همایش بین‌‌‌‌‌‎المللی حضرت حمزه(ع) اسفندماه برگزار می‌شود
کد خبر: 3912110
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
با حضور دو تن از مراجع تقلید؛

همایش بین‌‌‌‌‌‎المللی حضرت حمزه(ع) اسفندماه برگزار می‌شود

همایش بین‎المللی حضرت حمزه(ع) اسفند سال جاری به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی وابسته به جامعة المصطفی العالمیه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‎الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، رئیس همایش بین‎المللی حضرت حمزه(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه چند شخصیت در تاریخ اسلام مورد بی‌مهری قرار گرفته‎اند که یکی از این شخصیت‌های ارزشمند حضرت خدیجه کبری(س) است که بیش از همه با نبی مکرم اسلام(ص) زندگی کردند. لذا برای معرفی شخصیت ایشان همایشی تخصصی برگزار شد.

وی حضرت ابوطالب(ع) را از دیگر شخصیت‌های تاریخ اسلام دانست که مغفول واقع شده و ابراز کرد: پیش از این همایش حضرت ابوطالب(ع) با استقبال پرشور نخبگان به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی با بیان اینکه حضرت حمزه سیدالشهدا شخصیتی ارزشمندند که باید توجه علمی و پژوهشی ویژه‌ای به ایشان داشته باشیم، اظهار کرد: قرآن کریم، سخنان رسول خدا به عنوان نخستین مخاطب قرآن و آخرین پیامبر الهی و رفتار و گفتار اهل بیت علیهم السلام منابع ما برای شناخت تاریخ اسلام است. قرآن به صورت مستقیم نامی از حضرت حمزه(ع) نبرده است، ولی به سهولت می‌توان شخصیت ایشان را با آیات الهی مطابقت داد. آیه‌های متعددی را می‌توان در رابطه با جایگاه مؤمنانی، چون حضرت حمزه علیه السلام بیان و این شخصیت والای اسلام را مصداقی برای تبیین آن ذکر کرد. در قالب احتجاجات اهل بیت علیه السلام به ویژه امیرالمؤمنین علی علیه السلام، حضرت حمزه به عنوان شخصیت ویژه یاد می‌شود و رفتار‌های خاص حضرت حمزه چون شجاعت، انفاق، دفاع و حمایت جانانه ایشان از اسلام ستودنی است.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی با ابراز خرسندی از حمایت رهبر انقلاب از برگزاری همایش بین‌المللی حضرت حمزه، گزارشی از فعالیت‌های مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی ارائه کرد و گفت: برگزاری همایش‌های علمی و تجلیل از شخصیت‌های اسلامی از رسالت‌های مهم این مجتمع به شمار می‌رود. با کاوش در میان کتاب‌های تاریخی امیدواریم بتوانیم مجموعه مقالات علمی فاخری را در رابطه با سیره حضرت حمزه به جهانیان ارائه کنیم. در برگزاری این همایش مجموعه‌های متعددی همکاری می‎کنند و در تلاشیم تا از دو تن از مراجع عظام تقلید برای سخنرانی در این همایش که اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد، دعوت کنیم.

در ادامه، صفری فروشانی، دبیر علمی همایش بین‌المللی حضرت حمزه ،گفت: در توصیف شخصیت ایشان همین کافیست که وی در ده سال پایانی عمر خویش تاثیرات زیادی را در گسترش اسلام داشت، به همین دلیل در نزد نبی مکرم اسلام (ص) جایگاه خاصی داشته و رابطه بسیار نزدیکی میان ایشان و نبی مکرم اسلام وجود داشته است. به اندازه جایگاه و محبت پیامبر(ص) به ایشان تاکنون کار علمی خاصی صورت نگرفته و همایش علمی در این رابطه برگزار نشده است که امیدواریم بتوانیم همایشی درخور جایگاه والای حضرت حمزه برگزار کنیم.

دبیر علمی همایش بین‎المللی حضرت حمزه، کار علمی روشمند ورای کار‌های ترویجی را از ویژگی‌های بارز این همایش بین‌المللی دانست و ابراز کرد: مفهوم‌شناسی نام حضرت حمزه و ارائه تحلیل‌های علمی بین رشته‌ای و فرا مذهبی از جمله ویژگی‌های این همایش بین‎المللی خواهد بود. محور‌های مختلفی برای این همایش مد نظر قرار گرفته که از جمله آن می‌توان به محور‌هایی چون؛ زیست‎نامه، تاریخ (حضرت حمزه از مسلمانی تا بعثت، حضرت حمزه از هجرت تا شهادت)، فضائل حضرت حمزه، حضرت حمزه از دیدگاه دیگران، حضرت حمزه در هنر و ادبیات و نیز حمزه در منابع مختلف اشاره کرد.

علی الله اکبری، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن‎سازی و دبیر اجرایی همایش بین‎المللی حضرت حمزه، نیز در ابتدای این نشست خبری گفت: فراخوان این همایش به صورت بین‎المللی به ۵ زبان آماده و در میان مجموعه‌های دانشی جهان منتشر خواهد شد.

یادآور می‌شود علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش و ارائه مقالات علمی می‌توانند به نشانی اینترنتی hamayesh.miu.ac.ir/ مراجعه کنند و آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات نیز ۳۰ آذرماه خواهد بود.

انتهای پیام
captcha