اندوخته ما از این شب‌ها باید عمل به سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تبعیت از آن‌ها در اطاعت از فرامین الهی باید باشد تا طبق آیه ۱۸۵ سوره مبارکه آل عمران بتوانیم خود را از جهنم دور کرده و در زمره بهشتیان قرار گیریم.

انتهای پیام
captcha