از کشته شدن یک معترض در تگزاس تا رشد اسلام‌هراسی در انگلستان
کد خبر: 3912786
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
خروش جهان بر ضد نابرابری؛

از کشته شدن یک معترض در تگزاس تا رشد اسلام‌هراسی در انگلستان

اعتراضات به نژادپرستی در آمریکا و اروپا همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که در اروپا صفحات دیگری از این مبارزات در حال ورق خوردن است.

به گزارش ایکنا، با گذشت تقریباً دو ماه از شروع اعتراضات در آمریکا، همچنان جامعه این کشور شاهد رفتار خشونت‌بار پلیس است، در حالی که در اروپا وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم خورده و رفتارهای نژادپرستانه علیه افراد به مقامات کشورهای این قاره هم رسیده است.

یک کشته، حاصل تظاهرات علیه نژادپرستی در تگزاس

اعتراض مردم آمریکا علیه سیاست‌های دونالد ترامپ و اعتراض به بی‌عدالتی و تبعیض در شهرهای مختلف آمریکا ادامه دارد و پلیس ضمن درگیری با معترضان، شماری از آنان را بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان در شهر آستین ایالت تگزاس علیه اقدام ترامپ برای افزایش شمار نیروهای امنیتی در شهرهای مهم تظاهرات کردند و اعتراضاتی در شهرهای لوئیس‌ویل در ایالت کنتاکی، نیویورک، اوماها در نبراسکا، ریچموند در ویرجینیا و شهرهای لس‌آنجلس و اوکلند در ایالت کالیفرنیا نیز برگزار شد.

از کشته شدن معترض تا رشد اسلام‌هراسی در انگلستان

اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در هفته‌های اخیر همچنان به قوت خود باقی است و ترامپ تلاش می‌کند تا با اعزام نیروهای امنیتی فدرال به برخی شهرها معترضان را سرکوب کند. البته وی گفته که این نیروها برای مقابله با خشونت‌ها در شهرهای ناامنی همچون شیکاگو و پورتلند اعزام می‌شوند، در حالی که تلاش وی برای اعزام این نیروها با مخالفت شدید شهرداران، که اغلب آنها دموکرات هستند، روبه‌رو شده و همزمان با مخالفت شهرداران، اعتراض‌های مردمی علیه تصمیم ترامپ نیز شدت گرفته است. پلیس اعلام کرد که در جریان تظاهرات شنبه شب یک نفر بر اثر تیراندازی در شهر آستین کشته شد و فرد ضارب هم اکنون در بازداشت پلیس است.

45 نفر بازداشتی در تظاهرات سیاتل

پلیس آمریکا اعلام کرد: دست‌کم ۴۵ تن از معترضان به نژادپرستی و خشونت‌ورزی پلیس را در شهر سیاتل واشنگتن بازداشت کرده است.

از کشته شدن معترض تا رشد اسلام‌هراسی در انگلستان

به گزارش سی ان ان، پلیس ایالت واشنگتن آمریکا اعلام کرد که در جریان اعتراض‌های مردمی روز یکشنبه در شهر سیاتل، مرکز ایالت واشنگتن، دست‌کم ۴۵ تن از معترضان به اتهام حمله به پلیس، ایجاد موانع و عدم توجه به دستور متفرق شدن از سوی پلیس بازداشت شدند.

به گفته مقامات پلیس سیاتل، ۲۱ مأمور پلیس نیز در اثر اصابت اجسام پرتاب شده مجروح شدند. اکثریت این مأموران مصدوم بار دیگر به انجام وظیفه خود مشغول شدند، اما یک مأمور پلیس به دلیل جراحت شدید از ناحیه پا به بیمارستان منتقل شد.

حمایت از نماینده سیاه‌پوست بعد از توهین‌های نژادی

تجمع روز شنبه گروهی از راست‌گرایان افراطی فرانسه در مقابل دفتر سیرا سیلا، نماینده سیاه‌پوست مجلس ملی این کشور واکنش بسیاری از سیاستمداران فرانسوی را برانگیخت.

به گزارش یورونیوز، اعضای یک گروه راستگرای افراطی به نام «نسل هویت گرا» روز شنبه در برابر دفتر این نماینده حزب حاکم «جمهوری به پیش» در حومه شهر «رُوان» در شمال فرانسه تظاهرات کردند. آنها به پیشنهاد سیرا سیلا که از دولت فرانسه خواسته بود هزینه تراکنش‌های مالی با کشورهای آفریقایی را کاهش دهد، اعتراض کردند.

از کشته شدن معترض تا رشد اسلام‌هراسی در انگلستان

سیرا سیلا، نماینده ۴۰ ساله مجلس ملی فرانسه در نامه‌ای از وزارت اقتصاد فرانسه درخواست کرده بود که همزمان با شیوع ویروس جدید کرونا و تبعات اقتصادی آن، هزینه واریز پول به حساب‌های بانکی در کشورهای آفریقایی را کاهش دهد. بسیاری از فرانسویان آفریقایی‌تبار، پناه‌جویان و مهاجرانی که در فرانسه شاغل هستند، به خانواده‌های خود در کشورهای آفریقایی کمک مالی می‌کنند.

اعضای گروه راست افراطی «نسل هویت‌گرا» در جریان تجمع روز شنبه خود پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «به فرانسوی‌ها کمک کنید نه آفریقایی‌ها!» همچنین، شعار «به فکر مشاغل ما باشید نه جوامع دور از وطن!» نیز یکی از شعارهای تظاهرات‌کنندگان در برابر دفتر سیرا سیلا بود.

ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه، در واکنش به تجمع راست‌گرایان در برابر دفتر سیرا سیلا از طرف همه اعضای دولت با این نماینده مجلس ملی این کشور ابراز همبستگی کرد. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «جمهوری [فرانسه] در مقابل نفرت باید متحد باشد و واکنش نشان دهد.»

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه، نیز «رفتارهای نفرت‌انگیز» علیه سیرا سیلا را محکوم کرد. از سوی دیگر ریشار فران، رئیس مجلس ملی فرانسه «تعهد، عملکرد و عزم» سیرا سیلا را ستود و آن را مایه «افتخار» پارلمان دانست.

سیرا سیلا، که عضو کمیته روابط خارجی مجلس ملی فرانسه است، در گروه‌های دوستی پارلمانی کشورش با کشورهای بروندی، رواندا، سنگال و ترکیه حضور دارد.

اسلام‌هراسی رو به رشد در انگلستان

بحران کرونا در انگلیس بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت، نه تنها باعث هم‌گرایی اجتماعی و کاهش بیگانه‌هراسی نشد، بلکه بر اساس نتایج تازه‌ترین تحقیقات، ضریب جرایم مرتبط با اسلام‌هراسی در بخش‌هایی از این کشور تا ۸۰ درصد افزایش داشته است.

از کشته شدن معترض تا رشد اسلام‌هراسی در انگلستان

بنا بر گزارشی از یافته‌های دانشگاه «نیوکاسل و نورثامبریا»، سه‌چهارم مسلمانان باور دارند که فضای تنفر علیه آنها در جامعه رو به افزایش بوده و ۶۸ درصد می‌گویند؛ روزانه شکلی از اسلام‌هراسی را لمس کرده‌اند.

در این گزارش که روز یکشنبه منتشر شد، به نمونه‌هایی اشاره شده که چگونه مسلمانان در سطح جامعه تحقیر شده و به آنها عبارت‌های توهین‌آمیزی نسبت داده می‌شود. حملات به مساجد و مراکز اسلامی و تخریب ساختمان‌ عبادی از دیگر نمونه‌هایی است که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است. 

پروفسور «پیتر هاپکینز»، از نویسندگان گزارش یادشده، می‌گوید که این تحولات، ناشی از خیزش جریانات راست افراطی در انگلیس است.

به گفته وی، مسلمانان ناگزیر پذیرفته‌اند که جریانات ضداسلامی در بافت جامعه زندگی می‌کنند و آنها باید با معضل اسلام‌هراسی کنار آیند. بیشتر تحقیقات گرفته نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، تعداد حملات علیه مسلمانان همواره روند صعودی داشته است. برخی گروه‌های مسلمان در انگلیس بر این باورند که دولت عزم جدی برای برخورد با اسلام‌هراسی ندارد. از نگاه کارشناسان، سیاست‌های ضدمهاجرتی در کنار خیزش جریان‌های راست‌ افراطی در شکل‌گیری و تشدید تفکرات اسلام‌هراسی نقش مؤثری داشته است. یکی از مشکلات عمده بر سر مبارزه با اسلام‌هراسی، نبود تعریف دقیق از این پدیده است.

این فعال مدنی اصطلاح اسلام‌هراسی یا «اسلاموفوبیا» را نادرست توصیف می‌کند و می‌گوید: باید به دنبال تعریف دقیق‌تر و اسمی گویاتر برای این نوع حملات باشیم.

انتهای پیام
captcha