ورود به بازار سرمایه نیازمند شناخت و آگاهی است
کد خبر: 3909283
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مدیر رادیو اقتصاد:

ورود به بازار سرمایه نیازمند شناخت و آگاهی است

مهدیاراسماعیلی گفت: اقتصاد ایران تاکنون بانک‌پایه به پیش رفته که این مسیر مزیت‌‌ها و محدودیت‌‌های مختص به خود را دارد، اما ورود به بازار سرمایه نیز نیازمند شناخت و آگاهی است.

به گزارش ایکنا، به نقل از رادیو اقتصاد، محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیر رادیو اقتصاد اظهار کرد: برای اینکه جایگاه بازار بورس و سرمایه را بهتر درک کنیم، نخست باید سطح اثرگذاری این بازار را در بین بازارهای جهان و در کل اقتصاد بررسی کنیم.

وی افزود: تمامی اقتصادهای دنیا برای روند توسعه خود دو مسیر کلی را تجربه کرده‌اند و می‌کنند مسیر مبتنی بر توسعه به کمک ظرفیت‌های بانکی که گفته می‌شود «بانک پایه» و مسیر مبتنی بر توسعه به کمک ظرفیت‌های بورسی و سهامی، شرکت‌های سرمایه گذاری مختلف و سرمایه‌های خُرد که «بورس پایه» گفته می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: هریک از این مسیرها تجارب موفقی در سطح دنیا داشته‌اند؛ برای مثال اقتصاد آلمان و ژاپن اقتصاد بانک پایه هستند مشابه آن چه که ایران در طول ۴۰ سال گذشته عملکرده، عملکرده‌اند یعنی از منابع بانکی خود را توسعه داده‌اند.

وی افزود: کشورهای مثل انگلستان، آمریکا و سایر ممالک دیگر از مسیر بورس پایه اقتصاد خود را به سمت جلو حرکت می‌دهند.

مهدیار اسماعیلی بیان کرد: کشور ایران هم تاکنون بانک پایه جلو رفته که این روش مزیت‌ها و محدودیت‌های مختص به خود را دارد، اما سؤال مهم اینکه ورود به این عرصه بورسی که امروز همه در جامعه شاهد هستند، یک مقطع کوتاه‌مدت است یا تغییر سیاست؟

وی توضیح داد: اتفاقی که ۲۰ سال پیش در کشور شدت پیدا کرد و آن عبارت بود از توجه جدی وضعیت و ظرفیت‌های اقتصادی به بانک. در آن مقطع همه شاهد تأسیس بانک‌های مختلف و توسعه شعب را در کشور شاهد بودند، به عبارتی ظرفیت‌های بانکی روز به روز رشد پیدا می‌کرد؛ بعضی‌ها مفسده داشت و برخی به صورت عادی به پیش می‌رفت، ولی مهم این بود که ظرفیت مزبور هم به دلیل منافعی که در درون خود داشت و هم به خاطر اینکه ظرفیت که برای کشور درست می‌کرد، بسیار جذاب بود.

وی افزود: یکباره مسیر بانک پایه به شدت پر رونق شد و این روند ۲۰ ساله که اکنون به نظر می‌رسد به دلایل مختلفی به انتهای آن در حال نزدیک شدن هستیم یا حداقل به مقاطع آلارم‌دار آن داریم نزدیک می‌شویم. با این اتفاقات، بازار سرمایه می‌تواند جایگزین شود که اگر این اتفاق بیفتد، یعنی در آغاز یک نقطه عطف جدید در اقتصاد ایران هستیم؛ یعنی تغییر جهت از مسیر بانک‌پایه به سمت مسیر بورس پایه.

مهدیار اسماعیلی اظهار کرد: اگر مبتنی بر این دیدگاه به سمت جلو حرکت کنیم و قبول داشته باشیم قصه این هست، به یقین آینده روشن است و هر آنچه اکنون التهاب در این بازار می‌بینیم، هیجانات آغاز یک ماه عسل برای یک دوره جدید در اقتصاد ایران است.

وی ادامه داد: اگر معتقد باشیم این یک بازی کوتاه‌مدت است، بی‌تردید نگران‌کننده است و امکان دارد بعداً خسارت‌هایی برای کسانی که شتاب‌زده وارد این بازار می‌شوند، ایجاد کند.

این استاد دانشگاه گفت: من تا یک حد زیادی منوط به یکسری شروطی اعتقاد دارم کشور در حال ورود به این دوره جدید یعنی حرکت از بانک پایه به سمت بورس پایه است؛ حداقل استعدادهای زیادی در این زمینه فعال شده است.

مهدیاراسماعیلی تصریح کرد: اگر این مسیر عوض شود و بخواهیم در آن فعال باشیم، باید این مسیر را به دقت بشناسیم و با آگاهی و دانش وارد شویم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که افرادی در جامعه سرمایه‌های کمی دارند و برایشان سؤال است که آیا این سرمایه را در بورس سرمایه‌گذاری کنند یا نه گفت: برای سرمایه‌های خُرد دو ملاحظه وجود دارد و ناظر به این دو افراد می‌توانند تصمیم‌گیری کنند که وارد بورس شوند یا خیر؟

وی افزود: ملاحظه نخست اینکه عددی که می‌خواهند وارد بازار سرمایه کنند، عددی نباشد که به هر دلیلی بازار دچار ریزش و عدد آن‌ها دچار زیان شد، روند و روال عادی زندگی شان به هم بخورد.

مهدیار اسماعیلی بیان کرد: ملاحظه دوم اینکه اگر کسی بخواهد وارد بازار سرمایه شود، نباید کوتاه‌مدت به این بازار نگاه کند. به قولی گفته می‌شود بازار سرمایه بازی بزرگان است؛ یعنی افرادی که می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند، باید نسبت به همان عددی که می‌آورد، بلند‌منشانه رفتار کنند.

مدیر شبکه رادیویی اقتصاد تصریح کرد: اگر کسانی با این فرمان وارد بازار سرمایه شوند، چنانچه در کوتاه‌مدت بازار ریزش‌های بزرگی هم داشته باشد و دارایی‌شان دچار آسیب شود در بلند‌مدت عدد‌شان جبران می‌شود و این افراد زیان نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی مثل مسکن، طلا، سکه، خودرو، ارز و غیره می‌تواند جذاب‌تر باشد.

انتهای پیام
captcha