جریان تحریف سردمدار نهادینه‌سازی شعار «ما نمی‌توانیم» است / ضرورت تشکیل مرکز واکنش سریع رسانه‌ای
کد خبر: 3914823
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
بیژن مقدم:

جریان تحریف سردمدار نهادینه‌سازی شعار «ما نمی‌توانیم» است / ضرورت تشکیل مرکز واکنش سریع رسانه‌ای

کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه کارویژه جریان تحریف مجموعه‌ای از اقدامات برای کنترل اذهان و شکل‌دهی رفتارهاست، گفت: جریان تحریف در حقیقت سردمدار شعار «ما نمی‌توانیم» است و آگاهانه درباره توانایی‎ها و ظرفیت‌های داخلی تردید ایجاد می‌کند تا مقاومت را بی‌فایده جلوه داده و تسلیم را تنها راهکار حل مشکلات تصویر کند.

بیژن مقدم

بیژن مقدم، مدیرمسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره کارکردهای جریان تحریف و نوع ارتباط آن با جریان تحریم گفت: در طول تاریخ با مسئله‌ای به نام تحریفات تاریخی روبرو بوده‌ایم و این یک جریان دائمی بوده است. نحوه عمل جریان تحریف مدلی از روش‌های کنترل ذهن است که در گام بعد به مرحله کنترل رفتار و عمل می‌رسد. این جریان مرکز تفکر مخاطب را هدف قرارمی‌دهد تا با تحت تأثیر قراردادن آن، مخاطب رفتار و اقدام مورد نظر آنها را انجام دهد.


بیشتر بخوانید: 

  • جریان تحریف به دنبال القای ناکارآمدی حکومت دینی در مواجهه با تحریم است

وی افزود: برای نمونه در مسئله همکاری‌های راهبردی 25 ساله ایران و چین، جریان تحریف، یک واقعیت بیرونی را که چندان هم شفاف نبود تحریف کردند و اتفاقاً آنها از همین عدم شفافیت سوء‌ استفاده کرده و تحریف آشکاری را انجام دادند. جریان تحریف در این موضوع دروغ‌هایی مانند واگذاری جزایر و فروش زمین و ... را بیان کردند که در هیچ کجای این توافق، چه در کلیات و چه جزئیات، وجود خارجی ندارد. این تحریفات برای این بود که ذهن مخاطب را تغییر دهند و رفتار جدیدی را در مخاطب شکل دهند.

آدرس غلط جریان تحریف برای حل مشکلات کشور

مقدم موضوع راهکار حل مشکلات کشور را نمونه دیگری از اقدامات جریان تحریف دانست و گفت: جریان تحریف در این رابطه همه مشکلات موجود در کشور را به تحریم گره می‌زند و در نتیجه راهکار حل مشکلات را به دروغ رابطه با آمریکا معرفی می‌کند. همچنین در موضوع برجام، آنچه ایران را پای میز مذاکره برد، نتیجه یک تحریف و برجام ثمره آن تحریف بود، که اگر با آمریکا گفت‌وگو و مذاکره کنیم و روی خوش نشان دهیم همه مشکلات حل می‌شود؛ اما آیا با امضای برجام مشکلات کشور حل شد؟ حتی پس از امضای برجام فضای کشور را به نحوی شکل دادند که فقط کم مانده بود مردم را در طرفداری و شعار به نفع آمریکا به خیابان بکشانند، که البته این کار را به نوع دیگری را انجام دادند.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی الف بیان کرد: همچنین الان مردم ما تصویر و نقش بسیار زیبایی از سردار سلیمانی در ذهن خود دارند، اما مطمئن باشید همین جریان تحریف برای اینکه این تصویر زیبا و واقعی را مخدوش کرده و از بین ببرد سال‌ها کار می‌کند و اگر غفلت شود ممکن است مؤثر واقع شود. کسانی که به نام خوارج جلوی امام علی(ع) ایستادند و یا به نام دین مقابل سیدالشهدا(ع) در کربلا قرار گرفتند، همین تحریف‌کنندگان حقیقت مطلق بودند و لذا این جریان همیشه تاریخ حضور و ظهور داشته است.

وی یادآور شد: در تاریخ انقلاب اسلامی نیز گروهک فرقان نمونه‌ای از تحریف‌گران هستند که با تحریف‌های انحرافی از قرآن به جایی رسیدند که نه فقط دیگران بلکه خودشان هم از این تحریفات متأثر شدند و در نهایت شهید مطهری را به شهادت رساندند. رهبر معظم انقلاب یکبار فرمودند که باید مراقبت شود جای جلاد و شهید با هم عوض نشود، که این اشاره به شیوه کار جریان تحریف است که در کشور ما در همه حوزه‌ها هم فعال است.

کمک به تحریم با بی‌فایده نشان دادن راهبرد مقاومت

مقدم ابراز کرد: جریان تحریف در کمک به جریان تحریم به دنبال القای این ذهنیت در جامعه است که مقاومت بی‌فایده است و راهی جز تسلیم وجود ندارد. جریان تحریف در حقیقت سردمدار شعار «ما نمی‌توانیم» است و آگاهانه درباره توانایی ها و ظرفیت‌های داخلی تردید ایجاد می‌کند. نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد این است که تحریف‌گران افراد آگاه، عالم و حرفه‌ای در کارشان هستند و تکنیک‌های تغییر ذهنیت را به خوبی بلد هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در مجموع جریان تحریف حقیقت کوچکی را مورد توجه قرار می‌دهد و از آن بهمن بزرگی از دروغ، دغل و تحریف در یک ظرف و کادوی زیبا به مردم ارائه می‌دهد. ابزار این جریان هم رسانه‌ها و روشنفکران داخلی و خودباختگان هستند. یکی از دلایل سرمایه‌گذاری کلان در تأسیس رسانه‌های فارسی‌زبان پیشبرد جریان تحریف، به مثابه نیروی کمکی جریان تحریم، است.

وی ادامه داد: لذا ابزار جریان تحریف سلاح نرم؛ رسانه، قلم و گفت‌وگو است و کاری که انجام می دهد هم زمان‌بر است به نحوی که آثار آن با گذشت زمان روشن می‌شود، به نحوی که یکدفعه به خودمان می‌آییم و می‌بینیم حقیقت واقعی از بین رفته و مردم مسئله دیگری را حقیقت پنداشته و آن شبه واقعیت را به نام واقعیت می‌پذیرند.

مقدم تأکید کرد: در واقع جریان تحریف به نحوی عمل می‌کند که مخاطب متوجه نمی‌شود که یک موضوع از حقیقت واقعی‌اش تهی شده است. می‌توان به جرئت گفت اقدامات و کارکرد جریان تحریف در بخش‌هایی حتی مؤثرتر از جریان تحریم است و می‌تواند ملتی را که مقابل تحریم ایستاده به لحاظ ذهنی سست کرده و به ذلت و تسلیم بکشاند.

چرا رسانه‌های ما گاهی از جریان تحریف عقب می‌افتند

مقدم درباره نقش فضای رسانه‌ای داخلی در مقابله با جریان تحریف و نوع حالت انفعال و واکنشی صرف در میان رسانه‌های کشور در مواجهه با عملیات رسانه‌ای تحریف‌گران گفت: تفاوت رسانه‌های ما با رسانه‌های معاند این است که ما اهداف مختلفی داریم، اما آنها تنها بر یک هدف که تخریب، تضعیف و براندازی جمهوری اسلامی است، تمرکز دارند و از هر مسئله کوچک تا یک آشوب خیابانی را در مسیر مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در واقع هدف آنها کاملا روشن است ولی اهداف ما متعدد و پراکنده است که البته لزوماً مسئله بدی نیست زیرا رسانه‌های ما در کنار اطلاع‌رسانی، آموزش به مردم را نیز انجام می‌دهند، اما در عین حال رسانه‌های ما درگیر دعواهای داخلی و حاشیه‌ها هم می‌شوند که به همین دلیل گاهی احساس می‌شود رسانه‌های معاند به اهداف خودشان نزدیک شده‌اند. در حالی که رسانه‌های ما در میان مجموعه‌ای از کارها و برنامه‌های خود، پاسخی هم به شبهه‌های آنها می‌دهند.

وی با بیان اینکه بخشی از این اشکال، به دلیل عدم اطلاع‌رسانی دقیق دستگاه‌ها به رسانه‌ها و شفاف نبودن اقدامات آنهاست، گفت: زیرا همه اطلاعات که دست رسانه نیست بلکه نهادها و دستگاه‌ها باید به این نتیجه برسند که برای پاسخ به شبهه‌های رسانه‌های معاند اطلاعات و داده‌های مورد نیاز را در اختیار رسانه‌های داخلی قرار دهند تا آنها بتوانند با پشتوانه اطلاعاتی و محتوایی قوی‌تری با آن رسانه‌ها مقابله و دروغ‌ها و تحریف‌های آنها را افشا کنند.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی الف یادآور شد: به همین خاطر است که بعضی مواقع این تصور وجود دارد که رسانه‌های ما انفعالی عمل می‌کنند، در حالی که همیشه انفعال نیست. برای مثال رسانه‌های ما هر روز آمارهای مربوط به کرونا را از مقامات رسمی منتشر می‌کنند اما آنها به ناگهان آمار غلطی را منتشر و بر روی آن مانور می‌دهند، در اینجا واکنش به این تحریف و دروغ نشانه انفعال نیست، بلکه اتفاقاً افشاکردن ماهیت واقعی آنهاست. اساساً بنای آنها بر قلب واقعیت و تحریف است ولی این الزاماً به معنی انفعال رسانه‌های داخلی نیست و البته نباید آن را هم نشانه عدم ضعف رسانه‌های داخلی دانست.

تشکیل مرکز پژوهشی حقیقت‌یاب برای رصد تحریفات رسانه‌ای دشمن

مقدم درباره امیدها و ظرفیت‌های موجود در کشور از جمله رسانه‌ها برای شکست جریان تحریف گفت: کشور از رسانه‌های پرقدرتی برخوردار است مورد اعتماد مردم هستند که نمونه بارز آن صداوسیماست و اگر این را در کنار سایر ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور قرار دهیم شکست جریان تحریف یک امر واقعی و امکان‌پذیر است. اما برای این کار نباید از تک تک رسانه‌ها توقع مواجهه قدرتمند داشته باشیم. امروز مراکز پژوهشی زیادی در کشور در داخل و خارج دانشگاه‌ها داریم که البته پراکنده‌اند. برای تقویت حوزه رسانه‌ای کشور باید یک دو مرکز بسیار خوب، با امکانات بالا و نیروهای باانگیزه و نخبه تحت عنوانی مانند «مرکز پژوهشی حقیقت‌یاب» تشکیل شود که صرفاً وظیفه آنها رصد رسانه‌های جریان تحریف و پاسخگویی به آنها باشد.

مقدم بیان کرد: اقدام دیگر چنین مرکزی که فراتر از پاسخ و پاتک زدن است، ابتکار، تک زدن و حمله است که البته پس از مرحله دفاع به مرحله حمله هم خواهد رسید. اگر چنین کاری انجام شود در حقیقت یک مرکز واکنش سریع در مقابل شبهه‌ها و دروغ‌پراکنی‌های رسانه‌های معاند جریان تحریف و تحریم خواهیم داشت. این پا‌سخ‌ها هم الزاماً یک مقاله طولانی‌مدت نیست بلکه می‌تواند یک کلیپ، فتوتیتر، متن کوتاه یا یادداشت یک استاد دانشگاه باشد که تأثیرش می‌تواند از هزار مقاله علمی بیشتر باشد. اینکه یک دروغ به طور گسترده پخش می‌شود ولی پاسخ به آن چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و حتی نسبت به آن پاسخ تردید ایجاد می‌شود نشانه همین عدم سامان رسانه‌ای ماست.

انتهای پیام
captcha