دهه فجر در مدارس تهران؛ از میقات‌الصالحین تا تبیین گام دوم انقلاب
کد خبر: 3872883
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
کریمی تشریح کرد؛

دهه فجر در مدارس تهران؛ از میقات‌الصالحین تا تبیین گام دوم انقلاب

گروه جامعه ــ معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران به تشریح ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر در مدارس پرداخت و گفت: تعدادی از برنامه‌های این ایام نیز به دلیل همزمانی با اربعین شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، اختصاص به گرامیداشت یاد و خاطره ایشان دارد.

به گزارش ایکنا؛ عبدالرسول کریمی، معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران، در نشستی خبری که امروز دوشنبه، ۳۰ دی‌ماه، به منظور تشریح ویژه برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: براساس شیوه‌نامه‌ای که در این‌ زمینه تنظیم و به مدارس ارسال شده، برنامه‌هایی مبتنی بر این ایام و متناسب با اهدافی که دنبال می‌کنیم، طرح‌ریزی شده است. همچنین تعدادی از برنامه‌های این ایام نیز به دلیل همزمانی با اربعین شهادت حاج قاسم سلیمانی، اختصاص به گرامیداشت یاد و خاطره ایشان دارد.

وی با اشاره به اینکه نخستین برنامه ما در این ایام اهدای گل و تجدید بیعت با آرمان‌های حضرت امام(ره) در بازه زمانی پنجم تا هفتم بهمن‌ماه است، ادامه داد: در این روزها، فرهنگیان، دانش‌آموزان و کارکنان آموزش و پرورش در حرم حضرت امام(ره) حاضر می‌شوند. برنامه نواختن گلبانگ انقلاب اسلامی در ساعت 9:33 دقیقه روز ۱۲ بهمن‌ماه، در مدارس و نیز حضور در برنامه سالروز ورود تاریخی حضرت امام(ره) که بالغ بر ۱۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در حرم امام راحل در همین ساعت حاضر خواهند شد را نیز در پیش داریم.

کریمی افزود: در همین روز در مراسمی در محل جلوس حضرت امام(ره) بالغ بر هزار نفر از دانش‌آموزان مناطق ۱۵، ۱۶ و ۱۸ در این محل حضور می‌یابند. همچنین در مناطق ۹ و ۱۰ که مسیر فرودگاه تا حرم امام(ره) است، حضور موتورسواران را خواهیم داشت. مهمانی لاله‌ها و عطرافشانی مزار شهدا در ۱۷ بهمن‌ماه، دیگر برنامه اداره‌کل آموزش و پرورش تهران است.
 
تبیین زندگی و خدمات سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی
وی با اشاره به برپایی ایستگاه‌های فرهنگی در مسیر راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، نیز گفت: تا کنون ۱۲ ایستگاه فرهنگی قطعی شده که در مسیر راهپیمایی برپا می‌شوند. برگزاری همایش ملی «تبیین زندگی و خدمات سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی» دیگر برنامه ما در این ایام است که به منظور تبیین اندیشه‌های این شهید و میزان اثرگذاری ایشان برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

کریمی ادامه داد: آغاز مسابقات دانش‌آموزی مناطق که در مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی برگزار خواهد شد و نیز برپایی نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب که کار مشترک سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی است و ۲۰۰ مدرسه را در بر‌می‌گیرد، از دیگر برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر  انقلاب است.
 
تبیین گام دوم انقلاب اسلامی
وی با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس متوسطه دوم با موضوع تبیین گام دوم انقلاب اسلامی و پوشش ۴۱ مدرسه در این‌ زمینه، گفت: برنامه دیگر این ایام برگزاری صبحگاه مشترک دانش‌آموزی به یاد سردار سلیمانی با حضور سه هزار دانش‌آموز در دانشگاه افسری امام علی(ع) خواهد بود. همچنین برگزاری پرشکوه گرامیداشت ۲۲ بهمن در مدارس از دیگر برنامه‌های دهه فجر در سطح شهر تهران است. تلاش داریم این ویژه‌برنامه‌ها را در پارک‌ها و فضا‌های آزاد برگزار کنیم تا عموم مردم از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

کریمی با بیان اینکه یادواره شهدا و لاله‌های روشن و تجلیل از خانواده‌های ایثارگران را در ایام‌الله دهه فجر برای دانش‌آموزان متوسطه اول ودوم خواهیم داشت، افزود: برگزاری آئین مشاعره برای همکاران و دانش‌آموزان متوسطه دوره اول و دوم در کانون‌های تربیتی و نیز برگزاری تور‌های انقلاب و بازدید از موزه عبرت و حسینیه جماران که کار مشترک آموزش و پرورش و بسیج است، از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.

وی بیان کرد: برگزاری مسابقه جام فجر نیز در این ایام در سالن‌ها و مجتمع‌های ورزشی برگزار خواهد شد. تشکل‌های دانش‌آموزی همچنین جهت شرکت در نماز جمعه و نیز عیادت از جانبازان دفاع مقدس و آزادگان فعالیت خواهند کرد. برگزاری جُنگ شادی در کانون‌های فرهنگی و تربیتی برای عموم مردم نیز، دیگر برنامه این ایام خواهد بود. همچنین اقدام به برگزاری مسابقه‌های ادبی، پژوهشی، هنری، ساخت فیلم کوتاه، هنر‌های دستی، تجسمی و ... در تمامی مدارس خواهیم کرد.

وی به برپایی محافل انس با قرآن به همت دارالقرآن‌ها و با مشارکت مدارس کشور اشاره کرد و گفت: برگزاری اردو‌های بازدید از باغ موزه دفاع مقدس با حضور بالغ بر هفت هزار نفر از دانش‌آموزان تهرانی از برنامه‌های دیگر ایام‌الله دهه فجر خواهد بود. براساس برنامه زمان‌بندی هر روز ۵۰۰ نفر در این برنامه حضور خواهند یافت.
 
«میقات‌الصالحین»
کریمی با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی، افزود: «میقات‌الصالحین» ویژه گرامیداشت شهید سردار سلیمانی را با حضور بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: اجرای سرود در روز ۲۲ بهمن که بالغ بر ۱۳۵۷ دانش‌آموز در میدان آزادی سرود ۲۲ بهمن و سرود‌های وزین انقلابی را می‌خوانند و روایت‌گری انقلاب اسلامی که کار مشترک حوزه‌های علمیه، تشکل‌ها و دستگاه‌های بیرونی است، از دیگر برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر است. به صورت همزمان نمایشگاه‌هایی به منظور نمایش دست‌سازه‌های هنری دانش‌آموزان در مدارس نیز برپا خواهد بود.

دلنوشته‌های دانش‌آموزان برای سردار سلیمانی
کریمی گفت: برگزاری مسابقات ورزشی دانش‌آموزان شاهد، حضور دانش‌آموزان پیشتاز در حسینیه جماران و نیز برپایی مانور تشکیلاتی یاوران انقلاب در چهار قطب و برگزاری همایش منتخب شورا‌های دانش‌آموزی مناطق، جزء برنامه‌های در نظر گرفته شده است. مسابقه عکاسی و وبلاگ‌نویسی از راهپیمایی ۲۲ بهمن با عنوان «بهمن ماندگار»، برپایی جشنواره و مسابقه «سپاس سردار» با موضوع دلنوشته‌های دانش‌آموزان برای سردار سلیمانی، از دیگر برنامه‌ها در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن خواهد بود.

معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران همچنین درباره طرح سیل مهربانی دو نیز توضیحاتی داد و گفت: تهران به عنوان استان معین سیستان و بلوچستان انتخاب شده و شهرستان‌های کنارک، زرآباد و بنت در این استان تحت پوشش قرار می‌گیرند. شماره حسابی برای واریز کمک‌های نقدی تعیین شده که خانواده‌ها و دانش‌آموزان می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به آن واریز کنند. اقلام مورد نیاز مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان را تهیه کرده‌ایم؛ همچنین تعدادی از همکاران برای خدمات مشاوره‌ای برای حضور و کمک به آسیب‌دیدگان حضور می‌یابند.

وی افزود: تابستان سال آتی شهر تهران میزبان حضور دو هزار دانش‌آموز دختر سیستانی خواهد بود که تحت پوشش خدمات آموزشی قرار می‌گیرند. سازمان مدارس غیردولتی تهران نیز موظف است اگر دانش‌آموزان این منطقه در تهیه کتاب درسی مشکل دارند، نیاز‌های آن‌ها را برطرف کند. از فردا صبح همزمان در مدرسه باهنر و سایر مدارس تهران کمک‌های نقدی و غیرنقدی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها جمع‌آوری می‌شود. در سیل مهربانی یک نیز همین اقدامات انجام شد، در آن طرح بالغ بر ۱۰۰ نفر از بهترین معلمان تهران به لرستان و سایر استان‌های درگیر سیل اعزام شدند.
انتهای پیام
captcha