محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفتوگو با ایکنا، از آغاز تولید نخستین سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع سواد رسانهای و فضای مجازی به نام «چای نت» با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما خبر داد و اظهار کرد: این سریال به تهیهکنندگی امیرحسین طالبی کاشانی و کارگردانی آرش تیمورنژاد به زودی بر روی آنتن صدا و سیما میرود. سریال چای نت ۲۰ قسمتی است که عمده مباحث مطرح شده در آن به زبان طنز، مهارتهای مورد نیاز مردم در فضای مجازی را آموزش میدهد.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امیدواریم همان طوری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه پیش قدم شده و بحث سواد رسانهای را مطرح کرده است، دیگر دستگاهها نیز در این حوزه مشارکت کنند تا این سریال ادامهدار باشد و در قسمتهای بعدی به مهارتهای مورد نیاز مردم در حوزه استفاده از خدمات فضای مجازی پرداخته شود، چرا که این ۲۰ قسمت بیشتر به موضوع مهارتهای تحلیل محتوای تبلیغات و پیامهای رسانهها در فضای مجازی توجه کردهاست.
وی با بیان اینکه اتاق فکر برنامه ۲۰ موضوع مرتبط با سواد رسانهای را که مخاطب در زندگی روزمره خود به آنها نیاز دارد شناسایی کرده و در اختیار تیم برنامهساز قرار داده است، اظهار کرد: مدیریت مصرف، ردهبندی سنی، حفاظت از دادهها و اطلاعات شخصی، صیانت از کودکان و نوجوانان، شیوههای تشخیص اخبار و اطلاعات جعلی، آسیبهای بازنشر مطالب ناامیدکننده و شایعات و مهارتهای تحلیل و تولید محتوا از جمله موضوعات این ۲۰ قسمت است.
افراسیابی تأکید کرد: متأسفانه گاهی در فضای مجازی با محتواهای فریبنده و گمراه کنندهای روبرو هستیم که سواد رسانهای میتواند مخاطب را در این زمینه راهنمایی کند و نمیتوان صرفاً به فیلتر و سانسور اکتفا کرد، چون برخی از مخاطبان بالاخره دسترسیهایی به رسانهها دارند و هر طور شده به رسانه مد نظر خود دسترسی پیدا میکنند.
وی با بیان اینکه فضای مجازی تهدید نیست، به شرطی که هنر استفاده از آن را داشته باشیم، افزود: بهرهگیری درست و آگاهانه از فضای مجازی میتواند ثروتآفرین و کارآفرین باشد.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با اشاره به سوابق تهیهکننده و کارگردان سریال چای نت، اضافه کرد: امیرحسین طالبی کاشانی، کارنامه درخشانی در تلویزیون دارد و تهیهکننده برنامههای پرمخاطب زیر آسمان شهر و دستپخت بوده است. همچنین آرش تیمورنژاد، در گذشته کارگردان سریال اینترنتی نفوذ، نخستین سریال اینترنتی کشور با موضوع فضای مجازی بوده است که توانست مخاطب زیادی کسب کند و در سال ۱۳۹۰ مورد تقدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.
افراسیابی ادامه داد: خوشبختانه بازیگران این سریال از بهترین هنرمندان کشور انتخاب شدند که ویژگی خاص این هنرمندان، مبرا بودن آنان از آسیبهای فضای مجازی است، این در حالی است که متأسفانه برخی از سلبریتیها، گاهی اوقات تحت تأثیر احساسات زودگذر و یا برخی اخبار جعلی واکنشهای نامناسبی از خود بروز دادهاند که این موضوع به کشور ضربههایی را وارد کرده است.
وی با اشاره به زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقهای قسمتهای این سریال بیان کرد: زمان کوتاه این سریال میتواند از نقاط قوت آن محسوب شود، چراکه بسیاری از برنامهها و سریالهای تلویزیون قابلیت بازپخش در فضای مجازی را به دلیل طولانی بودن زمان سریال ندارند، اما سریال چای نت میتواند از طریق وی او دیها مجدداً پخش شود و حتی میتوان گزیدهای از بخشهای این سریال را به صورت پنج دقیقهای تدوین و از طریق صفحات اجتماعی بازنشر داد.
به گفته وی، سریال چای نت پروژه مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیماست که متناسب با ویژگیهای کاربران فضای مجازی در حال تولید است و این امید وجود دارد که محتوای این سریال در فضای مجازی توسط کاربران بازنشر شود.
تشکیل کارگروه اقدام سواد رسانهای
افراسیابی در پایان از تشکیل کارگروهی به نام «کارگروه اقدام سواد رسانهای» در مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این کارگروه هفت پروژه برای افزایش سواد رسانهای طراحی کرده که یکی از این پروژهها تولید محتوای سواد رسانهای است. بر همین اساس در سال ۹۸ از محل بودجه بند(چ) ماده(۳۷) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، سه اقدام مشترک با سازمان صدا و سیما طراحی شد که یکی از این اقدامات طراحی سریال «چای نت» با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیماست. اقدام دیگر طراحی برنامه «بین خطوط» با همکاری شبکه ۲ سیماست و برنامه سوم، تولید ۳۵ تا ۵۰ موشنگرافی است که ۱۴ مورد در سال ۹۸ تولید شد و بقیه آن امسال تولید خواهد شد.
وی افزود: فارغ از همکاریهای مشترک با سازمان صدا و سیما، در سال ۹۹ بنا داریم علاوه بر این موارد با همکاری مؤسسات فرهنگی و فعالان تولید محتوای شاغل در بخش خصوصی، ۳۰۰ محتوای سواد رسانهای تولید کنیم و با همکاری پلت فرمهای حوزه نشر آنها را در فضای مجازی منتشر کنیم.
انتهای پیام