آغاز فراخوان طرح‌های نمایشگا‌ه بین‌المللی قرآن کریم از امروز
کد خبر: 3874369
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
فقهی‌زاده خبر داد:

آغاز فراخوان طرح‌های نمایشگا‌ه بین‌المللی قرآن کریم از امروز

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز فراخوان طرح‌های بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از امروز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر امروز 6 بهمن‌ماه، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.
در این نشست خبری و پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط شمسی قاری ممتاز قرآن کریم، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد طی سخنانی با بیان اینکه این دوره از نمایشگاه از روز 16 تا 30 اردیبهشت‌ماه سال 99 برگزار می‌شود، گفت: مدت برگزاری نمایشگاه حداقل 14 روز خواهد بود که در تلاش هستیم بر طول مدت نمایشگاه افزوده شود که اگر این امکان فراهم شود، یک یا دو روز بر این مدت اضافه خواهد شد.

قرآن؛ کتاب رشد و رویش؛ شعار نمایشگاه
فقهی‌زاده با بیان اینکه این زمان برای برگزاری نمایشگاه به دلیل تأخیر در برگزاری نمایشگاه کتاب تعیین شده است، افزود: شعار این دوره از نمایشگاه «قرآن؛ کتاب رشد و رویش» است و همچنین، کمیته ویژه ما در این دوره از نمایشگاه، کمیته کودک و نوجوان خواهد بود که با درون‌مایه اخلاق، معنویت، سبک زندگی دینی، پرورش نیروهای انسانی قوی و توانمند، تقویت اعتماد به نفس و تقویت عزت و اقتدار ملی آغاز به کار خواهد کرد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هدف ما در برنامه‌‌ریزی محتوای این کمیته، کاستن از گسست‌های اجتماعی و فرهنگی است و درون‌مایه آن برگرفته از گام دوم انقلاب اسلامی است که در نخستین سالگرد صدور آن قرار داریم.

آغاز فراخوان طرح‌های نمایشگا‌ه بین‌المللی قرآن کریم از امروز
وی ادامه داد: هدف اساسی کمیته، توجه به تربیت و اخلاق نسل آینده‌ساز ما است که از آن به عنوان نسل کودک و نوجوان یاد می‌کنیم. همچنین اهداف کلان ما در برگزاری نمایشگاه که عملیات طراحی و اجرای آن از آبان‌ماه گذشته آغاز شده، شامل توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآن و عترت، حمایت از اقتصاد فرهنگی و فرهنگ قرآنی، ایجاد زمینه تعامل مؤثر بین مراکز و فعالان قرآنی در داخل و خارج از کشور، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تلاش برای بهره‌وری بیشتر، تلاش برای جلب مشارکت جهت تأمین هزینه‌ها، گسترش بخش بین‌الملل و ایجاد زمینه کافی برای حضور موسسات مردمی و سازمان‌هایی دولتی و حضور بیشتر کشورهای اسلامی است.

برنامه کلان معاونت قرآن و عترت ارشاد
فقهی‌زاده بیان کرد: در پیگیری این اهداف و راهبردها که در سال‌های گذشته نیز مورد توجه بود، به دنبال ایفای نقش خود با همکاری موسسات مردمی قرآن و عترت و سایر تشکل‌های قرآنی کشور هستیم که این موسسات و نهادهای فرهنگی کلان کشور نیز بخشی از وظیفه خود را حضور مؤثر در حوزه گفتمان‌سازی قرآنی در سطح جهان اسلام می‌دانند.
وی در ادامه با اشاره به برنامه کلان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، اظهار کرد: این برنامه کلان، برگزاری مرحله کتبی هجدهمین دوره آزمون سراسری قران و عترت در روز جمعه 11 بهمن‌ماه است. این آزمون در دو نوبت و در 350 شهر و شهرستان و بیش از 470 حوزه امتحانی در کشور برگزار می‌شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هدف این آزمون، کمک به توسعه گفتمان‌سازی و جریان‌سازی قرآنی است، افزود: این آزمون مشابه سال‌های قبل در 4 گروه امتحانی ترجمه و مفاهیم قرآن، معارف اهل بیت(ع)، حفظ قرآن و سبک زندگی و سیره معصومین(ع) برگزار می‌شود و مبنای حمایت‌های معاونت از فعالیت‌های حوزه آموزشی موسسات فرهنگی قرآن و عترت در سراسر کشور است.

