بررسی نخستین دور گفت‌وگوی دینی ايران و بلاروس
کد خبر: 3908709
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

بررسی نخستین دور گفت‌وگوی دینی ايران و بلاروس

به منظور آماده‌سازی مقدمات برگزاری اولین دور گفت‌وگوی دینی بین مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و دانشکده الهیات بلاروس، رایزن فرهنگی ایران در این کشور از این دانشکده بازدید و با معاون علمی آن درباره این موضوع گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای آماده‌سازی مقدمات برگزاری اولین دور گفت‌وگوی دینی بین مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و دانشکده الهیات بلاروس، ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در بلاروس ضمن بازدید از این دانشکده با سرگئی شاتروفسکی، معاون علمی این مجموعه، دیدار کرد.

مختاریان در سخنانی با اشاره به زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف در ایران، گفت: در جمهوری اسلامی ایران پیروان اقلیت‌های دینی مانند مسیحیان و زرتشتیان به عنوان اقلیت نام برده نمی‌شوند، بلکه از آنها به عنوان شهروندان ایرانی از ادیان مختلف ياد می‌شود. تمام پیروان ادیان مختلف مانند مسیحیان، زرتشتیان، یهودیان و آشوریان در ایران در امنیت کامل زندگی می‌کنند.

رایزن فرهنگی ایران در بلاروس افزود: پیروان ادیان مختلف همواره در زندگی اجتماعی حضور فعال داشته و دارند. در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد جانفشانی‌ها و رشادت‌های افرادی بودیم که از پیروان ادیان دیگر محسوب می‌شدند.

وی ادامه داد: پیروان ادیان مختلف پابه‌پای دیگران در زندگی اجتماعی حضور دارند و اگر مشکلات و موانعی وجود دارد، همه شهروندان با این مشکلات مواجه هستند. برای نمونه تحریم‌های ظالمانه‌ای که از سوی‌ آمريكا و شركايش عليه ملت ايران اعلام شده، گریبان‌گیر تمام اقشار جامعه از جمله مسلمانان، مسیحیان و پیروان دیگر ادیان است.

مختاريان با اشاره به قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی، گفت: انتظار می‌رفت اين ماجرا از سوی دولتمردان آمریکا محکوم شود، ولی رئیس‌جمهور آمریکا، كه مدعی نخستین دموکراسی عالم است، به جای عذرخواهی و محکوم کردن این اعمال ناشایست، وقيحانه کتاب مقدس «انجیل» را دستاویز و توجیه‌گر اعمال خشونت‌آمیز خود و نیروهای مسلح تحت امر خود قرار داد.

وی همچنين اظهار کرد: وظیفه مقامات کلیسا و رهبران سایر ادیان ابراهیمی و نیز همه انسان‌هاست که این رویه را تقبیح و هر گونه سوءاستفاده از كتب مقدس را از سوى هر گروه، جناح و شخصی محکوم کنند. متأسفانه جهان امروز شاهد افراط‌گرایی‌هایی به نام دین است و از این راه گروه‌ها و حاکمان به دنبال مشروعیت بخشیدن به اعمال غیرانسانی خویش هستند.

مختاريان ادامه داد: برقراری گفت‌وگوهای دینی مستلزم امضای یک تفاهم‌نامه بین طرفين است تا مقدمات گفت‌وگوها مشخص و توافق شود. حال برای آغاز اين گفت‌وگوها، نيازمند همكاری دانشكده الهيات بلاروس هستیم تا زمينه آشنايی مسئولان دو كشور فراهم شود.

وی افزود: درباره موضوعاتی که می‌توانند محور گفت‌وگوها قرار بگیرند می‌توان به مواردی همچون محیط زیست، خانواده، همکاری مسلمانان و مسیحیان برای صلح، همزیستی پیروان ادیان، همزیستی برای شناخت متقابل، جایگاه دین در مقابله با افراط‌گرایی، یا جایگاه خانواده در اسلام و کلیسای ارتدکس اشاره کرد. همچنین، مناسب است که از طرف بلاروسی دو نفر از مسئولان دانشكده الهيات معرفی شوند تا در نزديكترين زمان ممكن، زمينه برگزاری ويدئوكنفرانسی با مسئولان مركز گفت‌وگوی اديان و فرهنگ‌ها در ايران فراهم شود.

شاتروفسکی نیز ضمن تأیید موارد مطرح‌شده از سوی مختاریان، گفت: به علت آغاز تعطیلات تابستانی، فعالیت‌های دانشکده الهیات با وقفه‌ای دو ماهه روبه‌روست. بنابراین بهترین زمان برگزاری ويدئوکنفرانس برای آشنايی مسئولان امر در ماه سپتامبر است.

معاون علمی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و دانشکده الهیات بلاروس، آمادگی متخصصان بلاروسی برای حضور در موضوع گفت‌وگوهای دينی را اعلام کرد و ضمن معرفی سه نفر از اسلام‌شناسان خبره بلاروسی، ابراز امیدواری کرد تا دو طرف در آینده نزدیک بتوانند در این باره گفت‌وگو کنند.

همچنین، به منظور مشخص شدن سطح همكاری طرفين، تمام موارد مورد بحث در جلسه امروز به صورت نامه رسمی به دانشکده ارسال خواهد شد تا با تمهیداتی که از سوی طرفین اتخاذ می‌شود، در ماه‌های آینده شاهد برگزاری اولين دور گفت‌وگوهای دينی در بلاروس باشيم.

انتهای پیام
captcha