لزوم توسعه فعالیت‌های فرهنگی در فضاهای غیررسمی / شبکه‌سازی دانشجویان در دستور کار جهاددانشگاهی است
کد خبر: 3914092
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
عیسی علیزاده تأکید کرد؛

لزوم توسعه فعالیت‌های فرهنگی در فضاهای غیررسمی / شبکه‌سازی دانشجویان در دستور کار جهاددانشگاهی است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در آستانه چهل سالگی این نهاد انقلابی بیان کرد: میزان ماندگاری دانشجویان در فضای دانشگاه کاهش یافته و حضور آنها بیشتر برای پیگیری مباحث آموزشی است و عمدتاً از محصولات فرهنگی خارج از دانشگاه استفاده می‌کنند. اگر بتوانیم فعالیت‌های فرهنگی را برای دانشجویان در فضاهای غیررسمی انجام دهیم، قطعاً آنها را جذب می‌کنیم.

عیسی علیزادهبه گزارش ایکنا، جهاددانشگاهی با رویکرد فرهنگی شکل‌ گرفته و ورود آن به هر حوزه‌ای نو و بکر بوده و تأسیس سازمان‌های فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان، انتشارات، دانشجویان، خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا یا فعالیت‌های گردشگری دانشجویی و... از فعالیت‌های جدید این نهاد در حوزه‌ فرهنگی بوده است. جهاددانشگاهی متناسب با نیازهای نظام و انقلاب، فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی متعددی انجام داده است. برای مثال در دوران دفاع مقدس مطالعات زیادی در خصوص نیازهای دفاعی کشور از سوی جهاددانشگاهی انجام می‌شد. همچنین در دوران انقلاب اسلامی و سال‌ها پس از تأسیس نظام جمهوری اسلامی، جهاددانشگاهی به‌ منزله یک‌ نهاد فرهنگی ـ انقلابی بار سنگین احیای فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی در دانشگاه‌ها را به دوش می‌کشید و امروز نیز مانند اوایل انقلاب و دوران جنگ تحمیلی و با توجه به نیازهای روز به فعالیت در عرصه‌های‌ فرهنگی می‌پردازد. درباره رویکردهای فرهنگی جهاددانشگاهی، جریان‌سازی و ارتباط این نهاد با بدنه دانشجویی گفت‌وگویی با عیسی علیزاده، معاون فرهنگی این نهاد، داشته‌ایم که در ادامه می­‌خوانید.

علیزاده در آستانه چهلمین سال تأسیس جهاددانشگاهی در گفت­‌وگو با ایکنا، درباره نحوه ورود معاونت فرهنگی این نهاد به فعالیت­‍های اجتماعی در کنار فعالیت­‌های فرهنگی، اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در حوزه فرهنگی دانشجویی و در فضای کشور شاهدیم این است که فعالیت­‌های فرهنگی دانشجویی به سمت فعالیت­‌های اجتماعی سوق یافته و نمود فعالیت­‌های فرهنگی در بستر اجتماعی رقم می­‌خورد. هم­چنان که گروه­‌ها و کانون­‌های دانشجویی به فعالیت در بستر فعالیت­‌ها و خدمات اجتماعی علاقه­‌مندند.

عجین شدن مسائل فرهنگی و اجتماعی در فعالیت­‌های دانشجویی

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی در توسعه فعالیت­‌های حوزه فرهنگ عجین شده، ادامه داد: این سخن برداشت شخصی من است؛ شیوع ویروس کرونا عجین شدن مسائل فرهنگی و اجتماعی را تقویت کرده است. در بطن جامعه فضای فعالیت­‌های اجتماعی با دو رویکرد گسترش پیدا کرده؛ رویکرد اول فعالیت در حوزه محیط­ زیست است که در این زمینه ما در ذیل سازمان دانشجویان، 150 کانون محیط­ زیستی دانشجویی در کشور داریم و رویکرد دوم کمک به هم­نوعان و راه­‌اندازی پویش­‌های مختلف به­ منظور کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از اتفاقات ناگواری مانند سیل و زلزله است.

علیزاده درباره اینکه معاونت اجتماعی در جهاددانشگاهی وجود ندارد و آیا بهتر نیست معاونت فرهنگی این نهاد به معاونت فرهنگی - اجتماعی تغییر نام دهد؟ اظهار کرد: در حیطه پژوهش، فعالیت­‌ها با محوریت موضوعات اجتماعی انجام می­‌شود؛ از طرف دیگر، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نیز با رویکرد اجتماعی، فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی را دنبال می­‌کند. در صورت ادامه فعالیت­‌ها با رویکرد فرهنگی - اجتماعی، باید به­ شکل جدی حدود و ثغور امور مشخص و تعیین شود و موازی­‌کاری اتفاق نیفتد. با این حال، اگرچه ذیل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی عنوان اجتماعی درج نشده، اما به این معنا نیست که فعالیت اجتماعی انجام نمی­‌دهیم. برگزاری مسابقات مناظره و برنامه­‌های گفت­‌وگومحور، استارت‌آپ­‌ها، ایونت­‌ها و... که از سوی این معاونت پیگیری می­،شود، ذیل این فعالیت‌­هاست.

وی افزود: همچنین برخی برنامه­‌ها و طرح­‌های هنری به مسائل اجتماعی می‌پردازند یا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) خدمات اجتماعی را ارائه می­‌کند و این مرکز به رسانه­‌ای اجتماعی تبدیل شده یا خبرگزاری ایکنا حول موضوعات و مسائل تخصصی اجتماعی توانسته فعالیت‌های خوبی انجام دهد و پرونده­‌های متعددی را پیگیری کرده است. ذیل مرکز ایسپا، تعداد زیادی طرح افکارسنجی با رویکردهای اجتماعی و سنجش رفتار سیاسی و اقتصادی مردم انجام شده یا نظر آنها درباره فسادهای اقتصادی و اخلاقی دریافت شده و اخیراً نیز موضوع شیوع کرونا با نوعی شبکه­‌سازی و دسته­‌بندی اطلاعات‌محور طرح‌های در حال اجرا در ایسپا در دست بررسی است.

شبکه­‌سازی دانشجویان؛ در دستور کار

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه طی دو سال آینده بنا داریم به شبکه‌­سازی دانشجویان در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی بپردازیم، مطابق آنچه در اواسط دهه 70 ذیل این سازمان رقم خورد، گفت: در آن سال­‌ها رویش مرکز ایسپا و خبرگزاری دانشجویان(ایسنا) را شاهد بودیم که دو رویداد ارزشمند در آن ایام بود. بر همین اساس، در شرایط امروز نیز مجدداً به­ دنبال همین شبکه­‌سازی هستیم. زیرمجموعه­‌های این بحث نیز موضوعاتی همچون گفت‌وگومحوری، محیط­ زیست و شناسایی خدمات اجتماعی خواهد بود. برای مثال در بحران کرونا تعدادی گروه لجستیکی و خدماتی خواهیم داشت که آسیب­‌ها را بررسی خواهند کرد.

علیزاده با تأکید بر تفاوت فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی با سایر فعالیت­‌هایی از این جنس در مجموعه­‌های دیگر، اظهار کرد: شاید بتوان گفت که علت تفاوت فعالیت­‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در طول این چهل سال با مجموعه­‌های متناظر در وجود تشکیلات منسجم و وجود نیروی انسانی دغدغه­‌مند در این مجموعه است. اغلب افرادی که جذب این نهاد انقلابی می­‌شوند از طریق حوزه فرهنگ وارد جهاددانشگاهی شده­‌اند. در آستانه 40 سالگی جهاددانشگاهی قرار داریم و یکی دیگر از تفاوت­‌های آن با سایر مجموعه­‌ها و نهادها این است که با همه تغییرات این نهاد در طول این سال­‌ها، کماکان به­ عنوان نهادی فرهنگی در جامعه دانشگاهی شناخته می­‌شود و ما تلاش می‌کنیم این مهم را حفظ کنیم. در عین­ حال، به­ واسطه داشتن نیروی انسانی توانمند، توانسته در بسیاری از اتفاقات و رویدادهای مهم کشور موفق عمل کند. برای مثال معتبرترین نظرسنجی­‌ها را انجام داده یا در حیطه خبر و اطلاع­‌رسانی بهترین خبرگزاری­‌ها را دارد و نیز خوش­نام‌ترین انتشارات دانشگاهی را داراست.

وی افزود: اگر از جهت تنوع بخواهیم بررسی کنیم، خواهیم دید که متنوع­‌ترین، بیشترین و شاکله‌مندترین تشکیلات مربوط به جهاددانشگاهی است و این نهاد به­ ویژه در حوزه فرهنگ به ازای هر موضوعی، معتبرترین رویدادها را برگزار می­‌کند، از جمله جشنواره­‌های تئاتر دانشجویی و قرآن و عترت را برای نخستین­ بار راه­‌اندازی کرد و طی دوره­‌های متمادی تلاش کرده که متناسب با تغییرات نسلی، برنامه­‌ها را تبیین کند. فعالیت­‌های فرهنگی این نهاد، ساختار ما­به­‌ازا نداشته و ندارد و طی سال­‌های مختلف، مجموعه­‌ای از فعالیت­‌ها و طرح­‌ها با تصمیم شورایی و موافقت و تمایل به سایر نهادها واگذار شد.

علیزاده درباره لزوم ورود به برخی موضوعات و طرح­‌های فرهنگی جدید گفت: سال گذشته جشنواره شعر دانشجویی را تعریف کردیم و نظارت­‌هایی انجام شد و رسماً این جشنواره آغاز به کار کرد. با این حال در ایجاد و راه­‌اندازی برنامه­‌ها، چالش­‌های فراوانی پیش روی فضای فرهنگی - دانشجویی کشور قرار دارد و گاه با آیین­‌نامه­‌ها و برنامه­‌ها سلیقه­‌ای برخورد می‌شود و نگرش مسئولان فرهنگی به برنامه­‌ها به فراخور، انقباضی و انبساطی بوده است.

کار برای دانشجویان یا برای دانشجویان در فضای دانشگاه؟

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی درباره لزوم توجه به فعالیت­‌های فرهنگی خارج دانشگاه و خوراک فرهنگی دانشجویان در فضای بیرونی نیز بیان کرد: ابتدا این پرسش را باید مطرح کنیم که آیا باید برای دانشجویان کار کنیم یا برای دانشجویان در دانشگاه کار کنیم؟ برای پاسخ باید این مهم را مدنظر داشته باشیم که امروز میزان ماندگاری دانشجویان در فضای دانشگاه کاهش یافته و حضور آنها در دانشگاه بیشتر برای پیگیری مباحث آموزشی است و عمدتاً محصولات فرهنگی را در خارج از دانشگاه استفاده می‌کنند. بر همین اساس، اگر بتوانیم برای دانشجویان در فضاهای غیررسمی فرهنگی کاری انجام دهیم، قطعاً آنها را جذب فعالیت­‌هایمان می‌کنیم. در این راستا لازم است از فضاهای غیررسمی مانند گالری، کافه‌کتاب و کافی­‌شاپ در پیگیری فعالیت‌­های فرهنگی بهره گیریم. باید بپذیریم که نسل جدید دانشجویان، که متولدین دهه 80 هستند، نظرات و دیدگاه­‌های متفاوت و به فضاهای غیررسمی تمایل دارند.

علیزاده درباره اقدامات معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در شرایط شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه­‌ها نیز افزود: یکی از اقدامات ما، کمک به ستاد کرونا با انجام نظرسنجی‌­های متعدد حول این موضوع است. همچنین تلاش کرده­‌ایم که اختتامیه­‌های برخی برنامه­‌ها را به­ صورت مجازی برگزار کنیم. برخی برنامه­‌ها نیز، مانند اردوها و نشست­‌های دوره­‌ای که هر ساله برگزار می­‌شدند و امسال به دلیل شیوع این بیماری، امکان برگزاری حضوری آنها وجود ندارد، به تعویق افتادند و برگزار نشدند. یکی از فعالیت­‌ها و برنامه­‌های ویژه­‌ای که مدنظر ما بود و تلاش کردیم ایده نویی در فعالیت­‌های فرهنگی دانشجویی باشد، راه­‌اندازی بازی­‌های گروهی دانشجویی بود که به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه­‌ها، فعلاً امکان انجام آنها فراهم نیست.

وی افزود: در این مدت و در حوزه کتاب، نشر دیجیتال را فعال کردیم. همچنین تلاش خواهیم کرد که مرکز ملی مناظره پس از گذشت هشت دوره برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان بیش از پیش تقویت شود. به­ زودی نیز در زمینه فعالیت­‌های اجتماعی دو تفاهم­‌نامه با دو مرکز اجتماعی انعقاد خواهیم کرد. هفته گذشته نیز کتاب 40 (40 فعالیت شاخص فرهنگی جهاددانشگاهی در بخش­‌های مختلف) رونمایی شد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پاسخ به این سؤال که برای قوی­‌تر شدن این نهاد در حوزه فرهنگ، چه چیز باید مدنظر باشد، گفت: جهاددانشگاهی نهادی فرهنگی است، حتی حوزه­‌های پژوهش و آموزش و سایر بخش­‌های آن نیز خروجی فرهنگی دارند و محصول نهایی فرهنگ است. باید بتوانیم از ظرفیت جهاددانشگاهی برای ورود دانشجویان و نیروهای جدید استفاده کنیم و اگر بتوانیم به شرایط پیش از کرونا برگردیم، این ظرفیت را توسعه خواهیم داد. بر این باوریم که مهمترین سرمایه جهاددانشگاهی نیروی انسانی آن است و با توجه به بالا رفتن سن نیروهای قدیمی لازم است که نیروهای جوان جذب این مجموعه شوند.

گفت­‌وگو از مریم روزبهانی

انتهای پیام
captcha