آغاز فراخوان طرح‌های نمایشگا‌ه بین‌المللی قرآن کریم از امروز
فقهی‌زاده با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در رابطه با این آزمون قرآنی بیان کرد: با توجه به حضور بیش از 120 هزارنفر در این آزمون، لازم است تا بررسی و آسیب‌شناسی لازم در رابطه با بخش‌های گوناگون آزمون انجام شود که در این زمینه، تشکیل کارگروه جداگانه آزمون قرآن و عترت در معاونت از اسفندماه سال جاری به تصویب رسید که هدف اصلی آن تثبیت رشته‌های آزمون، افزودن محتوا به آزمون، خروج از رشته‌های شکلی و ظاهری و فراهم کردن زمینه گسترش رشته‌های الکترونیکی است.

تقلیل بودجه نمایشگاه
وی در رابطه با حضور کشورهای اسلامی و تقویت بخش بین‌المللی نمایشگاه قرآن نیز اظهار کرد: در تلاش هستیم تا امکان حضور مؤثر کشورهای بیشتر را در نمایشگاه فراهم کنیم و تاکنون نیز از 22 کشور جهت حضور در نمایشگاه دعوت شده است و پیش‌بینی می‌شود که به احتمال فراوان، امسال کشور عمان به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه حضور پیدا کند.
فقهی‌زاده با اشاره به اعتبارات و هزینه‌های نمایشگاه نیز تصریح کرد: در سال 98، هزینه نمایشگاه نسبت به سال 97 تقلیل داشت و امسال نیز در صدد آن هستیم تا با کاهش هزینه‌ها نسبت به افزایش کیفیت نمایشگاه اقدام کنیم که در این زمینه جلب مشارکت بیشتر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را مد نظر داریم.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 50 درصد طرح‌های نمایشگاه را با شرط نوآوری و روز آمدی مصوب کردیم، گفت: راهبرد اساسی ما در طرح و برنامه‌های نمایشگاه بر این موضوع قرار دارد که طرح‌های کم‌اثر و سطحی به نمایشگاه راه پیدا نکند.

آغاز فراخوان طرح‌های نمایشگا‌ه بین‌المللی قرآن کریم از امروز
وی در رابطه با بهره‌گیری از امکانات فضای مجازی در نمایشگاه بیان کرد: کمیته مستقل محتوایی در این رابطه در نظر گرفته شده است که اختصاص به فضای مجازی و رسانه‌های جدید دارد تا به این وسیله محصولات جدید در نمایشگاه، شناسایی و عرضه شود.

همگون شدن رشته‌های مرتبط با بخش حفظ
فقهی‌زاده در مورد برنامه‌های محتوایی آزمون قرآن و عترت نیز اظهار کرد: در این زمینه با تشکیل کارگروه بررسی راه‌های افزودن بار محتوایی به آزمون تشکیل شده که سعی بر آن داریم تا در سال آتی رشته‌های مفاهیمی از نظر تعداد با رشته‌های مربوط به بخش حفظ همگون باشد تا بدین وسیله، زمینه حضور گروهای پرشماری از داوطلبان در رشته‌های مفهومی فراهم شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فراخوان طرح‌های نمایشگاه از همین امروز آغاز شده است، افزود: علاقمندان و فعالان قرآنی می‌توانند از امروز طرح‌های خود را در سایت iqfa.ir ارسال کنند.
فقهی‌زاده در پایان سخنان خود با اشاره به شهادت سردار رشید سپاه اسلام سردار قاسم سلیمانی و لزوم گرامیداشت این شهید والامقام و یاران شهیدش، تصریح کرد: حتماً در نمایشگاه امسال برنامه‌هایی در این راستا پیگیری و اجرا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha