تشریح جزئیات نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3874337
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸

تشریح جزئیات نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه اندیشه ــ نخستین نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امروز با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 6 بهمن‌ماه، تحت‌الشعاع خبر برگزاری نخستین نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بودند که امروز با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «عصر شعر فاطمی «بیت سوخته» برگزار می‌شود + پوستر و تیزر»، «راهکارهایی برای جلب مغفرت الهی»، «نماهنگ کودکانه‌ «عطر یاس» ویژه ایام فاطمیه»، «گفت‌وگوی تسنیم با شیخ حسین انصاریان/ اختلاف در زمان شهادت حضرت زهرا(ع) برای شیعه رحمت است/ شوهرداری خوب، جهاد زن است»، «حضرت فاطمه از اوصاف نبوی به فرزندان می‌گوید» و «بررسی سیره عبادی و روحیه ایمانی بانوی مکرم اسلام/ چرا حضرت زهرا(س) محرابی برای عبادت در خانه داشت؟» هستند.

خبر «اختلاف در زمان شهادت حضرت زهرا(ع) برای شیعه رحمت است/ شوهرداری خوب، جهاد زن است» مربوط به مصاحبه تسنیم با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان است که در بخش‌هایی از آن آمده است: برای فهم ویژگی خانواده فاطمی باید به متن زندگی صدیقه کبری(ع) دقت کرد. وقتی به متن زندگی این انسان بی‌نظیر دقت می‌کنیم، می‌بینیم بنای زندگی ایشان تشکیل‌شده از عناصر صددرصد مثبت است. ایشان به بهترین وجه ممکن ــ چه در ایام آرامش زندگی مثل زمان رسول خدا(ص) و چه در ایام ناآرامی زندگی و هجوم مشکلات و مصائب از سوی مردم آن زمان مخصوصاً آنهایی که تقریباً دست‌اندرکار بودند ــ در شوهرداری کار بی‌نظیری کردند.

وی افزود: آن بانوی بزرگ در زمان آرامی زندگی، همیشه برای اداره داخل خانه و معاش زندگی، فقط نگاه به درآمد حضرت امیرالمؤمنین(ع) داشت و هیچ‌گاه نگاهش به توقع خودش نبود که از شوهر یا اضافه بخواهد و یا چیزی بخواهد که در توان او نباشد؛ بنابراین هزینه زندگی را هماهنگ با درآمد امیرالمؤمنین(ع) کرده بود. درآمد امیرالمؤمنین(ع) در روزگار اوایل هجرت به مدینه زیاد نبود، ایشان در مدینه جزء مهاجران بودند و به‌تعبیر امروز مغازه و یا کسب‌وکاری نداشتند. آن‌طور که در کتاب‌های مختلف نقل شده است، روزها به باغ‌ها می‌رفتند، اجیر می‌شدند و کارگری می‌کردند و از چاه‌های باغ ــ در مدینه هم باغ زیاد بود و هم چاه و کشاورزی خوبی هم داشت ــ آب می‌کشیدند و به‌پای درخت‌ها می‌ریختند و یا با آن به زراعت می‌پرداختند.

همچنین خبر «بررسی سیره عبادی و روحیه ایمانی بانوی مکرم اسلام/ چرا حضرت زهرا(س) محرابی برای عبادت در خانه داشت؟» مربوط به مصاحبه تسنیم با طاهره محسنی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر دینی است که در بخش‌هایی از آن آمده است: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دائم‌الذکر بودند. به این معنا که اعمال و رفتار و گفتار ایشان در مسیر الهی بود و از آن عدول نمی‌کرد، بلکه حتی زبان ایشان دائم مشغول ذکر و تسبیح بود. چون تسبیح یکی از اقسام ذکر لفظی است که در سیره همه معصومین علیهم السلام این روش و منش وجود داشته است.

وی بیان کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها به منظور شمردن و داشتن نظم در تعداد ذکرهای خود و برای اینکه تقید بیشتری به این کار داشته باشند، تسبیحی از نخ درست کرده بودند. آن طور که در منابع روایی و تاریخی نوشته شده، آن حضرت از نخ پشمی تسبیح درست کرده بودند، به این صورت که چندین گره بر روی نخ زده بودند و آن را گردانده و تسبیح و تکبیر می‌گفتند.

محسنی تصریح کرد: آثار تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار زیاد و قاب توجه است، به اندازه‌ای که اگر انسان ارزش و مقام آن را بداند، مدام به این اذکار مشغول می‌شود. از این آثار می‌توان به مواردی اشاره کرد، مثل تقویت قدرت روحی و روانی و استقامت در زندگی، توکل به خدا و نداشتن ترس از دشمنان، ناامید نشدن در زندگی و دوری از هر نوع افسردگی و بسیاری موارد دیگر که از جمله آثار دنیایی این ذکر شریف هستند.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز شش خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «منبر فاطمی/ علوی تهرانی: ماجرای عربی که با درک یک آیه قرآن جان داد»، ««عطر یاس»؛ نماهنگی کودکانه دروصف حضرت زهرا (س)+فیلم»، «برگزاری هفتمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» به میزبانی اراک»، «عابدینی: خدا امر ولی‌اش را در یک‌ شب محقق می‌کند/ رابطه حوادث اخیر با نزدیکی ظهور» و «نظر دو مرجع درباره طب اسلامی و علم پزشکی+فیلم» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «برگزاری هفتمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» به میزبانی اراک» آمده است: هفتمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت ۱۰ و ۱۱ بهمن به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار می‌شود.

محور و موضوع اصلی همایش «قرآن، عترت و سلامت در گام دوم انقلاب» است که ذیل آن موضوعات و برنامه‌هایی چون «نقش معنویت و اخلاق در ارتقاء سلامت»، «مبانی سلامت در گام دوم انقلاب از منظر قرآن و عترت»، «سبک زندگی قرآنی زیر بنای تمدن نوین اسلامی»، «اهمیت رشد جمعیت در استقلال کشور»، «نقش جامعه پزشکی در محرومیت‌زدایی»، «مراسم انس با قرآن کریم جامعه پزشکی»، پژوهش‌های قرآن و عترت در حوزه سلامت»، «شاخص‌های بیمارستان اسلامی»، «مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب» و «تجلیل از خادمان قرآن عترت و سلامت» در همایش امسال بررسی و اجرا می‌شود.

ریاست همایش امسال برعهده دکتر ناصر سیم‌فروش، رئیس گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی کشور و نایب رئیس آن دکتر جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک است. همچنین دکتر رحیم قربانی، دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی کشور دبیر همایش امسال است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار 10 خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «برگزاری مراسم گرامیداشت ایام فاطمیه در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و دانشگاه شریف»، «مراسم نکوداشت آیت‌الله نجفی برگزار می‌شود»، «اهل سنت در روند انقلاب اسلامی تاثیر منحصر به فردی دارند»، «استفاده از فناوری تولید خارج رحمی جنین با استفاده از تکنیک اخذ سونوگرافیک تخمک از گاو زنده»، «پذیرایی از 2میلیون و 600 هزار زائر مسجد جمکران در چایخانه‌های مسجد»، «نمایشگاه سوگواره کوچه‌های مادری در منطقه پردیسان قم برپا شد»‌،‌ «مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در دفتر آیت‌الله وحید خراسانی برگزار می‌شود،»، «واکنش رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نسبت به سوزاندن کتاب مرجع پزشکی»، «کتاب‌هایی با محوریت معرفی شخصیت و زندگی حضرت زهرا(س)» و «از حشاشین دیروز تا تروریست‌های کراواتی» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «واکنش رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نسبت به سوزاندن کتاب مرجع پزشکی» می‌خوانیم: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نسبت به سوزاندن کتاب مرجع پزشکی هاریسون از سوی یک فرد مدعی طب اسلامی واکنش نشان داد.

محمدرضا قدیر با اشاره به سوزاندن کتاب مرجع پزشکی داخلی هاریسون گفت: متأسفانه این اتفاق از سوی یک فردی که از لباس مقدس روحانیت سوءاستفاده می‌کند، انجام شد که نشان‌دهنده اوج کم‌خردی و ساده‌لوحی است. متأسفانه افرادی در این عرصه هستند که با بی‌سوادی از علم طب، برای خود دکان باز کرده و این دکان نه از جنس علم و دین، بلکه از جنس سفیهانه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: دخالت در امور پزشکی از دیدگاه علما و مراجع عظام تقلید و همچنین از دیدگاه قانون، امری غیرشرعی و غیرقانونی است و کسی حق مداخله در این امور را ندارد.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز دو خبر را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «نمایشگاه قرآن با شعار قرآن کتاب رشد و رویش برگزار می‌شود» و «امروز استکبار جهانی مشغول ظلم در سراسر گیتی است» هستند.

خبر «نمایشگاه قرآن با شعار قرآن کتاب رشد و رویش برگزار می‌شود» مربوط به صحبت‌های عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است که در بخش‌هایی از آن آمده است بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب رشد و رویش»، اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.

همچنین خبر «امروز استکبار جهانی مشغول ظلم در سراسر گیتی است» مربوط به صحبت‌های حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است در نشست شورای معاونین مجمع جهانی تقریب که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: بدون تردید وظیفه اصلی مجمع جهانی تقریب جلوگیری از ایجاد تفرقه در بین اقوام و ملل اسلامی است. حبل الهی استعاره ای است از تعهدی که انسان به «خلیفه اللهی» خودش دارد انسان متعهد شد که خلیفه خداوند بر روی زمین باشد و از اوامر او اطاعت کند و نواهی او بپرهیزد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه خداوند از امت اسلامی خواسته در مسیر خیر و امر به معروف و نهی از منکر حرکت کند، افزود: همچنین در مسیری حرکت کند که نشان دهنده بروز و ظهور صفات جلال و جمال الهی در صحنه گیتی باشد و این صفات الهی فقط و فقط در خلیفه الله بروز می کند و فرد کامل خلیفه اللهی حضرت ختمی مرتبط محمد مصطفی(ص) است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد» و‌ «چگونه بهترین مقدّرات الهی را برای خود رقم بزنیم؟» هستند.

خبر نخست مربوط به نخستین نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است که امروز با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.

فقهی‌زاده درباره زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: این دوره از نمایشگاه از تاریخ ۱۶ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت. طبیعی است روز اول افتتاحیه را خواهیم داشت و عموم هموطنان عزیز ۱۴ روز برای بازدید نمایشگاه فرصت دارند و اگر شرایط فراهم باشد، زمان بیشتری را اختصاص خواهیم داشت.

فقهی‌زاده درباره شعار این نمایشگاه توضیح داد: شعار این نمایشگاه قرآن، کتاب رشد و رویش است، قرار است نمایشگاه با درون‌مایه اخلاق و معنویت، سبک زندگی دینی، پرورش نیرو‌های انسانی قوی و توانمند، تقویت اعتماد به نفس و تقویت عزت و اقتدار ملی آغاز به کار کند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت خبری را منتشر نکرده است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «ماتم‌کده همزمان با ایام فاطمیه منتشر شد» است.

در بخش‌هایی از این خبر آمده است حفظ و انتشارِ متونِ مراثی ائمه اطهار (ع)، ازجمله موضوعاتِ ستُرگ فرهنگی محسوب می‌‌شود که در دوره معاصر از سویی موجبِ مددرسانی به جریان هویت‌یابی در میان اقشار گوناگون جامعه و از سوی دیگر زمینه‌سازِ تحقیقات نوین در این باره می‌‌شود.

از این منظر، یکی از رسالت‌های پژوهشگران حوزه تاریخِ فرهنگ، شناسایی آثارِ موجود و سپس همت نهادن در راستای احیاء آن است. مبتنی بر این نگرش، یکی از آثار فاخر در این زمینه، متعلق به‌ دوره قاجار، «ماتمکده»، اثر قربان بن رمضان بادشتی رودباری قزوینی (بیدل)، ادیب و شاعر برجسته دوره قاجار است که از سوی مصطفی لعل شاطری شناسایی و با بررسی نسخه‌های گوناگون و افزودن نکات تکمیلی در راستای درک هرچه راحت­تر آن برای کلیه اقشار جامعه، احیاء شده است.

ماتمکده که سرایش اولیه آن به‌احتمال فراوان بین سال‌های 1254 الی 1256ق پایان یافته است، برای نخستین بار به‌صورت خطی منتشر و سپس با ورود چاپ سنگی به ایرانِ، در شمارگان گسترده و به‌صورت کامل در سال 1266ق منتشر شد. این اثر دارای سی و پنج مجلس و موضوعاتی همچون لحظه وداع امام حسین(ع) در کربلا، وقایع پس از شهادت و دیدارهای کاروان اسرا در کوفه و شام، تا ورود اهل‌بیت(ع) به مدینه را شامل می‌‌شود.

میزان

««حضرت فاطمه زهرا(س)» ارزش و اهمیت ولایت را به جامعه آموختند» و  «سجده زیارت عاشورا»  نیز عنوان دو خبری است که در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha