آنچه باورها را در زمان غیبت مستحکم می‌کند
کد خبر: 3909664
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

آنچه باورها را در زمان غیبت مستحکم می‌کند

یاران امام زمان(عج) نه سجاده‌نشین دور از دردهای جامعه و بی‌تفاوت به آنان هستند و نه کسانی هستند که فعالیت اجتماعی گسترده‌شان آنها را از یاد خدا غافل و به خود غره کند. باورهای محکم و راسخ چیزی است که امروزه باید در میان منتظران حضرت مهدی(عج) گسترش یابد و این باورها جز از سر سجاده و خدمت صادقانه به مردم به دست نخواهد آمد.

به جهان پیرامون خود که نظر می‌افکنیم در اوج این که ظلم‌ها به نهایت خود رسیده است و انسان‌ها در اسارتی عمیق فرو رفته‌اند، اما در کنار آن، مطالبه برای رهایی از این ظلم نیز زیاد شده و گسترش پیدا کرده است. وقتی آشوب‌های ساخته شده توسط آمریکا در منطقه خاورمیانه که قرار بود به موجی برای زمین‌گیر کردن جبهه مقاومت از ایران تا عراق و لبنان تبدیل شود اکنون سراسر کشور آمریکا را فراگرفته است، برای ما مشخص می‌کند که هر چند ظالمان جهان و مستکبران عالم به دنبال این باشند که با نقشه‌ها و ابزارهای حقیقی و مجازی خود روز به روز بر سلطه خود بیفزایند، اما باید این مطلب را قبول کرد که علی‌رغم حاکمیت ظلم و غفلت بر دنیا و ساکنان آن، یک روز پرده از روی این ظلم‌ها خواهد افتاد، چراکه قبح ظلم یک امر ذاتی است و عقل آن را بدون درنگ می‌پذیرد؛ فقط مهم آن است که هر فردی به ظلم بودن آن پی ببرد تا بی درنگ آن را امری قبیح و زشت قلمداد کند.

آنچه مشخص است در زمانی حضرت حجت(ارواحنا له الفداء) ظهور پیدا می‌کنند که جهان در اوج بی‌عدالتی و ظلم به سر ببرد. پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: «لاَ يَذْهَبُ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَبْعَثَ اَللَّهُ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اِسْمُهُ اِسْمِي وَ اِسْمُ أَبِيهِ اِسْمَ أَبِي يَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً؛ دنیا به پایان نمی‌رسد مگر این که خداوند مردی از خاندان مرا بر می‌انگیزاند که همنام من است و نام پدر او همانند نام پدر من است، او زمین را پر از عدل و داد می‌کند همان گونه که از ظلم و جور پر شده است.»

در کنار این حقیقت که سردمداران کفر اوج ظلم را در آخر الزمان روا می‌دارند شکی نیست اما در علت‌شناسی این ظلم نیز باید به یک مطلب مهم اشاره نمود که کارشناسان متعددی آن را تأیید می‌نمایند که هر چه ظلم یک ظالم بیشتر می‌شود نشان از این حقیقت دارد که او ضعیف‌تر شده است و با این دست و پا زدن‌ها می‌خواهد خود را نگه دارد. امام على(عليه السلام): «مَنْ طَلَبَ عِزّا بِظُلْمٍ و َباطِلٍ أَوْرَثَهُ اللّه ُذُلاًّ بِإِنْصافٍ وَ حَقٍّ؛[1] هر كس عزّت را با ظلم و باطل طلب كند، خداوند به انصاف و حق ذلّت نصيبش مى‌نمايد.» ظلم، فرد ظالم را ضعیف‌تر و ذلیل‌تر خواهد کرد و هر چه بر میزان این ظلم افزوده شود نشانه‌های ضعف بیشتر از قبل رویت خواهد شد و چه زیبا رهبر معظم انقلاب در وصف آمریکای جنایتکار فرمودند: «همچنان که شُکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، شُکوه و جلال آمریکا هم مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد.»[2]

این رکن اول ماجراست که باید حکومت ظلم ضعیف شود، اما رکن دیگر آن قوی شدن حکومت یاوران حضرت است که این امر میسر نخواهد شد، مگر این‌ که افرادی در قامت یاوران حقیقی حضرت مهدی(عج) وارد عرصه شوند و میدان را به درستی مهیا سازند تا حضرت حجت(عج) تشریف آورده و ظهور محقّق شود.

در بیان ویژگی‌های یاران حقیقی ایشان سخن‌های بسیاری بیان شده است و احادیث نابی به دست ما رسیده است، اما توجه به یک ویژگی اساسی که در دل خود ویژگی‌های دیگری را جای داده بسیار با اهمیت است؛ همان ویژگی‌ای که در حدیث شریفی از امام صادق(علیه السلام) این گونه بیان شده است: «رِجَالٌ کأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرُ اَلْحَدِیدِ لاَ یشُوبُهَا شَک فِی ذَاتِ اَللَّهِ؛ آنان مردانی هستند که دل‌هایشان مانند پاره‌های آهن است و هیچ تردیدی نسبت به ذات مقدس خداوند ندارند.»[3]

داشتن باوری قوی که از عقل و شناخت سرچشمه می‌گیرد و به دل که جایگاه گرایشات انسان است وارد می‌شود، می‌تواند انسان را در تلاطم روزگار برای امام زمان(عج) حفظ نماید و داشتن این باور است که قدم‌ها را استوار می‌کند و اقدامات را اساسی و خالصانه می‌نماید. یاران امام زمان(عج) باید پناه دیگران باشند و در عین حال چشم امیدی هم به دیگران نداشته باشند؛ آنجا که همه کم می‌آورند آنها بایستند، امید دهند و حرکت‌شان دائماً رو به جلو بوده و تنها نگاه‌شان به خدا و ولی او باشند.

البته داشتن این ویژگی جامع خود مجاهدتی طولانی می‌خواهد که برای ساختنش باید از دو ویژگی دیگر بهره برد که در ادامه، این حدیث شریف امام صادق(علیه السلام) بدان اشاره می‌کند آنجا که بیان می‌فرماید: «یَبِیتُونَ قِیَاماً عَلَی أَطْرَافِهِمْ وَ یُصْبِحُونَ عَلَی خُیُولِهِمْ رُهْبَانٌ بِاللَّیْلِ لُیُوثٌ بِالنَّهَارِ؛ شب‌ها را با مناجات سپری می‌کنند و روز سواران کارزارند. آنان زاهدان شب و شیران روزند.»[4]

یاران امام زمان(ارواحنا له الفداء) نه سجاده‌نشینِ دور از دردهای جامعه و بی‌تفاوت نسبت به آنان هستند و نه کسانی هستند که فعالیت اجتماعی گسترده‌شان آنها را از یاد خدا غافل کند و به خود غره نماید. بهترین کلمات را باید از زبان امام معصوم(علیه السلام) در وصف یاران آخر الزمانی حضرت شنید؛ زاهدان شب و شیران روز. باورهای محکم و راسخ چیزی است که امروزه باید در میان منتظران حضرت مهدی(ارواحنا له الفداء) گسترش یابد و این باورها جز از سر سجاده و خدمت صادقانه به مردم به دست نخواهد آمد درست آن چیزی که سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی دارای آن بود.

نویسنده: مصطفی راهی

1.شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج20،ص309،ح536 .
2.بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی، به مناسبت سالروز قیام بیست‌ و نهم بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز، 1398/11/29.
3.بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، نویسنده: محمد باقر مجلسی، جلد۵۲، صفحه۳۰۷، انتشارات دار احیاء التراث العربی، لبنان.
4.همان.

انتهای پیام
captcha