73 درصد بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان اختصاص یافت
کد خبر: 3909857
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
قبادی‌دانا:

73 درصد بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان اختصاص یافت

رئیس سازمان بهزیستی، از اختصاص 73 درصد بودجه اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و هزینه‌کرد آن خبر داد و گفت: جزئیات این هزینه‌کرد در سامانه شفافیت بهزیستی قابل مشاهده است.

به گزارش ایکنا، نشست خبری حمید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور، به مناسبت آغاز هفته بهزیستی امروز شنبه 21 تیرماه، برگزار شد.

در این نشست خبری، قبادی‌دانا با اشاره به شعار امسال که مصادف با چهلمین سال تأسیس سازمان بهزیستی است، گفت: شعار امسال «بهزیستی در گام دوم شفافیت، تحول خدمت و سلامت اجتماعی در بستر خانواده» است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع شفافیت در ماه‌های گذشته سرعت بیشتری گرفته است، اعلام کرد: سامانه و ستاد شفافیت در حال فعالیت است و املاک سازمان بهزیستی نیز در سامانه شفافیت قرار گرفته است و بیش از دو هزار و 800 ملک سازمان بر روی این سایت قرار گرفته است. همچنین آیکن مشارکت‌های مردمی، قراردادها، موافقت‌نامه‌ها و ... نیز بر روی سامانه شفافیت قرار گرفته و تمام مددجویان از طریق این سامانه می‌توانند به تمام پرداختی‌هایی خود از سال 91 دسترسی داشته باشند.

قبادی‌دانا با اشاره به اینکه عملکرد مالی سال 98 این سازمان کاملاً شفاف بر روی سامانه قرار گرفته است، گفت: در سال 98 از ردیف بودجه بهزیستی 76 درصد بودجه تخصیص پیدا کرد. اعتباراتی نیز از هدفمندی یارانه‌ها به مقدار دو هزار و 760 میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته شده بود که 99 درصد اعتبار آن اختصاص پیدا کرد.

اختصاص 73 درصد بودجه اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: در سال 98 برای اولین بار 73 درصد بودجه اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت تخصیص پیدا کرد که در قسمت‌های مختلف هزینه شد. ریز فعالیت‌ها و تخصیص مربوط به این بودجه نیز بر روی سامانه شفافیت قابل مشاهده است.

وی از متمرکز و الکترونیک شدن پرداخت‌های مالی بهزیستی در 16 مورد پرداختی خبر داد و گفت: طی یک سال 458 میلیارد تومان به صورت الکترونیک به عنوان مستمری مددجویان بهزیستی از محل اعتبارات سازمان پرداخت شده است.

کمک به خانواده‌هایی که دو قلو و چندقلو  دارند

قبادی‌دانا در ادامه به افزایش پرداخت‌های این سازمان به مددجویان خود اشاره کرد و گفت: بعد از تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت کمک هزینه معلولان شدید و خیلی شدید در دهک‌های 1، 2 و 3 آغاز و هر سه ماه برای 191 هزار خانوار کمک هزینه پرداخت شد؛ همچنین خانواده‌های دارای فرزند سه قلو به بالا و خانواده‌های دارای فرزند دو قلو در دهک‌های 1، 2 و سه کمک هزینه پرداخت شد که همه این مبالغ به صورت الکترونیک، متمرکز و ماهانه پرداخت شده است. تأمین وسایل بهداشتی افراد دارای معلولیت نخاعی(علاوه بر خدمات حق پرستاری) نیز از ماه جاری به دو برابر افزایش پیدا می‌کند و 27 هزار و 876 خانوار این کمک هزینه را دریافت‌ می‌کنند.

پیشگیری از تنبلی چشم 400 هزار کودک با انجام 41 میلیون غربالگری چشم

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه بهزیستی نیز گفت: از سال 74 تاکنون 41 میلیون کودک غربالگری بینایی و از بروز مشکلات تنبلی چشم برای 400 هزار کودک پیشگیری شده است. همچمنین از سال 84 تاکنون 11 میلیون نوزاد غربالگری شنوایی شده و از ایجاد ناشنوایی و کم شنوایی در 31 هزار کودک پیشگیری شده است. مشاوره ژنتیک نیز از سال 77 فعالیت خود را آغاز کرده و یک میلیون و 700 هزار نفر از خدمات مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت‌ها برخوردار شده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص کودکان بی‌سرپرست و یا دارای والدین غیر مؤثر، گفت: 10 هزار کودک به خانواده‌‌های خواهان فرزندخواندگی سپرده شده‌اند و از آنجایی که سیاست بهزیستی این بوده که آسایشگاه‌ها و نوانخانه‌های محل نگهداری از کودکان به مراکز شبه خانواده تبدیل شود، 10 هزار کودک نیز در مراکز شبه خانواده نگهداری می‌شوند. تلاش داریم فرزندخواندگی را تسهیل کنیم که در همین راستا سامانه ملی فرزندخواندگی فعال است.

