دلایل سقوط خرمشهر در کنار حماسه آزادسازی مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 3900953
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵

دلایل سقوط خرمشهر در کنار حماسه آزادسازی مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، با اشاره به استراتژی نادرست بنی صدر مبنی بر اینکه «زمین بدهیم و زمان بگیریم»، گفت: اگر به دلایل سقوط خرمشهر نگاه کنیم اهمیت آزادسازی خرمشهر چند برابر می شود.

سرهنگ عباس بایرامی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، حماسه سوم خرداد را یک نگین درخشان در تاریخ ایران و انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: اگر به دلایل سقوط خرمشهر نگاه کنیم اهمیت آزادسازی خرمشهر چندبرابر می شود.

وی با بیان اینکه خرمشهر بعد از 34 روز دفاع غریبانه در برابر رژیم بعثی سقوط کرد، افزود: استراتژی نادرست بنی صدر مبنی بر اینکه «زمین بدهیم و زمان بگیریم» و عدم اتحاد و انسجام بین نیروهای مسلح و مرکزیت موجب شد پاره تن ملت ایران 578 روز زیر چکمه های دشمن باشد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، پیروزی های بزرگ دفاع مقدس را نتیجه حضور امام خمینی(ره) در راس فرماندهی کل قوا دانست و بیان کرد: استراتژی محدود ایران تبدیل به استراتژی بزرگ شد و طی یک عملیات توانستیم 5400 کیلومتر از خاک کشور را آزاد کنیم.

بایرامی، با اشاره به حضور نیروهای گیلانی در خرمشهر از همان روزهای آغزین جنگ، تصریح کرد: رزمندگان غیور گیلان خودشان را به خرمشهر رساندند. در عملیات الی بیت المقدس نیز 260 شهید و 70 جانباز تقدیم اسلام و انقلاب کردیم.

وی با بیان اینکه هر ملتی برای عبور از بحران ها نیازمند تکیه گاه است، عنوان کرد: در روزهای کرونایی نیازمند روحیه دفاع مقدس بودیم تا بتوانیم این بحران را مدیریت کنیم لذا در ایتدا نیروهای قدیمی دفاع مقدس و پیشکسوتان جبهه و جهاد را فراخوان کردیم.

این مقام مسئول از اعلام آمادگی 600 نفر از یادگاران دوران دفاع مقدس در ایام کرونا خبر داد و متذکر شد: کسانی که در دوران آتش و حماسه نقش امدادگری داشتند، امروز با حضور در بیمارستان ها به کادر درمانی و بیماران کمک رسانی می کنند و روز به روز شاهد بهتر شدن وضعیت این بیماری در کشور هستیم.

وی دفاع مقدس را بنا به فرموده رهبر انقلاب یک گنجینه عظیم دانست و تصریح کرد: دفاع مقدس نسلی قدرتمند و عزتمند پرورش داده و این گنجینه ها تا قرن ها به عنوان پشتوانه ملت ایران خواهند بود.

بایرامی، با اشاره به نقش نیروهای مردمی در مدیریت دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: مردم در آن زمان خانه به خانه و مسجد به مسجد از رزمندگان در جبهه ها پشتیبانی می کردند و مردم گیلان با اعزام 1500 کامیون زبانزد کشور هستند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات جنگ در ابعاد مختلف، یادآور شد: بیش از 3000 رزمنده گیلانی در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشتند و باید خاطرات این یادگاران را مکتوب و مستند کنیم تا برای آیندگان باقی بماند.

انتهای پیام
captcha