اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم/ برای قوی‌ شدن نیازمند «موشک اقتصادی» هستیم
کد خبر: 3880702
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۱
حجت‌الاسلام شفیعی‌نژاد تشریح کرد:

اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم/ برای قوی‌ شدن نیازمند «موشک اقتصادی» هستیم

مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: تصویب مالیات بر عادی سرمایه، کاهش نرخ سود بانکی و اصلاح نظام بانکی سه اولویت اقتصادی مجلس آینده هستند.

عباس شفیعی نژاد استاد دانشگاه قم

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس شفیعی‌نژاد، مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و عضو هیئت‌مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم پرداخت و گفت: اساساً اولویت مجلس بعدی اقتصادی است، چراکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم اما معتقدم در بین برنامه‌ها و طرح‌های اقتصادی، بلافاصله پس از تشکیل مجلس باید طرح مالیات بر عایدی سرمایه با قدرت و جدیت به تصویب برسد. همچنین باید نظارت بر اجرای آن به طور کامل و جدی پیگیری شود.


  • بیشتر بخوانید:

لزوم توجه مجلس جدید به اقتصاد مقاومتی

روزمرگی در فعالیت‌های مسئولان؛ مانع اقتصاد مقاومتی


وی ادامه داد: اگر این مسئله به خوبی در مجلس پیگیری و تصویب نشود بسیاری از قدم‌های بعدی را نمی‌توانیم به خوبی برداریم. برای مثال الان می‌خواهیم سود بانکی را پائین بیاوریم تا تولید کشور نفسی بکشد و تولیدکننده با هزینه پایین‌تر، تسهیلات ارزان دریافت کرده و تولید خود را انجام دهد. همچنین اگر بنا بر این است که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود تا کالایی را تولید کنند که نیاز ما به خارج قطع شود باید با سود بانکی اندک و تسهیلات ارزان‌قیمت از این شرکت‌ها حمایت کنیم.

اهمیت تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: حتی اگر لازم بود باید تسهیلات با سود صفر و همراه با تنفس ارائه دهیم. اگر قرار است چنین اقدامی انجام دهیم باید بدانیم که بدون تصویب مالیات بر عادی سرمایه، نمی‌توانیم نرخ سود بانکی را کاهش دهیم و دلیلش هم این است که برای کاهش سود بانکی باید ابتدا سود سپرده را کاهش دهیم و برای کاهش سود سپرده هم با یک چالش جدی مواجه هستیم که مردم پول خود را از بانک بیرون بکشند و به سمت بازارهای غیرمولد ببرند و عملاً طرح پائین آوردن سود سپرده که به تبع آن سود تسهیلات را پایین بیاوریم با شکست مواجه می‌شود.

برای اینکه اقتصاد را در برابر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی قوی کنیم نیازمند تولید موشک اقتصادی هستیم و مجلس هم می‌تواند در این زمینه پیش قدم باشد. البته موشک اقتصادی فقط بانک نیست بلکه افسران و فرماندهان جنگ اقتصادی هم در این زمینه مهم هستند

استاد دانشگاه قم گفت: اگر قبلاً طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شده باشد بعد از کاهش نرخ سود بانکی، این سپرده‌ها به سمت بازارهای غیرمولد نمی‌رود چراکه اگر چنین اتفاقی رخ دهد طبق قانون، این افرادی که پول خود را وارد بازار ارز و سکه کرده‌اند باید مالیات سنگین همانند مالیات 80 درصدی پرداخت کنند. لذا بهانه از دست کسانی‌‌که مخالف پایین آوردن نرخ سود سپرده و تسهیلات هستند خارج می‌شود.

مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: به نظرم مهم‌ترین و اولین راهبرد در کوتاه‌مدت برای مجلس آینده، محکم ایستادن پای این موضوع است که قانون مالیات بر عایدی سرمایه، با رعایت همه نکات اجرایی آن در کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری، تصویب، اجرایی و نظارت شود. به تبع این اقدام باید نسبت به کاهش سود بانکی اقدام کنیم تا شاهد جهشی مهم در حمایت از رونق تولید باشیم.

