رشوه‌‎هایی که برای اجرای قانون پرداخت می‌‎شود؛ قوه قضائیه روند صدور مجوز سرمایه‎‌گذاری را رصد کند
کد خبر: 3908105
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
حسین صمصامی بیان کرد:

رشوه‌‎هایی که برای اجرای قانون پرداخت می‌‎شود؛ قوه قضائیه روند صدور مجوز سرمایه‎‌گذاری را رصد کند

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد اظهار کرد: اگر کسی بخواهد مجوز قانونی سرمایه‌‌گذاری بگیرد با انواع و اقسام موانع روبروست، این در حالی است که حمایت از تولیدکنندگان یا صدور مجوز برای آن‎ها از جمله مواردی است که در قانون اشاره شده، اما متأسفانه گاهی اوقات برخی افراد ناچار هستند رشوه دهند تا همین قوانین اجرایی شود.

حسین صمصامیحسین صمصامی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی دارایی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره نقش قوه قضائیه در مبارزه با فساد اقتصادی و کمک به رونق تولید پرداخت و اظهار کرد: اولین زیرساخت تولید، اجرای درست قانون است. برای مثال یکی از قوانین مهمی که باید اجرایی شود در زمینه مالیات است. اگر چنانچه تولیدکنندگان و سایر اقشار، مالیات حقه خود را پرداخت کرده یا اقشاری فرار مالیاتی داشته باشند، قطعاً نقش مهمی در بهبود یا عدم بهبود وضعیت تولید دارد. لازم است قوه قضائیه، افرادی که فرار مالیاتی دارند را به صورت دقیق شناسایی و با آنها برخورد کند.


بیشتر بخوانید:


فرایند سخت صدور مجوز تولید

وی ادامه داد: فرار مالیاتی انگیزه ضد تولیدی زیادی دارد. اساساً مفاسد اقتصادی که رخ می‌دهد ساختارهای تولیدی را به هم می‌ریزد. مفاسد اقتصادی در ایران ضد تولید است و اگر قوه قضائیه اختلاس‌ها و مفاسدی که به ویژه در نظام بانکی رخ می‌دهد را بررسی و با آنها برخورد کند می‌تواند گامی مهم در راستای حمایت از تولید بردارد.

اگر قاچاق کالا از بین برود تولید می‌تواند رونق بگیرد. موانع و محدودیت‌هایی هم به خاطر بدی بازار وجود دارد که در این راستای هم قوه قضائیه می‌تواند قوانینی تدوین کند که شرایط برای تولید مساعد‌تر شود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به موانعی که بر سر راه تولید وجود دارد، افزود: قوانینی که باید اجرایی شود اجرای آنها برای رونق تولید معمولاً همراه با رشوه است. اگر کسی بخواهد مجوز قانونی سرمایه‌گذاری بگیرد با انواع و اقسام موانع رو به رو است لذا مجبور است برای کسب مجوز رشوه بدهد، این در حالی است که حمایت از تولیدکنندگان یا صدور مجوز برای آنها از جمله مواردی است که در قانون اشاره شده اما متأسفانه گاهی اوقات برخی افراد ناچار هستند رشوه دهند تا قانون اجرایی شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: اگر قوه قضائیه به خوبی این مسائل را شناسایی و رصد کند گامی مهم در حمایت از تولید است. از سوی دیگر اگر هم برخی از بنگاه‌ها چک‌های برگشتی دارند چراکه با بازار تولید خوبی مواجه نبوده‌اند، قوه قضائیه می‌تواند از طریق برخی قوانین، شرایطی فراهم کند تا دچار بخشودگی شده یا بدهی خود را با تأخیر پرداخت کنند. اگر قوه قضائیه گلوگاه تولید را خوب شناسایی کند و قوانین لازم را در این راستا تصویب کند به میزان زیادی می‌تواند در بهبود وضعیت تولید موثر باشد.

توسل برخی تولیدکنندگان به رشوه دادن

صمصامی بیان کرد: یکی از ضعف‌های مهم قوه قضائیه این است که فرآیندهای تولیدی و صدور مجوزها به خوبی شناسایی نشده و اتفاقاتی که در زمینه صدور مجوز رخ می‌دهد به خوبی رصد نمی‌شود و بعضاً تولید‌کننده رها شده است. کسانی‌که باید به تولیدکنندگان خدمات ارائه دهند به خوبی خدمات ارائه نمی‌دهند لذا تولیدکننده متوسل به رشوه می‌شود تا قانون اجرایی شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: از فرآیند صدور مجوزها که تولیدکننده می‌خواهد وارد تولید شود تا فرآیندهای مربوط به قاچاق کالا باید اصلاح شود. اگر قاچاق کالا از بین برود تولید می‌تواند رونق بگیرد. موانع و محدودیت‌هایی هم به خاطر بدی بازار وجود دارد که در این راستا هم قوه قضائیه می‌تواند قوانینی تدوین کند که شرایط برای تولید مساعد‌تر شود. اینها البته مصادیق کلی هستند و هر کدام فرآیندهای خاصی دارند که باید به خوبی مورد بررسی و اجرا قرار گیرند.

نقش قوه قضائیه در حمایت از تولید

سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب و تاکید بر نقش قوه قضائیه در حمایت از تولید یادآور شد: البته باید دانست که اصل موضوع حمایت از تولید در دست دولت است چراکه تمام فرایندها و مجوزها در چارچوب فعالیت‌ها و قوانین دولت است اما به هر حال چون هفته قوه قضائیه بوده، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود به نقش قوه قضائیه در رونق تولید نیز اشاره کردند. بستر تولید، اجرای خوب قوانین است و یکی از ضمانت‌های آن قوه قضائیه است لذا اگر قوه قضائیه به خوبی قوانین را وضع و اجرایی کند می‌تواند بخشی از مشکلات بخش تولید را از بین ببرد اما برای حل همه مشکلات مربوط به بخش تولید نیازمند همکاری و هماهنگی هر سه قوه هستیم.

صمصامی در پایان گفت: یکی از موارد مهم در حمایت از تولید، برخورد دقیق قوه قضائیه با کسانی است که در فرآیندهای تولید اخلال ایجاد می‌کنند؛ مثلاً افرادی که وارد حوزه‌هایی می‌شوند که به سفته‌بازی دامن می‌زند باید تحت پیگیری و برخورد قرار گیرند چراکه افزایش سفته‌بازی مانعی بزرگ برای رونق تولید است. این افراد وارد انواع و اقسام تخلفات نیز می‌شوند بنابراین قوه قضائیه باید با جدیت بیشتری جلوی آن را بگیرد تا ریسک سفته‌بازی بالا برود و افراد رغبت بیشتری برای فعالیت‌های تولیدی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha