تأسیس مراکز افق در بقاع متبرکه با رویکرد گسترش کارکردهای اجتماعی
کد خبر: 3874247
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

تأسیس مراکز افق در بقاع متبرکه با رویکرد گسترش کارکردهای اجتماعی

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی سازمان اوقاف گفت: تأسیس مراکز افق در بقاع متبرکه با رویکرد گسترش کارکردهای اجتماعی است، همچنین یکی از اهداف مراکز افق رسیدگی به فقرا و نیازمندان است و باید در این مراکز به این امر مهم توجه شود.

مشهد؛ میزبان دومین دوره توانمندسازی هیئت امناء بقاع متبرکه کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی متمرکز هیئت امنای بقاع متبرکه کشور با بیان اینکه حضور در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) از ویژگی‌های این دوره است، اظهار کرد: برای اولین بار در سال 97 دوره آموزشی خادمان در سطح ملی برگزار شد و تا پایان سال جاری دو دوره آموزشی در نظر گرفته شده که در مجموع 900 نفر توفیق حضور در این دوره در جوار حرم مطهر رضوی را خواهند داشت.

وی درباره فضیلت زیارت امام رضا(ع) بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) برای دو گوهر گران‌بها، یکی دختر گرامی خود حضرت زهرا(س) و دیگری امام رضا(ع)، لفظ «بضعة منی» که به معنای پاره تن است را به کار برده‌اند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف تصریح کرد: در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) که 200 سال قبل از تولد امام رضا(ع) نقل شده است: «ستدفن بضعة مني بأرض خراسان ما زارها مکروب الا نفس الله کربته و لا مذنب الا غفر الله ذنوبه» «پاره‌‏ای از تن من در سرزمين خراسان دفن می‌‏شود که هيچ گرفتاری او را زيارت نمی‌‏کند، جز اين‌که خداوند پريشانی را از او می‏‌زدايد و هيچ گناه‌کاری به زيارت او نائل نمی‌‏شود، مگر آن که خداوند گناهانش را می‌‏آمرزد».

عادل تصریح کرد: برای ما ایرانیان همین بس که مفتخریم در سرزمینی زندگی می‌کنیم که خورشید آستان او اول در خراسان و در حرم امام رضا(ع) طلوع می‌کند و بعد چتر نورش در سراسر میهن گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به ایام شهادت حضرت زهرا(ع) و سوگواره یاس نبوی تصریح کرد: مراحل بالای عصمت که مخصوص معصومان و امامان و پیامبران است، موهبتی الهی است و حضرت زهرا(س) نیز از این قانون مستثنی نیست.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف عنوان کرد: یکی از دلایل عصمت مطلق حضرت زهرا(س) این کلام پیامبر(ص) است که در منابع شیعی و سنی نقل شده: «فاطمه بضعه منّی یسرّنی ما یسرّها و یغضبنی ما یغضبها» یعنی: فاطمه پاره وجود من است. شادمانم می‌کند هر کسی او را شاد کند و خشمگین می‌کند مرا کسی که او را خشمناک کند. در برخی روایات نیز رضایت و غضب فاطمه(س) با رضایت و غضب الهی پیوند خورده است.

وی با اشاره به حدیث امام صادق(ع) که فرمودند: «کسی که فاطمه را آن‎گونه که هست درک کند، شب قدر را درک کرده است» افزود: «فاطِمَةُ الزّهراء بَهجَةُ قَلبِ المُصطَفى(ص)» کتابی است به زبان عربی، درباره زندگى و فضائل حضرت فاطمه زهرا(س) نوشته احمد رحمانی همدانی از نويسندگان و خطبای معاصر ایرانی. این کتاب با نام فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر(ص) به فارسی ترجمه و منتشر شده که در این کتاب پیرامون ام ابیها به‌عنوان یکی از القاب حضرت زهرا(س) آمده، پیامبر(ص) نیز بسیار به دخترش علاقه‌مند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف اظهار کرد: اصل و اساس هر چیزی را (ام) می‌گویند، مادر هر چیزی اصل و اساس او است. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه(س) اصل و اساس درخت نبوت است و یا بدان جهت باشد كه چون خداوند زنان پیامبر(ص) را به كنیه «ام المؤمنین» گرامی داشت، به ذهن خطور كند كه آنان مهم‌ترین زنان روی زمین هستند، حتی از حضرت فاطمه (س) بالاترند، از این جهت حضرت رسول(ص) او را به «ام ابیها» خطاب كرد تا از این وسوسه‌ها و خطورات ذهنی جلوگیری كند، یعنی ای زنان پیامبر(ص) اگر شما به منزله مادران مؤمنان هستید، حضرت فاطمه به منزله مادر پیامبر است.

عادل تصریح کرد: حدیث لولاک حدیثی که از پیامبر اسلام(ص) به‌عنوان حدیث قدسی نقل شده با این مضمون که اگر پیامبر نبود افلاک خلق نمی‌شدند و اگر علی(ع) نبود خداوند پیامبر را خلق نمی‌کرد و اگر فاطمه(س) نبود خداوند پیامبر(ص) وعلی(ع) را نیز خلق نمی‌کرد. این توفیق بزرگی است که امروز ما در مجموعه‌ای در حال خدمت به فرزندان فاطمه زهرا(س) هستیم و در این راه نباید کم و کاستی را داشته باشیم.

معاون سازمان اوقاف در ادامه گفت: زائران مهمان امامزاده هستند و ما به‌عنوان خادم و نماینده امامزاده باید همیشه مهمانان امامزاده را تکریم کنیم تا رفتار و شأن امامزاده در پیشگاه میهمان حفظ شود.

عادل گفت: خادم باید خوش اخلاق باشد تا زائر از زیارت و امامزاده دل‌زده نشود؛ چراکه کارهای خوب و بد خادمان مورد توجه زائران هست و همان گونه که کارهای خوب آنان پاداش فراوان دارد، رفتار نامناسب خادمان باعث می‌شود که زائر نسبت به زیارت و امامزاده دلزده شود و این خطای کمی نیست.

وی با اشاره به اینکه تأسیس مراکز افق در بقاع متبرکه با رویکرد گسترش کارکردهای اجتماعی است، تصریح کرد: یکی از اهداف مراکز افق رسیدگی به فقرا و نیازمندان است و باید در این مراکز به این امر مهم توجه شود.

یادآور می‌شود، دومین دوره آموزشی متمرکز هیئت امنای بقاع متبرکه با هدف ارتقای سطح مدیریتی، حراستی، فرهنگی، اجتماعی و آشنایی با آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی هیئت امناء با حضور ۳۵۰ نفر از استان‌های تهران، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر، مرکزی، همدان، خوزستان، هرمزگان، فارس، البرز، سمنان، اصفهان، قم، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و کرمان از پنجم بهمن‌ماه آغاز شده و تا 7 بهمن‌ماه در مجتمع آموزشی ـ فرهنگی امامت مشهد ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha