پیامدهای توهین‌پذیری کاربران فضای مجازی
کد خبر: 3903463
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴

پیامدهای توهین‌پذیری کاربران فضای مجازی

به اعتقاد حسینعلی رحمتی حضور در شبکه‌های اجتماعی بایستی همراه با «مسئولیت اخلاقی» باشد و یکی از این مسئولیت‌ها عدم توهین به شعور خویشتن است. بی‌توجهی به این امر مهم، ما را به انسان‌هایی تهی تبدیل می‌کند و موجب حاکمیت افراد بی‌مایه می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسینعلی رحمتی، پژوهشگر اخلاق، در یادداشتی به ضرورت پرهیز از توهین‌پذیری در فضای مجازی پرداخته است. متن یادداشت از نظر می‌گذرد؛

«وقتی تتلو رکیک‌ترین ناسزاها را به مخاطبان خود می‌گوید و در عین حال تعداد اعضای صفحه‌اش یک میلیون بیش از مجموع اعضای صفحات اجتماعی چند نفر از اندیشمندان جامعه است و بعد از بسته شدن صفحه‌اش به مجرد راه‌اندازی صفحه جدید بلافاصله چندین هزار نفر از ما عضو صفحه‌اش می‌شویم، یعنی به او التماس می‌کنیم به ما توهین کند.

2. وقتی یک دختربچه بازیگر تازه کار تصاویر اداهای سبک‌سرانه خود و همسرش را به نمایش می‌گذارد و ما آن را برای یکدیگر ارسال می‌کنیم و او را سر زبان‌ها می‌اندازیم، یعنی او را تشویق کرده‌ایم که به ما توهین کند.

3. وقتی یک فرد ناشناخته به طور اتفاقی رو به دوربین می‌گوید «‌معتادا نمی‌گیرن» و ما ویدیوی او را دست به دست می‌کنیم تا در عرض چندروز تعداد اعضای صفحه‌اش در شبکه‌های اجتماعی از اعضای کانال شخصیت‌های علمی و فرهنگی‌مان بیشتر شود، یعنی زمینه را برای توهین هر از راه رسیده‌ای به فرهنگ و ادب و هنر سرزمین‌مان فراهم کرده‌ایم.

4. وقتی لایو گفت‌وگوهای غیراخلاقی و حرف‌های بی‌ثمر چهره‌های شناخته شده اینستاگرام چند ده هزار بیننده دارد، ولی لایو چهره‌های علمی را صد نفر هم نمی‌بینند یعنی ما به فهم خودمان توهین، و به افراد بی‌لیاقت احترام گذاشته‌ایم.

‌شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موجب ‌بزرگ‌نمایی آدم‌های کوچک شود. لایک کردن و فالو کردن آنها، عضویت در کانال ها و صفحاتشان، ارسال مطالب شان برای دیگران، و کمک به مشهور شدن‌شان، در واقع ‌توهین به شعور و شخصیت خود ماست. در برابر این کوچک‌ها، نباید خودمان را تحقیر کنیم. این توهین به کرامت انسانی است که خداوند دروجود ما به ودیعه نهاده است ‌«وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَم‏»؛ سوره اسراء/70‌ و طبق آموزه‌های دینی کسی که به خود توهین می‌کند نباید از شرّش در امان بود و به او امید خیر داشت «مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَرْجُ خَيْرَه‏» (تمیمی آمدی، 1366: 263).

‌حضور در شبکه‌های اجتماعی بایستی همراه با «مسئولیت اخلاقی» باشد‌ و یکی از این مسئولیت ها عدم توهین به شعور خویشتن است. بی توجهی به این امر مهم، ما را به انسان هایی تُهی تبدیل می‌کند و موجب حاکمیت افراد بی‌مایه می‌شود. در برابر پیامدهای زیان بار این افراد نباید دیگران را سرزنش کنیم: چو تو خود کنی اختر خویش را بد / مدار از فلک چشم نیک اختری را».

انتهای پیام
captcha