انتقاد خطیب غنا از تصمیم نامتعارف عربستان برای حج
کد خبر: 3914159
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳

انتقاد خطیب غنا از تصمیم نامتعارف عربستان برای حج

امام جمعه و خطیب جامعه اسلامی غنا با انتقاد از تصمیم نامتعارف عربستان برای حج امسال، گفت: مسلمانان باید از آل سعود بخواهند که از تملک بر سنت ابراهیمی حج و دیکته منویات خود به امت اسلامی دست بردارد و درباره مدیریت حرمین شریفین با ملل اسلامی مشورت کند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برنامه رادیویی درباره حج ابراهیمی با موضوع «حج و تصمیم نامتعارف آل سعود» با حضور ابراهیم منشاه، امام جمعه و جماعت جامعه اسلامی لابادی غنا، روی آنتن شبکه رادیویی «لاتینو» (Latenu 96.1mhz) قرار گرفت.

امام منشاه در این برنامه رادیویی خطاب به مسلمانان خواستار شد: مسلمانان باید از آل سعود بخواهند که از تملک بر سنت ابراهیمی حج و دیکته منویات خود به امت اسلامی دست بردارد و درباره مدیریت حرمین شریفین با ملل اسلامی مشورت کند.

وی با ذکر مثالی از تصمیمات نا به جای آل سعود درباره مناسک حج و اماکن متبرک و مقدس اسلامی در دو شهر بزرگ اسلام، مکه و مدینه، اظهار کرد: اقدامات انجام شده در مبارزه با کووید ـ 19 توسط پادشاهی سعودی برای جلوگیری از حضور مسلمانان و برگزاری اعمال حج، تفکر و تصمیمی مبتنی بر نتیجه‌گیری یک‌جانبه و بدون مشورت با سایر کشورهای مسلمان بوده است.

امام جماعت جامعه اسلامی لابادی غنا تأکید کرد: مسلمانان سراسر جهان عاری از فرقه‌گرایی، حزب و ملی‌گرایی، همگی در امور حج و مدیریت برگزاری آن ذی‌نفع هستند. ادامه سوءاستفاده از قدرت و امتیاز خدادادی توسط آل سعود به دلیل سکوت عمدی برخی از کشورهای مهم اسلامی است که به همراه عربستان، خط ریاکاری را در پیش گرفته‌اند، زیرا دولت سعودی به همان اندازه که قصد مبارزه با گسترش ویروس کرونا را در اذهان ملل مسلمان می‌پروراند، به همان اندازه نیز باید درباره مشارکت سایر امت اسلامی شفاف عمل کند.

وی ادامه داد: حج یکی از مناسک بی‌نظیر در میان سایر آداب و سنن اسلامی شمرده می‌شود. این امر واجب گل صدبرگ اسلام با تمام ویژگی‌های مهم معنوی، دنیوی، اجتماعی، فردی، تاریخی و جهانی است. در این فریضه معنویت موج می‌زند، در حالی که هیچ انزواطلبی و کنج‌گزینی وجود ندارد. این مراسم مستلزم حضور جماعتی از مسلمانان بدون هیچ تضاد، مناقشه و حرکت شیطانی است. همچنین، حج مانوری برای نشان دادن قدرت اسلام در برابر افراد متکبر و ظلم و ستم استکبار جهانی محسوب می‌شود و تجلی قدرت سخت و نرم امت اسلامی است. این مسئله در ماهیت حج اجرا می‌شود، این روح حج است و برخی از مهمترین اهداف حج را دربرمی‌گیرد.

انتهای پیام
captcha