از بازداشت 22 نفر در پورتلند تا حمایت آمریکایی‌ها از اعتراضات
کد خبر: 3913271
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
خروش بر ضد نابرابری؛

از بازداشت 22 نفر در پورتلند تا حمایت آمریکایی‌ها از اعتراضات

با گذشت تقریباً دو ماه از آغاز اعتراضات به تبعیض و نژادپرستی در آمریکا و دیگر نقاط جهان هر روز ابعاد تازه‌ای به این اعتراضات افزوده می‌شود.

به گزارش ایکنا، در شرایطی که اعتراضات آمریکا به دومین ماه خود رسیده است، به نظر می‌رسد که این شرایط به سادگی پایان‌پذیر نیست، در حالی که کمتر از 100 روز دیگر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است.

خودداری مقامات امنیتی از ارائه گزارش به کنگره

علی‌رغم درخواست‌های متعدد، تاکنون وزارت امنیت داخلی آمریکا در مورد سرکوب معترضین گزارشی به کنگره ارائه نکرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع در کنگره نوشت: وزارت امنیت داخلی آمریکا در مورد نحوه نظارت خود بر اعتراضات و نحوه اعزام نیروهای فدرال برای خاموش کردن اعتراضات به کنگره گزارش نمی‌دهد.

از بازداشت 22 نفر در پورتلند تا حمایت آمریکایی‌ها از اعتراضات

با به خشونت کشیدن شدن اعتراضات صلح‌آمیز در پورتلند توسط نیروهای سرکوبگر ترامپ، تاکنون کمیته اطلاعات سنا تحت رهبری جمهوری‌خواهان و کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان تحت رهبری دموکرات خواستار ارائه گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا در مورد اقدامات انجام شده در مورد اعتراضات ضد نژادپرستی در پروتلند شده‌اند اما تاکنون هیچ پاسخی ارائه نشده است.

«آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، هفته گذشته از چاد وولف، وزیر امنیت داخلی آمریکا، خواست که یک کپی از تمام اطلاعاتی که این وزارتخانه در مورد تجمعات اخیر در شهر پورتلند به‌ دست آورده است ارائه کند، اما با گذشت چند روز از این درخواست تاکنون هیچ یک از مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا پاسخ نداده‌اند.

دولت ترامپ در حالی با اعزام نیروهای فدرال اعتراضات اخیر در پورتلند را سرکوب کرده که تا کنون از نحوه و تعداد حقیقی اعزام نیروهای خود به کمیته‌های سنا هیچ گزارشی ارائه نکرده است.

22 بازداشتی در جریان تظاهرات پورتلند

مأموران فدرال ۲۲ نفر از معترضان را در شهر «پورتلند» در ایالت «اورگن» دستگیر کرده‌اند. «ویلیام بار»، وزیر دادگستری آمریکا، نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ۲۲ نفر از افرادی که در تظاهرات آخر هفته در نزدیکی ساختمان دادگاه در پورتلند نقش داشته‌اند، دستگیر شده‌اند. همچنین، این افراد به دلیل نقشی که در برگزاری این تظاهرات داشته‌اند با اتهام‌های فدرال روبه‌رو خواهند شد.

از بازداشت 22 نفر در پورتلند تا حمایت آمریکایی‌ها از اعتراضات

وزارت دادگستری آمریکا گفته است که دستگیری‌ها به وقایعی که بین ۲۳ تا ۲۶ جولای اتفاق افتاده مربوط می‌شوند و این افراد به حمله به مأمور پلیس، تخریب اموال، راه‌اندازی آتش‌سوزی و غارتگری متهم شده‌اند.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا پیش از این مدعی شده بود که از زمان آغاز ناآرامی‌ها در پورتلند ۷۴ نفر دستگیر و ۶۰ نفر متهم شده‌اند.

