برپایی نمایشگاه قرآن‌های خطی در حاشیه مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه
کد خبر: 3875127
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵

برپایی نمایشگاه قرآن‌های خطی در حاشیه مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ در حاشیه مرحله كشوری هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه نمایشگاهی از قرآن‌های نفیس خطی برپا شده است.

به گزارش ایكنا از فارس، مرحله كشوری هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه امروز، 9 بهمن‌ماه در محل هتل شیراز در حال برگزاری است.
در حاشیه این مسابقات یك نمایشگاه قرآن شامل بیش از 700 جلد قرآن‌های نفیس خطی، تفاسیر قرآن و سایر كتاب‌های علوم قرآنی متعلق به انتشارات بین‌المللی نوید شیراز دائر شده است.
داریوش نویدگویی، رئیس انتشارات بین‌المللی نوید شیراز در این رابطه به خبرنگار ایكنا گفت: بسیاری از نسخ خطی یا حتی چاپی و چاپ سنگی در این مجموعه مربوط به هنرمندان و كاتبان قرآن در شیراز و فارس هستند.
وی با بیان اینكه در این مجموعه كتاب‌های قرآنی با ترجمه زبان‌های زنده دنیا نیز موجود است، گفت: همچنین كتب تفاسیر قرآن مربوط به شیعه و سنی نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
نویدگویی اظهار كرد: یكی دیگر از مواردی كه در این نمایشگاه به چشم می‌خورد طومارها و شجرنامه‌های خانواده‌های شیراز و فارس است كه از قدیم مردم با توجه به اعتقاد مذهبی كه داشتند برای هر اتفاق در زندگیشان از تولد تا مرگ به‌صورت طومارهای 12 متری به خطوط مختلف حتی حروف سیاه و ابجد جمع‌آوری می‌كردند كه در اینجا به نمایش گذاشته شده است.
رئیس انتشارات نویدگویی شیراز گفت: همچنین در این نمایشگاه نوشته‌هایی بر روی پوست به نمایش گذاشته شده است چرا كه در زمان‌های قدیم استفاده از پوست قبل از پیدایش كاغذ در شیراز و فارس مرسوم بوده است.
وی به یكی از قرآن‌های منحصر به فرد این نمایشگاه اشاره كرد و گفت: در این نمایشگاه یك كپی از یك قرآنی است كه در موزه حرم پیامبر(ص) در مدینه نگه‌داری می‌شود، به نمایش گذاشته شده است كه این قرآن مربوط به حدود 300 سال پیش بوده و توسط محمدبن فاضل دیوی كه احتمالاً مصری است، كتابت شده است.
نویدگویی ادامه داد:‌این قرآن در 644 صفحه نوشته است كه پایان هر صفحه پایان آیه است اما اتفاق بزرگی كه در این قرآن رخ داده و به عنوان اعجاز قرآن در كتابت است، این است كه سطر اول با الف، سطر آخر با الف، سطر دوم با ع سطر یكی مانده به آخر با ع و به همین ترتیب سطرهای بعدی و سطر هشتم هر صفحه با صفحه مقابل مطابقت می‌كند و این نكته اعجازانگیز است.
وی با بیان اینكه همچنین در این نمایشگاه نسخه‌هایی از قرآن‌های خطی به نمایش گذاشته شده است كه با طلای 24 عیار تزیین شده است، گفت: تمام این‌ها نشان‌دهنده نقش كاتبان قرآن و ارادت مردم شیراز و فارس نسبت به این كتاب الهی است.

انتهای پیام
captcha