تبعات واگذاری نابهنگام مرکز مجازی حفظ قرآن
کد خبر: 3907193
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
در شرایط کرونا و توصیه به رونق فعالیت‌های غیرحضوری /

تبعات واگذاری نابهنگام مرکز مجازی حفظ قرآن

در وضعیتی که برگزاری کلاس‌های غیرحضوری توصیه می‌‌شود و ترویج و توسعه آموزش حفظ قرآن در پیچ و خم برگزاری ستاد‌ها و کمیسیون‌ها قرار گرفته است، وجود یک مرکز مجازی حفظ قرآن که تا حدودی مسیر را طی کرده بود به جای واگذاری آن در این شرایط سخت مالی، که ممکن است منجر به تعطیلی کامل آن شود، صحیح نیست و خوب است که به یاری و کمک آنان شتافت.

تبعات واگذاری نابهنگام مرکز مجازی حفظ قرآنبه گزارش ایکنا، چندی قبل رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از واگذاری «مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن» خبر داد. مرکزی که از سال ۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد و شعب خود را در استان‌های مختلف گسترش داد.

ستاد حفظ و مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن مستقر در شهر قم بود و گفته می‌شد 15 کارشناس در آن فعالیت داشته‌اند. این مرکز فرصتی ایجاد کرده بود تا علاقه‌مندان به عرصه‌ حفظ قرآن، که امکان استفاده از دوره‌های حضوری را به هر دلیلی چون مشغله کاری و تحصیلی، بُعد مسافت و ... نداشتند، بتوانند بهره‌مند شوند و به صورت ارتباط تلفنی، نکات آموزشی را از کارشناسان دریافت کنند و محفوظات خود را (به دو شیوه حفظ از جزء اول تا انتهای قرآن و حفظ آیات موضوعی) ارائه دهند.

البته این مرکز در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی تلفنی حفظ قرآن، آموزش روخوانی، روان‌خوانی، تجوید مقدماتی و پیشرفته، دوره‌های تربیت مربی و همچنین دوره تربیت داور حُسن حفظ را نیز برگزار می‌کرد، هر چند مخاطبان، این مرکز را بیشتر با همان دوره‌های آموزش حفظ قرآن به صورت تلفنی می‌شناسند.

ویژگی‌های مرکز مجازی حفظ قرآن

  • ایجاد عدالت آموزشی با تسهیل در دستیابی به مربیان متخصص
  • تسهیل در امر آموزش و حذف مراجعات حضوری
  • برگزاری مسابقات به منظور تشویق قرآن‌آموزان عضو مرکز
  • تأمین زیرساخت‌ها و مقدمات تأسیس مراکز مجازی در استان‌ها

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در این باره گفت: «برای اجرای طرح‌ها باید از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کرد، چنانکه از چند سال پیش در سازمان اوقاف، ستادهای حفظ قرآن در استان‌ها و از جمله استان قم راه‌اندازی شد. در همین راستا به ریاست سازمان پیشنهاد دادم که نباید تصدی‌گری داشته باشیم و مؤسسه‌داری اوقاف، کار درستی نیست، بلکه باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و لذا مرکز حفظ تعطیل و مقرر شد که برای برون‌سپاری فعالیت‌ها، از ظرفیت مؤسسات قرآنی استفاده شود.»


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، مسئول آموزش مجازی و غیرحضوری حفظ قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، طی گفت‌وگویی با اشاره به اینکه این مرکز از سال ۹۱ در قم ایجاد شد، گفت: مرکز در پایان سال ۹۸ در قالب ۲۶ مرکز در سراسر کشور در بخش بانوان و آقایان فعالیت داشت.

وی به بیان جزئیات دیگری از فعالیت‌های این مرکز پرداخت و افزود: در چند وقت اخیر سازمان‌ها و نهادها شعار برون‌سپاری فعالیت‌ها را سر داده‌اند، این برون‌سپاری شکل و ظاهر شکیلی دارد. این کار سازوکارهای خاص خود را دارد که به درستی اجرا نمی‌شود، وقتی هم به درستی اجرا نشود، منجر به تعطیلی می‌شود و ما شاهد این اتفاق برای مراکز مجازی حفظ قرآن کریم بودیم.

نجفی با تأکید بر اینکه مقوله حفظ قرآن متولی ندارد، گفت: اینکه نهادها و دستگاه‌ها نباید کار تصدی‌گری انجام دهند، حرف درستی است، اما این واقعیت را نیز باید بپذیریم که بخش خصوصی توان انجام کار در سطح بالا را ندارد. شاید برخی مراکز کارهایی در گوشه و کنار کشور انجام داده باشند، اما این کار به شکل محدود است. سازمان‌ها و ارگان‌ها باید تکلیف خود را مشخص کنند، اگر‌ قرار است نقش حمایتی داشته باشند، سازوکار خاص آن را ایجاد کنند و اینگونه نباشد که صرفاً واگذاری شود و بعد نظارت و حمایت نشود. این اقدام درست نیست و نتیجه آن وضعیت موجود خواهد بود.

مسئول آموزش مجازی و غیرحضوری حفظ قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: تعدادی از این مراکز در همدان و قزوین تعطیل شده و دیگر استا‌ن‌ها ازجمله اساتید قم در حال فعالیت هستند. در شرایط فعلی، که کرونا اغلب فعالیت‌ها را تعطیل کرده، بهترین روش آموزش حفظ، همین روش مجازی است.

نجفی به تشریح ویژگی‌های آموزش مجازی حفظ قرآن پرداخت و افزود: تمام فعالیتی که به صورت مجازی انجام می‌شود، اگر‌ حضوری بود، تشکیلات بسیار زیاد سخت‌افزاری و همچنین هزینه‌های مالی زیادی را می‌طلبید، اما بحث مجازی بسیاری از هزینه‌ها و رفت و آمدها را حذف کرده است. استقبال قرآن‌آموزان از این روش بسیار مطلوب بوده و بر ارجحیت آن بر روش حضوری نیز بسیار تأکید کرده‌اند. به نظرم سازمان‌ها به جای طرح مباحثی همچون برون‌سپاری، باید بر روی آموزش مجازی و فعالیت‌هایی از این دست تمرکز کنند.

اگر بتوان سیاست برون‌سپاری فعالیت اجرایی یک نهاد حاکمیتی و یا دولتی ـ که از اعتبارات مختلف مالی نیز بهره‌مند هست و دارای توان اجرایی است ـ قابل قبول دانست، اما در شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا که توصیه‌ها بر این است که افراد کمتر در اماکن عمومی حضور یابند و فضای مجازی و ارتباطات تلفنی را جایگزین کنند. مناسب بود در این شرایط مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنان حمایت از این مرکز را داشته باشد و حتی اقدام به توسعه آن می‌کرد تا پس از آن که به مرحله خوبی از پوشش‌دهی در سراسر کشور می‌رسید آن را به دیگر مؤسسات قرآنی واگذار می‌کرد.

امیدواریم مسئولان ذی‌ربط، تدابیر جدیدی بی‌اندیشند و تلاش کنند تا هدفی که مد نظر دارند به منظور مقابله با موازی‌کاری و بهره‌مندی از ظرفیت مؤسسات قرآنی بهتر و در زمانی مناسب محقق کنند. 

گزارش از سمیرا انصاری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مدیر موسسه قرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۱۲:۴۶
0
0
با تصمیم آقای قره شیخلو موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۱۴:۰۶
0
0
سلام
با سپاس از خبرنگاران ایکنا

به نظر می‌رسد در تهیه خبر باید به اتقان متن؛ بیشتر دقت کرد.
خوب بود از اداره کل اوقاف قم هم در این زمینه استعلام می‌شد.
ظاهرا مرکز مجازی زیر نظر اوقاف قم فعال است و فقط ستاد حفظ تعطیل شده است.
captcha