دارو؛ خط مقدم جبهه‌ مقابله با تحریم‌ها/ سومین یادواره شهدای دارویی برگزار می‌شود
کد خبر: 3868856
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
شانه‌ساز اظهار کرد؛

دارو؛ خط مقدم جبهه‌ مقابله با تحریم‌ها/ سومین یادواره شهدای دارویی برگزار می‌شود

گروه سلامت ــ رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به برگزاری سومین یادواره شهدای دارویی کشور، صنعت داروسازی کشور را خط مقدم جبهه مقابله با تحریم‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، امروز، 14 دی ‌ماه، در نشست خبری سومین یادواره شهدای دارویی کشور ضمن بیان تسلیت و تبریک شهادت سردار قاسم سلیمانی، گفت: در دوران دفاع مقدس شرایط سختی برای صنعت دارویی کشور به وجود آمد و علی‌رغم کمبودها در سال‌های اول جنگ توانستیم فشارها را از بین ببریم و در همان سال‌ها طرح ژنریک راه‌اندازی و بسیاری از مشکلات رفع شد.

وی افزود: صنعت دارویی جهش بسیار زیادی کرد و دانشکده‌های داروسازی متعددی تأسیس شد؛ اگر امروز ادعا می‌کنیم که ۹۷ درصد داروی کشور در داخل تولید‌ می‌شود، به سبب مجاهدت افرادی بود که در آن زمان فعالیت کردند‌. امروز با وجود تحریم‌ها، دارو در خط مقدم کشور است. با وجود سبعیت دشمن، فشاری بر کشور وارد نشده، اما از سازمان‌های بین‌المللی انتظار داریم که در مورد این جنایت آمریکا سکوت نکنند‌.

شانه‌ساز با اشاره به حملات شیمیایی دشمن بعثی به رزمندگان و شهروندان غیرنظامی در دوران جنگ تحمیلی، اظهار کرد: علی‌رغم ناشناس بودن مواد شیمیایی، در گام اول طی مدت کوتاهی مواد شناسایی و داروهای آنتی دوت برای مقابله با این مواد تولید شدند.

وی به برگزاری سومین یادواره شهدای دارویی کشور  پرداخت و اعلام کرد: این یادواره قرار است ۳۰ دی‌ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شود.

سپس سردار نصرالله فتحیان، رئیس بهداری رزمی، نیز با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و یاران همراهش، گفت: نزدیک به ۳۸ سال با سردار سلیمانی مأنوس بودم. ایشان فقط یک فرمانده بزرگ یا دیپلمات کارکشته مجرب یا سیاستمدار بزرگ نبود، بلکه انسان جامع بزرگی بود. سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس یک فرمانده باتدبیر بود و همیشه برای سرکشی به مجروحان در اورژانس خط حاضر می‌شد و بعد از جنگ تحمیلی، امنیت را برای خطه شرق به ارمغان آورد. ایشان بهترین امنیت را خدمت به مردم می‌دانست و بسیاری از بیمارستان‌های صحرایی از یادگار‌های سردار است.

به رغم همه مشکلات و تحریم‌های بانکی که در مسیر صنعت داروسازی کشور قرار داده‌اند، اما وضعیت ذخیره دارویی کشور نسبت به سال گذشته در شرایط خوبی قرار دارد

رئیس بهداری رزمی یادآور شد: شهید سلیمانی در دوره حیات پربار خود چنان کادرسازی کرد که از خون پرثمرشان هزاران قاسم سلیمانی متولد می‌شوند.

وی با تقدیر از صنعت دارویی کشور، بیان کرد: حدود ۳۰ نفر شهید داروساز داریم که هفت نفر متخصص داروسازی، ۱۹ نفر دانشجوی داروسازی و چهار نفر دیگر نیز داروساز بودند و برخی از آنها در رده فرماندهی در خط مقدم به شهادت رسیدند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: به رغم همه مشکلات و تحریم‌های بانکی که در مسیر صنعت داروسازی کشور قرار دارد، وضعیت ذخیره دارویی کشور در قیاس با سال گذشته در شرایط خوبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه برای ماده اولیه ساخت دارو بین شش ماه تا یک سال ذخیره مواد اولیه وجود دارد، گفت: البته استثناهایی نیز وجود دارد که منکر آن نمی‌شویم، اما با شرایطی که دشمنان برای تبادل بانکی ایجاد کرده‌اند، مشکلی در تأمین داروهای مورد نیاز مردم و بیماران وجود ندارد.

در ادامه این نشست احمد خارزی، مدیرعامل هلدینگ شفا، که میزبان سومین یادواره شهدای دارویی کشور است، یادآور شد: محبوبیت سردار سلیمانی فقط در ایران نیست، بلکه در خارج از مرزهای کشور نیز دوستداران زیادی دارد. همچنین، تا موقعی که این قبیل بزرگان را نشناسیم، نمی‌توانیم فرهنگ ایثار و شهادت را درک کنیم.

خارزی هدف از برگزاری یادواره شهدای حوزه دارویی کشور را تقویت فرهنگ ایثار و شهادت در کشور دانست و اظهار کرد: کاری که باید انجام دهیم، زنده کردن فرهنگ ایثار و شهادت است.

انتهای پیام
captcha