شناخت فضایل اخلاقی ائمه معصومین(ع) همراه با عمل به آنها باشد
کد خبر: 3887735
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۷
امام جمعه بندرانزلی:

شناخت فضایل اخلاقی ائمه معصومین(ع) همراه با عمل به آنها باشد

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه شناخت فضایل اخلاقی در سیره اهل بیت(ع) باید همراه با عمل به آنها باشد، گفت: اخلاص در عمل یکی از نکات اخلاقی در سیره امام حسین(ع) بود.

حجت‌الاسلام سیدعبدالجواد شمس‌الدین، امام جمعه بندرانزلی، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه به ویژه ولادت حضرت سیدالشهدا(ع) و روز پاسدار، اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) و سلاله پاک‌شان الگوهایی هستند که ما باید به آنها توجه کنیم و امروز اگر بخواهیم در برابر هجمه‌های مختلف به ویژه هجمه‌های فرهنگی که از سوی دشمنان به کشور می‌شود، با الگوگیری از سیره رفتاری خاندان پاک نبوت و امامت می‌توانیم در برابر این هجمه‌ها پیروز باشیم.
 
وی با بیان اینکه در سیره اهل بیت(ع) ویژگی‌های مختلف از جمله تقوا، ساده‌زیستی، شناخت معارف دینی و عمل به دستورات الهی را می‌توان نام برد، افزود: یکی از این خصوصیات که در واقع سرآمد همه این ویژگی‌ها محسوب می‌شود و نیاز ما و جامعه امروز بوده، اخلاص در عمل به وظایف و تکالیفی است که بر عهده داریم.
 
امام جمعه بندر انزلی با بیان اینکه اخلاص در عمل یکی از نکات اخلاقی در سیره معصومین به ویژه امام حسین(ع) بود، تأکید کرد: اگر ما از فعالیتی که انجام می‌دهیم انتظار منافعی را داشته باشیم و برای خودمان منفعتی را تعریف کنیم اعم از منافع اقتصادی، سیاسی یا منافع دیگر که برای انسان حاصل می‌شود نتیجه فعالیت ما بسیار کم می‌شود و لذا گاهی اوقات علی رغم تلاش فراوان، ولی چون اخلاص وجود ندارد و منافع دیگر در کنار آن برای بعضی افراد و گروه‌ها مطرح است علاوه‌بر کاهش سرعت کار، هم افزایی جامعه در مقولات مورد نظر را نیز کاهش می‌دهد.
 
شمس‌الدین بیان کرد: ما هر چه بیشتر در زمینه کسب آگاهی دینی اعم از معارف قرآنی و روایی و معارف اخلاقی دین اسلام بتوانیم تلاش کنیم، قطعاً قدرت ایستادگی در برابر هجمه‌های مختلف از جمله هجمه فرهنگی را خواهیم داشت لذا لازم است اخلاص و توکل به خدا و معرفت افزایی و ترویج معارف دینی و الهی را برای رسیدن به اهداف متعالی خود مورد توجه قرار دهیم.
 
امام جمعه بندر انزلی با تأکید بر اینکه اگر ما بخواهیم از الگوهای دینی به ویژه شخصیت والای سیدالشهدا (ع) درس بگیریم این امر نباید ظاهری و تصنعی باشد، گفت: قطعاً با ظاهرسازی و شعار شهادت طلبی دادن اما از شهادت گریزان بودن یا شعار ایثار و فداکاری دادن اما در میدان نیامدن و ایثار نکردن به نتیجه نخواهیم رسید و این روش در شکل‌گیری شخصیت ما مؤثر نخواهد شد مگر ما فارغ از ظاهر، معنا و حقیقت این ویژگی‌های اخلاقی را در خود ایجاد کنیم.
 
وی افزود: اگر به اندازه توان خود فضایل اخلاقی و ویژگی‌های شخصیتی اباعبدالله الحسین(ع) را به صورت آگاهانه یا به تعبیری در هر دو حوزه تئوری و عملی ایجاد نکنیم، نمی‌توان گفت که به خوبی از این شخصیت والا الگو برداری کردیم. ایثار و شهادت، گذشت و حسن خلق که در سیره ائمه معصومین(ع) می‌خوانیم و می‌شنویم را باید به معنای حقیقی این فضیلت‌های اخلاقی بشناسیم.
 
حجت‌الاسلام شمس‌الدین تصریح کرد: در کنار شناختن فضایل اخلاقی باید توجه داشته باشیم چه چیزی ممکن است باعث عدم وجود این فضائل در ما شود و اینکه چگونه می‌توانیم آن ویژگی‌ها را شناخته و در زندگی روزمره خود به اجرا در بیاوریم این فضایل باید در زندگی ما برجسته شود اگر توانستیم این‌ها را با آگاهی به عمل در بیاوریم در این صورت می‌تواند در زندگی فردی و اجتماعی ما مؤثر باشد.
 
شناخت فضایل اخلاقی باید همراه با عمل به آنها باشد
 
امام جمعه بندر انزلی با اشاره به اینکه شناخت فضایل اخلاقی باید همراه با عمل به آنها باشد، گفت: اگر در هر کدام از اینها خللی وارد شود مثلا در عرصه نظری فضیلت اخلاقی را نشناسیم ممکن است در حوزه عمل دچار نقصان و چه بسا ابتلا به رفتاری مغایر با آن ویژگی شویم و یا در حوزه نظری به ویژگی یک اخلاق پسندیده وقوف پیدا کنیم ولی این شناخت در عمل نمود نداشته باشد نمی‌تواند شخصیت ما را با حقیقت برجسته معصومین هماهنگ کند، لذا شناخت و عمل لازم است تا نتیجه لازم محقق شود.
 
شمس‌الدین با اشاره به اینکه ان‌شاءالله با رخت بربستن ویروس کرونا اجتماعات و مراسمات دینی و مذهبی مجدداً شکل گیرد، گفت: البته جشن و سرور حقیقی این است که ما در این مناسبت‌ها ببینیم چقدر با این الگوها و ارواح مقدسه از لحاظ شناخت و عمل همسو هستیم.
 
جشن حقیقی زمانی است که به سیره معصومین(ع) عمل کنیم
 
وی با اشاره به اینکه جشن و سرور حقیقی زمانی است که با سیره معصومین (ع) آشنا شدیم و عمل کردیم، افزود: اگر تعریف از جشن و سرور را این قرار دهیم که به میزان نزدیک شدن به اولیای خدا مسرور باشیم و با آنها مشابهت داشته باشیم حتما این سرور در انسان و نمادهای بیرونی آن در جامعه مؤثرتر و اثر بخش‌تر است.
 
وی با تأکید بر اینکه جشن و سرور ظاهری در اعیاد مذهبی را نفی نمی‌کنیم و این اعیاد باید با شأن خاندان عصمت و طهارت و به خوبی برگزار شود، تصریح کرد: اگر به سیره اهل بیت(ع) عمل کردیم قطعًا یک نشاط درونی در انسان حاصل می‌شود و همین نشاط در افراد وقتی به هم می‌رسند تبدیل به سرور جمعی می‌شود که لذت آن بیشتر از جشن ظاهری است و اگر بخواهیم شادی حقیقی و جشن واقعی داشته باشیم نیاز آشنایی به سیره معصومین(ع) داریم تا نمود آن در رفتار فردی و اجتماعی نیز ببینیم.
انتهای پیام
captcha