وی در پاسخ به اتهامات وارده در مورد آن که دولت ترامپ با اعزام نیروهای فدرال به پورتلند اعتراضات صلح‌آمیز علیه نژادپرستی و خشونت‌های پلیس را سرکوب کرد، گفت: اعتراضات در ایالت اورگان حمله به دولت ایالت متحده است.

وی همچنین اتهامات مبنی بر تبدیل وزارت دادگستری به ابزار سیاسی ترامپ را رد کرد و گفت: مأموریت وی اصلاح حاکمیت قانون است.

حمایت اکثریت آمریکایی‌ها از اعتراضات سراسری

حدود دو نفر از هر سه آمریکایی (۶۵ درصد) از اعتراض‌های سراسری آمریکا علیه بی‌عدالتی نژادی که با قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست این کشور به‌راه افتاد، حمایت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی مؤسسه گالوپ، نیمی از پرسش‌شوندگان گفتند که با دلیل و هدف این اعتراض‌ها، به شدت احساس ارتباط می‌کنند و برخی نیز این حس را حدودی برشمردند. سیاه‌پوستان آمریکا، جوانان و دموکرات‌ها در میان کسانی بودند که بیشترین حمایت را از این اعتراض‌ها نشان دادند.

از بازداشت 22 نفر در پورتلند تا حمایت آمریکایی‌ها از اعتراضات

این نتایج از نظرسنجی مؤسسه گالوپ به دست آمده که از ۲۳ ژوئن تا ۶ ژوئیه (۳ تا ۱۶ تیر) انجام شده است. جمهوری‌خواهان نیز با این اعتراض‌ها احساس همبستگی کردند، به طوری که ۱۴ درصد از طرفداران این حزب این حس را در خود زیاد یا حدودی برشمردند. در همین حال، اکثریت کمی از سفیدپوستان آمریکایی و افراد ۵۰ سال به بالا از این اعتراض‌ها حمایت کردند و تعداد کمتری در این گروه با هدف برپایی آن رابطه برقرار کردند.

اکثر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که اعتراض‌های اخیر در آمریکا، نظرشان را نسبت به عدالت نژادی تغییر داده است. گروه‌هایی که بیش از سایرین تحت تأثیر این مسئله قرار گرفته‌اند، آمریکایی‌های آسیایی‌تبار، افراد زیر ۳۰ سال و دموکرات‌ها هستند. همچنین آنان گفتند که نظرشان به این مسئله در نتیجه اعتراض‌ها تغییری نکرده است و حدود ۳۶ درصد از این طیف از تغییر دیدگاه خود خبر دادند.

براساس این گزارش، بیش از یک نفر از هر چهار جوان آمریکایی از شرکت در اعتراض‌های این کشور خبر دادند. در حالی که اکثر آمریکایی‌ها از اعتراض‌ها به بی‌عدالتی نژادی حمایت می‌کنند، ۱۱ درصد گفتند که به طور فعالانه در این اعتراض‌ها مشارکت داشته‌اند.

جوانان (۲۶ درصد) گروهی بودند که بیشترین مشارکت را داشتند، در حالی که حدود یک نفر از هر پنج دموکرات (۲۰ درصد)، آمریکایی‌های آسیایی‌تبار (۲۰ درصد) و آمریکایی‌های سیاه‌پوست (۱۸ درصد) شرکت خود در تجمعات اعتراضی را اعلام کردند. در این میان، مشارکت گزارش شده در این اعتراض‌ها در میان جمهوری‌خواهان، پایین‌ترین رقم (یک درصد) بوده است. طبق این نظرسنجی، اکثر آمریکایی‌ها گفتند که اعتراض‌ها در این کشور به حمایت مردمی از برابری نژادی کمک می‌کند.

همچنین، درصد افرادی که این اعتراض‌ها را برای حمایت مردمی از برابری و عدالت نژادی، نتیجه‌بخش می‌دانند نه زیانبار، ۵۳ به ۳۴ است. ۱۳ درصد نیز گفتند که این امر هیچ تأثیری در حمایت مردم از عدالت نژادی ندارد.

انتهای پیام
captcha