ضرورت کاهش سود بانکی

عضو هیئت‌مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه تأکید کرد: موضوع دیگر اصلاح ساختاری در نظام بانکی است. در حال حاضر بودجه خود را بر اساس مالیات نمی‌نویسیم و بخشی از آن متکی به نفت است. لذا وقتی در شرایط تحریم، نفت فروش نمی‌رود یا دلار وارد کشور نمی‌شود بنابراین ناچاریم به سمت مالیات تورمی برویم. این نوع از مالیات هم معمولا به واسطه سیستم بانکی انجام می‌شود. سیستم بانکی کنونی به دلیل ساختار معیوب، این اجازه را می‌دهد که در صورت کسری بودجه به سمت مالیات تورمی بروید و براساس تورم جدید، مالیات جمع کنید اما همین کار ضربه‌ای بزرگ به همه اقتصاد است.

شفیعی‌نژاد با اشاره به ضرورت اصلاح در نظام بانکی کشور، گفت: با این اوصاف باید ابتدا سیستم بانکی را اصلاح کنیم سپس به فکر بودجه‌ریزی براساس مالیات باشیم. البته اصلاح سیستم بانکی، کاری بلند مدت و پیچیده است. خود بنده طرحی با عنوان «100 اقتصاددان» ارائه دادم که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، پژوهشکده پولی و بانکی و انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، 100 اقتصاددان متخصص از گرایش‌های مختلف شناسایی و سازماندهی شوند تا براساس اصول و مبانی اصلی نظام بانکی از دیدگاه اسلام که همان عدم انفکاک بین بخش پولی و واقعی است به مواد قانونی برسند که این مواد بتواند هدف اصلی را تأمین کند که همانا عدم جدایی میان بخش پولی و واقعی است.

وی بیان کرد: بعد از اینکه این کار به سرانجام رسید برخی از این مواد را وارد قوانین بانکی می‌کنیم تا بعد از اینکه در مجامع مختلف چکش‌کاری شد و اصطلاحاً جا افتاد در نهایت می‌توانیم قانون پولی و بانکی کشور را تغییر دهیم اما باید این مقدمات انجام شود چراکه تا وقتی مشکلات بانکی را حل نکنیم مشکلات کشور نیز حل نمی‌شود و شاهد یک اقتصاد مقاوم در برابر تکانه‌‌ها و تحریم‌های اقتصادی نخواهیم بود.

نقش نظام بانکی در قوی شدن اقتصاد

مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادآور شد: اکنون در جنگ اقتصادی قرار داریم و کشور آمریکا هم جنگ با ایران را از وزارت دفاع به وزارت خزانه‌داری منتقل کرده است. رهبر معظم انقلاب هم اخیراً فرمودند ما باید قوی شویم و قوی شدن هم فقط در حوزه نظامی نیست بلکه باید در اقتصاد هم قوی شویم. بنده عرض می‌کنم برای قوی شدن در اقتصاد نیازمند موشک اقتصادی هستیم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه گفت: همان‌گونه که با موشک نظامی به عین‌الاسد حمله کردیم و آمریکایی‌ها ترسیدند که از لحاظ نظامی مقابله به مثل کنند اما ترامپ بلافاصله یک موشک اقتصادی به سمت ما شلیک و تحریم‌های جدیدی اعمال کرد. در این راستا نیازمند سیستم بانکی سالم هستیم تا در حوزه اقتصادی دچار ضعف و انفعال نباشیم.

حجت‌الاسلام شفیعی‌نژاد در پایان اظهار کرد: برای اینکه اقتصاد را در برابر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی قوی کنیم نیازمند تولید موشک اقتصادی هستیم و مجلس هم می‌تواند در این زمینه پیش قدم باشد. البته موشک اقتصادی فقط بانک نیست، بلکه افسران و فرماندهان جنگ اقتصادی هم در این زمینه مهم هستند و لازم است که سیاستمداران ما در مجلس، دولت و ... از اقتصاددان متعهد و متخصص کمک بگیرند تا در نهایت بتوانیم اقتصادمان را قوی کنیم.

 

انتهای پیام
captcha