فهم دقیق از نیازهای امروز و آینده؛ رمز موفقیت جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3915078
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲

فهم دقیق از نیازهای امروز و آینده؛ رمز موفقیت جهاد دانشگاهی

خسروانی، پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: به نظر من یکی از رموز موفقیت‌های چشمگیر جهاد دانشگاهی فهم دقیق از نیازهای امروز و آینده کشور بوده که توانسته بر اساس این نیازهای واقعی امکانات و ظرفیت‌های خود را بسیج کند.

عباس خسروانی، استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: انقلاب اسلامی در حوزه ساختارها، ابتکارات خاصی داشت به طوری که بعد از انقلاب نهادهایی در ساختار حاکمیت شکل گرفتند که بعدها اثر شگرف آنها در پیشرفت کشور به وضوح قابل اثبات و مشاهده بود. نهاد جهاد دانشگاهی یکی از این نهادهای ارزشمند و دستاورد نظام جمهوری اسلامی بود که با عنوان کلیدی جهاد وارد عرصه علم و فناوری شد و توانست بعد از 4 دهه تلاش جهادگونه، منشأ برکات خیری برای ملت ما باشد.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی عقب مانگی و فقر علمی یکی از ضعف‌های جدی بود که برای جبران آن نیاز بود حرکت جهادی در این حوزه شکل گیرد تا این عقب ماندگی تاریخی با سرعت بیشتری جبران شود؛ ازاین رو جهاد دانشگاهی بر اساس همین نیاز شکل گرفت. از انقلاب آموختیم مجاهدت و تلاش مجاهدانه قادر است هر کشوری را هم در تاریخ و هم در عصر خود در میان سایر ملل دنیا سربلند و سرافراز کند و جهاد دانشگاهی مصداق همین اصل اساسی است.

خسروانی ادامه داد: رسیدن به فناوری سلول‌های بنیادی که محصول سال‌ها تلاش و مجاهدت انسان‌های جهادی، مخلص و دانشمندی همچون مرحوم استاد آشتیانی است و یا راه‌اندازی مرکز ناباروری رویان در استان مرکزی نمونه‌هایی از همین عزت‌آفرینی و سربلندی است که یک عمل مجاهدانه می‌تواند برای یک ملتی به ارمغان آورد.

وی در تشریح دستاوردهاي جهاد دانشگاهي بیان کرد: فعالیت‌های این مجموعه در طول 4 دهه بسیار ارزشمند و قابل تحسین است و کارنامه درخشانی از خود برجای گذارده است. ايجاد و راه‌اندازي مؤسسات و پژوهشکده‌ها و پارک‌های علمي در کشور و تربيت پژوهشگران توانمند و با انگيزه، بومي‌سازی بسياری از توليدات فنی و توسعه مرزهای دانش به خصوص در عرصه علوم پايه، فعال شدن در عرصه رسانه‌اي به خصوص با اداره خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) و خبرگزاری قرآنی(ايکنا) و نيز مرکز افکارسنجی ايسپا، تبديل شدن به مرکزي براي نمايه آثار و توليدات علمی به خصوص با راه‌اندازی پايگاه SID، ورود به عرصه آموزش دانشجو با تربيت هزاران دانشجو در دانشگاه‌ها و مجتمع‌هاي آموزش عالي و مراکز علمی کاربردی و به خصوص دانشگاه علم و فرهنگ، حضور فعال در نشر ثار علمي و انتشار کتب و مقالات به خصوص با فعاليت درخور توجه انتشارات جهاد دانشگاهی نمونه‌ای از این خدمات ارزشمند یک نهاد جهادی است.

رصد افق‌ها و آینده‌نگری یکی از اصول موفقیت جهاد دانشگاهی

خسروانی در خصوص رمز موفقیت جهاد دانشگاهی اظهار کرد: به نظر من یکی از رموز موفقیت‌های چشمگیر جهاد دانشگاهی فهم دقیق از نیازهای امروز و آینده کشور بوده که توانسته بر اساس این نیازهای واقعی امکانات و ظرفیت‌های خود را بسیج کند. رصد افق‌ها و آینده‌نگری یکی از اصول موفقیت نهادها و سازمان‌های پیشروست که جهاد دانشگاهی توانسته در حد توان این اصل را در سیاستگذاری‌های خود اعمال و سعی کرده از روزمرگی فاصله گیرد و دقیقا همین نقطه می‌تواند به نقطه ضعف هم تبدیل شود به طوری که اگر جهاد دانشگاهی دچار روزمرگی و رکود شود نمی‌تواند به رسالت خود و مشی جهادگونه خود وفادار بماند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مطالبات و پیشنهادات به نهاد مقدس جهاد دانشگاهی برای پیشرانی در گام دوم و دهه پنجم انقلاب شکوفاسازی ظرفیت‌ها است. ظرفیت جهاد دانشگاهی به طور کامل محقق نشده است، به طوری که اگر ما از یک سو دستاوردهای جهاد دانشگاهی را مورد مطالعه قرار دهیم و از سوی دیگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور و حتی ظرفیت‌های درون نهاد را مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که فضا برای کارهای بزرگتر وجود دارد. شناسایی و شکوفایی این استعدادهای موجود در اقصی نقاط کشور می‌تواند یک دستور کار برای نهاد جهاد دانشگاهی باشد.

هنر جهاد دانشگاهی حرکت به سمت رفع نیازهای جامعه است

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر جهاد دانشگاهی می‌خواهد در گام دوم انقلاب نقش مؤثرتر و چشمگیری را همچون گذشته ایفا کند باید به دنبال برداشتن کارهای بر زمین مانده انقلاب طی 4 دهه گذشته باشد. هنر کار جهادی این است که ما به سمت خدماتی حرکت کنیم که دیگران در شرایط عادی از انجام آن ناتوان هستند یا علاقه ای به آن ندارند، اما نیاز کشور است. جهاد باید کماکان از جناح بندی‌ها ورویکردهای سیاسی به دور باشد و به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی نظر داشته باشد و در همین مسیر گام بردارد.

خسروانی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: مدیران جوان جهاد دانشگاهی باید به مسیر انتخابی ایمان داشته باشند؛ زیرا کارجهادی مستلزم ایمان و اخلاص در عمل است، کار جهادی از معادلات اقتصادی و تجاری به دور است و چه بسا ممکن است بر جهادگران هزینه‌هایی را نیز تحمیل کند و در این شرایط تنها ایمان به هدف و اخلاص در مسیر است به انسان روحیه و انرژی می‌دهد.

انتهای پیام
captcha