از واکنش اوباما به اعتراضات تا فریاد عدالت‌خواهی در پرتغال
کد خبر: 3913814
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
خروش بر ضد نابرابری؛

از واکنش اوباما به اعتراضات تا فریاد عدالت‌خواهی در پرتغال

با گذشت بیش از دو ماه از شروع اعتراضات علیه نژادپرستی و تبعیض در آمریکا و سایر نقاط جهان، به نظر می‌رسد که دولت این کشور با انتقاد شدید از نحوه برخورد با معترضان مواجه شده؛ برخورد‌هایی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق این کشور، نیز از آنها انتقاد کرده است.

به گزارش ایکنا، در شرایطی که به نظر می‌رسد اعتراضات در آمریکا در حال فروکش کردن است، اما این خروش موجی از تحولات را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به همراه داشته است.

توقف مأموریت امنیتی آمریکا علیه خبرنگاران

سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا تحت فشار افکار عمومی و رسانه‌ها دستور داد که جمع‌آوری اطلاعات از خبرنگارانی که ناآرامی‌های پورتلند را پوشش می‌دادند متوقف شود.

به گزارش یو اس ای تودی، چاد ولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا، دستور داد که درباره واحدهای اطلاعاتی‌ای که به جمع‌آوری گزارش‌هایی علیه خبرنگاران پوشش‌دهنده ناآرامی‌های پورتلند پرداخته‌اند تحقیق شود.

این جمع‌آوری بر گزارش‌های استفاده شده از نشت اطلاعات درباره واحدهای عملیاتی در پورتلند تمرکز داشت؛ جایی که اعزام نیروی فدرال، با مخالفت مقامات محلی روبه‌رو بود و جایی که افسران در شب با معترضان درگیری داشتند.

از فشار بر رسانه‌ها تا رفع اتهام از  قاتل شهروند سیاه‌پوست

سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا، که با اعزام نیرو و سرکوب معترضان در پورتلند به دستور دونالد ترامپ تن داده و موجی از خشونت را با نیروهای فدرال در این شهر به راه انداخته است، وانمود می‌کند اطلاعی از این اقدام خلاف قانون اساسی آمریکا نداشته و مدعی شده که پس از گزارش واشنگتن‌پست از این کار مطلع شده و به اداره اطلاعات و تجزیه و تحلیل وزارت امنیت داخلی دستور داده است که جمع‌آوری اطلاعات را متوقف کنند.

این واحد اطلاعاتی هم، که گویا از هیچ موضوعی اطلاع نداشته است، مدعی شد که وزیر امنیت داخلی به هیچ وجه این عمل را تأیید نمی‌کند و او بلافاصله دستور تحقیق درباره این موضوع را صادر کرده و وزیر متعهد است که اطمینان حاصل کند همه پرسنل وزارت امنیت داخلی از اصول حرفه‌ای، بی‌طرفی و احترام به حقوق و آزادی‌های مدنی پیروی می‌کنند، به خصوص که مربوط به اعمال حقوق متمم نخست قانون اساسی باشد.

انتقاد رئیس‌جمهور سابق از ترامپ

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از اعزام نیروهای فدرال برای سرکوب اعتراض‌ها به نژادپرستی در شهرهای مختلف این کشور انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «باراک اوباما» در تندترین اظهاراتی که تاکنون علیه دونالد ترامپ مطرح کرده، روز پنجشنبه استفاده از مأموران فدرال را برای سرکوب اعتراض‌ها علیه نژادپرستی و تلاش‌ برای مهندسی رأی‌دهندگان محکوم کرد.

از فشار بر رسانه‌ها تا رفع اتهام از  قاتل شهروند سیاه‌پوست

اوباما که در مراسم بزرگداشت «جان لوئیس» عضو کنگره و قهرمان مبارزه برای حقوق سیاه‌پوستان سخنرانی می‌کرد، گفت: امروز شاهدیم که افسران پلیس زانوی خود را بر گردن سیاه‌پوستان آمریکایی گذاشته‌اند. دولت فدرال مأموران خود را برای استفاده از گاز اشک‌آور و باتون علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز گسیل می‌کند.

اگرچه اوباما نامی از ترامپ نبرد، اما اظهارات او به اقدامات ترامپ برای سرکوب تجمع مسالمت‌آمیز در مقابل کاخ سفید و شهر پورتلند واقع در ایالت اورگان اشاره می‌کند.

اعتراض در پرتغال به دلیل کشته شدن یک بازیگر سیاه‌پوست

در پی کشته شدن یک بازیگر سیاه‌پوست در یکی از خیابان‌های شلوغ «لیسبون،» پایتخت پرتغال، صدها نفر با تجمع در میدان اصلی این شهر، خواستار عدالت برای رنگین‌پوستان شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، خانواده این بازیگر سیاه‌پوست، که به دست یک جوان سفیدپوست چند بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت، می‌گویند که او پیش‌تر نیز توسط ضارب تهدید به قتل شده و سخنان نژادپرستانه‌ای را شنیده بود.

از فشار بر رسانه‌ها تا رفع اتهام از  قاتل شهروند سیاه‌پوست

معترضان به نژادپرستی در پرتغال در این تظاهرات مسالمت‌آمیز ضمن رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتشار ویروس «کووید۱۹»، پلاکاردهایی را با نوشته‌های «عدالت» و «نژادپرستی می‌کُشد» در دست داشتند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این اعتراضات به رویترز گفت: «از مسئولان [دولتی] تا زندگی عادی، پرتغال هنوز هم یک کشور نژادپرست است».

به نوشته رویترز، شورای اروپا در سال ۲۰۱۸ طی گزارشی اعلام کرده بود که شکایت‌های متعددی از خشونت نژادپرستانه از سوی پلیس پرتغال دریافت کرده است. چندی پیش نیز صدها آلمانی در تظاهرات ضد نژادپرستی،‌ با ادای احترام به سیاه‌پوست کشته شده توسط پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس، خواستار احترام به انسانیت و برابری نژادها شدند.

رفع اتهام از قاتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی!

نتیجه یک بررسی جدید نشان می‌دهد اتهامی علیه افسر پلیسی که در سال ۲۰۱۴ یک نوجوان سیاه‌پوست به نام «مایکل براون» را به ضرب گلوله به قتل رسانده بود، مطرح نخواهد شد.

طبق گزارش، شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز «وسلی بل»، دادستان این پرونده بعد از بررسی محرمانه‌ ۵ ماهه‌ای که بر روی تیراندازی مرگبار به «مایکل براون» انجام داده است، به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند «دارن ویلسن»، افسری را که به سمت این نوجوان شلیک کرد، متهم کند.

از فشار بر رسانه‌ها تا رفع اتهام از  قاتل شهروند سیاه‌پوست

با وجود این وسلی بل در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی گفت: «البته تحقیقات ما دارن ویلسون را تبرئه هم نمی‌کند.» تحقیق درباره اقدامات ویلسن که به قتل براون منجر شده ضروری بوده است.

قتل مایکل براون توسط این افسر سفیدپوست در اوت ۲۰۱۴ به تظاهرات‌های گسترده‌ در سراسر آمریکا منجر شد که چندین هفته ادامه داشت.

بل گفت: «به دلیل اهمیت این پرونده برای جامعه سیاه‌پوستان و بنا به درخواست خانواده [براون] من فکر کردم ضروری است که ادله موجود را یک بار دیگر بررسی کنیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم. مسئله پیش روی ما مسئله ساده‌ای بود: آیا می‌توانیم بدون تردید ثابت کنیم که وقتی دارن ویلسون به مایکل براون شلیک کرد، مرتکب قتل شد یا خیر. ما بعد از بررسی‌های مستقل و موشکافانه ادله نتوانستیم به نتیجه برسیم که او مرتکب قتل شده است.»

 اواخر سال ۲۰۱۴ هیئت منصفه دادگاه تصمیم گرفت علیه ویلسون کیفرخواست صادر نکند. سال بعد، وزارت دادگستری آمریکا به این جمع‌بندی رسید که اقدام ویلسون نقض حقوق شهروندی مایکل براون نبوده و هیچ اتهام فدرال علیه او مطرح نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha