هشدار روسیه درباره تبدیل ایاصوفیه به مسجد
کد خبر: 3909263
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸

هشدار روسیه درباره تبدیل ایاصوفیه به مسجد

مقامات روسیه و کلیسای ارتدوکس این کشور درباره تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد در استانبول به ترکیه هشدار دادند.

 به گزارش ایکنا؛ به نقل از الشرق الاوسط، قرار است حکم صادره درباره سرنوشت ایاصوفیه که در حال حاضر موزه است، طی روزهای آینده اعلام شود و شورای دولتی ترکیه که بالاترین محکمه اداری در ترکیه است، در این باره تصمیم بگیرد.

پاتریارک کی‌یریل، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه ضمن ابراز نگرانی از تبدیل ایاصوفیه به مسجد آن را یکی از مهم‌ترین آثار میراث مسیحیت برشمرد.

وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: هر چیزی که ایاصوفیه را تهدید کند، تهدیدکننده تمدن مسیحیت و ارزش‌های معنوی و تاریخ ماست؛ زیرا این مکان برای هر شهروند روسی ارتدوکس تا به امروز یک مکان مقدس و مهم بوده است.

سخنگوی کاخ کرملین (ریاست جمهوری روسیه) نیز با بیان این که تصمیم‌گیری درباره آینده مکان تاریخی ایاصوفیه، مسئله‌ای داخلی در ترکیه است، ابراز امیدواری کرد که این کشور در این باره توجه کافی را به کار بگیرد.

کلیسای ایاصوفیه در سال 1453 با سیطره عثمانی‌ها بر قسطنطنیه مسجد شد، سپس در سال 1935 به وسیله مصطفی کمال آتاتورک، رئیس‌جمهور وقت ترکیه به موزه تبدیل شد.

تعیین وضعیت ایاصوفیه در ترکیه تنش‌هایی را در پی داشته است و از سال 2005 سازمان‌های زیادی بارها به دستگاه قضایی این کشور مراجعه کرده‌اند تا یک بار دیگر به مسجد تبدیل شود؛ اما تاکنون موفق نشده‌اند.

انتهای پیام
captcha