سیاست‌زدگی جنبش‌های دانشجویی را تهدید می‌کند
کد خبر: 3862554
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲

سیاست‌زدگی جنبش‌های دانشجویی را تهدید می‌کند

گروه اجتماعی - مدرس دانشگاه با اشاره به مخاطراتی که جنبش های دانشجویی را تهدید می‌کند، یادآور شد: از جمله این مخاطرات که جنبش های دانشجویی را به روزمرگی و تکرار می‌کشاند، سیاست زدگی و سوار شدن بر موج جریانات سیاسی و احزاب در کشور است.

حسن حبیبی، مدرس دانشگاه در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه دانشجویان در 16 آذر سال 1332 ثابت کردند می توانند در روند رشد، استقلال و توسعه کشور نقش آفرین باشند، گفت: 16 آذر سرآغاز یک جریان در کشور است که عامل آن دانشجویان هستند.

وی با اشاره به شهادت تنی چند از دانشجویان جریان ساز در 16 آذر سال 1332 در اعتراض به سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به دانشگاه تهران، افزود: دانشجویان همیشه به دنبال استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان در کشور بودند لذا تا آخرین قطره خون پای آرمان‌هایشان ایستادگی کردند.

مدرس دانشگاه با اشاره نقش اثرگذار جریانات دانشجویی در رشد، توسعه و اعتلای کشور، تصریح کرد: جریان دانشجویی خاستگاه آگاهی بخشی و روشنگری سیاسی و اجتماعی است.

حبیبی اضافه کرد: آحاد مردم و قشرهای مختلف جامعه باید بدانند در جامعه چه می گذرد و از برنامه های کلان‌ دولتمردان مطلع باشند لذا لازم است این روشنگری توسط دانشجویان به عنوان نخبگان جامعه اتفاق بیفتد.

وی یکی دیگر از ماموریت‌های جریان دانشجویی را ترویج فرهنگ نقد منصفانه در فرایند تصمیم‌سازی و برنامه ریزی برای توسعه کشور عنوان و تصریح کرد: قطعا مسئولان نیز باید پاسخ های صادقانه در این خصوص دهند.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه جنبش های دانشجویی باید به دنبال حفظ تعادل نظام برنامه ریزی و روند توسعه کشور باشند، خاطرنشان کرد: جریان دانشجویی نمی خواهد برنامه های توسعه ای کشور بدون مشارکت و نقش‌آفرینی و اطلاع مردم تدوین و اجرا شود.

وی یکی از علت‌های شکل‌گیری جریان فساد در کشور را عدم شفافیت در تدوین برنامه‌ها و مصوبات دانست و گفت: جریان دانشجویی و نخبه کشور در تدوین برنامه های توسعه کشور دخیل نیستند و یا نقش کلیشه ای دارند.

حبیبی با تاکید بر اینکه جوانان و دانشجویان خود را در سرنوشت آینده کشور مسئول بدانند، عنوان کرد: دانشجویان باید در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی مشارکت کنند و در نهادینه کردن و گفتمان‌سازی انقلاب همت گمارند.

وی با اشاره به مخاطراتی که جنبش های دانشجویی را تهدید می‌کند، یادآور شد: از جمله این مخاطرات که جنبش های دانشجویی را به روزمرگی و تکرار می‌کشاند، سیاست زدگی و سوار شدن بر موج جریانات سیاسی و احزاب در کشور است که این موضوع با رسالت جنبش های دانشجویی که همانا گفتمان سازی، عدالت خواهی، مطالبه گری و کار فکری و فرهنگی است مغایرت دارد و باعث می شود نتوانند مسائل مهم را پیگیری کنند.

انتهای پیام
captcha