کاهش تاثیرپذیری جامعه از برگزاری مسابقات قرآن در بستر مجازی
کد خبر: 3915072
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸

کاهش تاثیرپذیری جامعه از برگزاری مسابقات قرآن در بستر مجازی

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در شرایط فعلی برگزاری مسابقات در فضای مجازی یک ضرورت برای حفظ امنیت متسابقان است، گفت: تاثیر برگزاری حضوری مسابقات قرآن بر فضای عمومی جامعه نسبت به بستر مجازی بیشتر است.

کاهش تاثیرپذیری جامعه از برگزاری مسابقات قرآن در بستر مجازیقاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: همه ساله در فصل تابستان برگزاری مسابقات قرآنی در مرحله کشوری را در دستور کار داریم که در طول سال تحصیلی مراحل مدرسه‌ای و منطقه‌ای آن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که خراسان‌رضوی تجربه برگزاری مسابقات در مرحله کشوری را داشته نیز تصمیم بر آن شد این مرحله نیز به میزبانی مشهد برگزار شود، اما در سال جاری با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن کریم از 13 مردادماه به صورت مجازی و از طریق پیام‌رسان «شاد» که در برنامه آموزشی نیز مورد استفاده قرار گرفت، در دو فضای مجزا شامل 10 سالن آغاز شد و تا امروز 16 مردادماه ادامه دارد.

خدابنده با بیان اینکه ۱۰۰۰ دانش‌آموز در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات برای راهیابی به مرحله نهایی رقابت کردند، تصریح کرد: ۳۳۰ دانش‌آموز به تفکیک ۱۶۰ دانش‌آموز پسر و ۱۷۰ دانش‌آموز دختر در این دوره از مسابقات در حال رقابت هستند و از این تعداد، ۲۰ دانش‌آموز از خراسان رضوی نیز با سایر متسابقان از سراسر کشور به رقابت می‌پردازند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه داوری این دوره توسط 20 داور خانم و آقا در دو بخش دانش آموزان دختر و پسر در حال انجام است، عنوان کرد: ۱۵۰ نفر از مجموع ۳۳۰ نفر به‌عنوان برگزیدگان مرحله کشوری انتخاب و به آنان جوایز همراه با لوح تقدیر اهدا خواهد شد که روند این قدردانی نیز از طریق ارسال بسته پستی به درب منزل دانش‌آموزان منتخب صورت خواهد گرفت.

مشهد، میزبان پنجمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان

خدابنده افزود: 26 مردادماه برگزاری پنجمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان را در دستور کار داریم که در سال گذشته حدود 400 نفر شرکت‌کننده داشتیم و در سال جاری پس از رقابت استانی برگزیدگان به مرحله کشوری راه خواهند یافت که این دوره نیز از طریق نرم‌افزار «شاد» و در بستر فضای مجازی صورت خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بخش فرهنگیان متسابقان در رشته حفظ، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق و نهج‌البلاغه به راقابت خواهند پرداخت، اما در بخش دانش‌آموزی مسابقات در رشته‌های قرآن، عترت و نماز برگزار می‌شود که در هر بخش نیز رشته‌ها متمایز شده است.

وی ابراز کرد: برگزاری مسابقات با حضور قرآنیان لطف و ویژگی خاص خود را دارد که در صورتی که در فضای عمومی برگزار شود، تاثیرات خوبی دارد، اما طبیعتا برگزاری این مسابقات در فضای مجازی این رویکرد را کمتر دارد اما از حیثی که بتوانیم برای متسابقین فضای امنی ایجاد کنیم، برگزاری به شیوه مجازی را انتخاب کردیم اما مسلم است که برگزاری مسابقات در فضای حضوری تاثیرات بیشتری نسبت به برگزاری مسابقات از طریق فضای مجازی دارد.

خدابنده اظهار کرد: اما با توجه به اینکه شعار ما این است که آموزش در هیچ شرایطی تعطیل نیست، لذا برآن شدیم تا این آموزش و برگزاری مسابقات نیز از طریق نرم‌افزار «شاد» صورت گیرد، هر چند کیفیت برگزاری مسابقات حضوری بهتر از فضای مجازی است، اما برای جلوگیری از قطع صدا و تصویر متسابقان، تمهیدات لازم فراهم شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص میزبانی مسابقات کشوری گفت: به دلیل وجود بارگاه منور رضوی خراسان رضوی یک رویکرد مذهبی دارد که در همه حوزه‌ها مشهود است و از طرفی سابقه برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی و فرهنگیان را داریم، با توجه به این تجربه و نیروهای کارآمد بخش پژوهشی، این دوره از مسابقات به آموزش و پرورش واگذار شد.

انتهای پیام
captcha