ارائه مشاوره خانواده به 5 میلیون نفر

وی در ادامه گفت:  از سال 81 تاکنون بیش از پنج میلیون نفر از خدمات مشاوره پیش از ازدواج استفاده کرده‌اند. از 84 تاکنون نیز 126 هزار و 202 واحد مسکونی واگذار شده است که 90 هزار و 326 واحد از ابتدای فعالیت دولت یازدهم بوده است. واگذاری خانه‌ها به معلولان نیز سرعت گرفته و 25 هزار واحد مسکونی در 18 ماه اخیر تحویل داده شده است. بهزیستی با بسیج سازندگی جهت تحویل پنج هزار واحد مسکونی نیز توافق‌نامه امضا کرده که ساخت دو هزار واحد آن آغاز شده است. سقف کمک‌های مالی را برای ساخت واحدها نیز افزایش داده‌‌ایم. در هفته بهزیستی نیز دو هزار و 100 واحد نیز به مددجویان تحویل داده می‌شود.

کمک به تأمین ودیعه و اجاره مسکن بدون وجود اعتبار

قبادی‌دانا اعلام کرد: در بودجه بهزیستی اعتباری برای کمک به تأمین ودیعه و اجاره مسکن وجود ندارد ولی با توجه به شرایط کرونا با کمک بنیاد مستضعفان 30 میلیارد تومان برای کمک به تأمین اجاره‌بها اختصاص داده شد و 50 میلیارد تومان نیز برای وام ودیعه مسکن تأمین اعتبار شده است و ما این امکان را داریم تا پایان مرداد تا سقف 30 میلیون تومان برای حائزان شرایط، تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن با تقسیط پنج ساله پرداخت کنیم.

وی از تسهیل اعطای مجوز فعالیت به مراکز خیریه و شرکای اجتماعی بهزیستی نیز خبر داد و گفت: یکی از مشکلاتی که شرکای اجتماعی ما داشتند مراحل سخت اخذ مجوز برای فعالیت‌ها بود که طبق اصل 44 قانون اساسی و به منظور واگذاری فعالیت‌ها از سوی خود مردم مجوز فعالیت برای 13 نوع مرکز و فعالیت را برای شرکای اجتماعی بهزیستی صارد می‌کنیم که از جمله برای مهد کودک، خانه‌های سلامت، مراکز خدمات بهزیستی، کلینیک و اورژانس اجتماعی، مراکز توانبخشی و حرفه‌آموزی معلولان، مراکز نگهداری سلامندان و بیماران روانی و ... است.

رونمایی از سامانه صدور مجوزهای بهزیستی

قبادی‌دانا اعلام کرد: امروز شاهد رونمایی از سامانه صدور مجوزهای بهزیستی هستیم که موجب ظرفیت‌سازی و توسعه ساختارهای مردم‌نهاد همکار بهزیستی و ایجاد شفافیت در عملکرد سازمان و خیریه‌ها خواهد شد. همچنین موجب می‌شود از هرگونه اعمال سلیقه در روند صدور مجوزها ممانعت شود. دو هزار و 500 مرکز خدمات بهزیستی در 2500 محله ایجاد می‌شود که 22 خدمت سطح یک در این مراکز ارائه خواهد شد؛ این خدمات مبتنی بر خدمات مددکاری است. 11 هزار نفر متقاضی ایجاد این مراکز بودند که موافقت اصولی با توجه به شرایط و ضوابط صورت می‌گیرد.

هیچ کودک تحت پوشش بهزیستی در اثر کرونا فوت نکرده است

وی در خصوص شرایطی که شیوع کرونا در مراکز بهزیستی ایجاد کرده است، گفت: از مددجویانی که بیمار شده‌اند تاکنون 744 نفر بهبود یافته و 446 نفر در حال درمان هستند و از ابتدای شیوع کرونا 133 نفر از عزیزان ما فوت شده‌اند که نسبت به فوتی‌های کشور یک درصد کل فوتی‌‌ها را تشکیل می‌هد، این در حالی است که در کشورهای اروپایی 40 تا 50 درصد فوتی‌ها مربوط به خانه سالمندان و معلولان بوده است. هیچ یک از کودکان بهزیستی نیز در اثر کرونا فوت نکرده‌اند و از 20 کودک مبتلا، 14 نفر در حال درمان هستند و شش نفر به طور کامل بهبودی پیدا کردند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رئیس سازمان بهزیستی اضافه کرد: از دو هزار و 531 مرکز بهزیستی، 104 مرکز آلوده شده‌اند و ما نگران هستیم در روزهای آینده این تعداد افزایش پیدا کند به همین دلیل باید بخشنامه‌ها و نظارت‌ها جدی گرفته شود. بازدید‌های ما از مراکز نشان می‌دهد بین 88 تا 95 درصد مراکز از نظر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در شرایط خوب، چهار تا 9 درصد در شرایط متوسط و یک تا دو درصد در شرایط ضعیف بودند.

وی در خصوص برنامه‌‌های آتی بهزیستی نیز اعلام کرد: شاهد راه‌اندازی 40 خانه حمایتی و گروهی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن خواهیم بود که این اقدام با توجه به رویکرد انتقال نگهداری افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از مراکز بزرگ و آسایشگاه‌ها به سمت مراکز کوچک و خانه‌های کوچک نگهداری سالمندان و معلولان صورت می‌گیرد.

قبادی‌دانا با اعلام این مطلب که هیچ فرد دارای ضایعه نخاعی پشت نوبت دریافت کمک حق پرستاری نخواهد ماند، گفت: تمام پشت نوبتی‌ها از ماه آینده حق پرستاری می‌گیرند. همچنین مرکز اقامت موقت برای کودکان دارای بیماری روانی مزمن که قبلاً در کشور وجود نداشت نیز در شش استان راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: قانون سهمیه سه درصد اشتغال معلولان نیز در حال رصد است و هرگونه آزمون استخدامی که صورت می‌گیرد سه درصد باید از افراد دارای معلولیت استخدام کند.  

رئیس سازمان بهزیستی از برقراری 61 هزار و 600 تماس و مشاوره تلفنی با خط 1480 بهزیستی سخن گفت و اعلام کرد: 50 هزار مشاوره مربوط به اختلال‌های مرتبط با کرونا بوده است. در پویش همدلی مؤمنانه برای جذب کمک‌های نقدی و غیر نقدی در موضوع کرونا نیز 281 میلیارد تومان جذب شد که رشد قابل توجهی را در کمک‌های مردم به فعالیت‌های اینچنین شاهد هستیم. دو هزار و 330 جهیزیه نیز با مشارکت دستگاه‌های همکار و خیرین به زوج‌های جوان اهدا شد. بیمه اجتماعی 113 هزار زن سپرست خانوار شهری و روستایی نیز انجام شده است.

در ادامه این نشست خبری، قبادی‌دانا در پاسخ به این اتهام که مطرح می‌شود فروش کودکان به دلیل سخت بودن قوانین فرزندخواندگی رخ می‌دهد،‌گفت: باندی که دستگیر شد توسط حراست بهزیستی شناسایی و با همکاری پلیس با آنها برخورد شد. باید زمینه این اقدامات را به حداقل برسانیم و با باندها برخورد قانونی صورت گیرد.

وی با اشاره به تسهیل قانون فرزندخواندگی، گفت: در 15 سال اخیر تعداد بچه‌های بهزیستی همان 10 هزار نفر سابق باقی مانده و این نشان می‌هد کودکان زیادی به فرزندخواندگی رفته‌اند. قبلاً مطرح می‌شد که باید خانواده متقاضی تمکن مالی داشته باشد اما اکنون این قانون تغییر کرده و صلاحیت به معنای تمکن مالی زیاد نیست و فقط اعتدال در تأمین نیازهای فرزند لازم است.

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص نحوه حمایت از دختران آسیب‌دیده‌ای که به جای ارجاع به مراکز اورژانس اجتماعی به پدرانشان تحویل داده می‌شوند، گفت: در حال حاضر 203 مرکز دولتی و غیردولتی روزانه و شبانه برای حمایت از دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب‌دیده وجود دارد که آماده ارائه خدمات هستند. بهزیستی آمادگی دارد برای افرادی که دچار مشکل بوده و به دادگاه مراجعه می‌کنند یا دادستان پرونده آنها را بررسی می‌کند، در مراکز خود به این افراد و خانواده آنها مشاوره و خدمات روانشناسی ارائه دهد تا از حوادث ناگوار پیشگیری شود.

قبادی‌دانا افزود: در این زمینه با قوه قضائیه و دادستانی ارتباط برقرار کرده‌ایم؛ اکثریت قریب به اتفاق موارد اینچنینی به مراکز بهزیستی معرفی می‌شوند و به طور موردی برخی قضات این کار را انجام نمی‌دهند که تعامل و همکاری بیشتر بهزیستی و قوه قضائیه می‌تواند این مسئله را نیز حل کند.

 

انتهای پیام
captcha