هیچ رسالتی بالاتر از ترویج دین خدا نیست
کد خبر: 3861876
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

هیچ رسالتی بالاتر از ترویج دین خدا نیست

گروه اجتماعی - نماینده ولی فقیه در گیلان دعوت انسان‌ها به آیین توحید را بالاترین کلام توسط علمای دین عنوان کرد و گفت: هیچ رسالتی بالاتر از ترویج دین خدا به ویژه اسلام و مکتب تشیع نیست.

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان امروز، 13 آذرماه در دوره آموزشی امامان جماعت دستگاه‌های اجرایی استان، با اشاره به اینکه حرکت معنوی امامان جماعت به طور خاموش است، اظهار کرد: امروزه حرکت‌های جهادی جوانان حوزه و دانشگاه مورد اقبال قرار گرفته و رسانه‌ای می‌شود و اگر بخواهیم با فعالیت‌های روحانیون مقایسه کنیم، عالمان دین به طور دائمی در حال جهاد هستند.

وی تلاش امامان جماعت به دلیل اینکه برای رضای خداست را تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: در طول تاریخ عالمان دین جهادی عمل کردند و امروز هر چه داریم از عالمان است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه حضور عالمان دین در عرصه ملی و سیاست مهم است، تصریح کرد: اگر امروز عالم دین بخواهد از سیاست و مدیریت سیاسی فاصله بگیرد به همان میزان خودش و دنیای پیرامونی او آسیب می‌بیند.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به تلاش‌های پنهان و جهادی عالمان دین، بیان کرد: تمام مسائل دین توسط عالمان به مردم آموخته شده است.

وی دعوت انسان‌ها به آیین توحید را بالاترین کلام توسط علمای دین عنوان کرد و گفت: هیچ رسالتی بالاتر از ترویج دین خدا به ویژه اسلام و مکتب تشیع نیست.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه جامعه هدف عالمان در تبیین دین و احکام خدا یکنواخت نیستند، خاطرنشان کرد: بیان مفاهیم دین با صدای رسا توسط علما طوری که خواص بپسندند و عوام بفهمند حائز اهمیت است.

آیت‌الله فلاحتی وجود افراد با اندیشه‌های مختلف در جامعه را از مشکلات یک خطیب ذکر کرد و یادآور شد: عالمان باید خود را به بیانی مسلح کنند که جامعه هدف بفهمد و آن را درک کند.

وی با بیان اینکه مسلح شدن عالم به روشی که بتواند جامعه هدف را اغنا کند مهم است، متذکر شد: هر کسی که آیین خدا را تبلیغ می‌کند باید مسلح به جنان، بنان و بیان باشد.

امام جمعه رشت جنان را مرکب از دو موضوع عنوان کرد و افزود: جنان مرکب از علم و تقواست و به ساحت درونی انسان مربوط می‌شود؛ ضمن اینکه فقدان هر کدام آسیب‌هایی دارد. انسان با تقوای بدون علم نمی‌تواند مروج دین خدا باشد و نقش اساسی در این عرصه ندارد.

وی جنان عالم را عبارت از تقوا و علم دانست و بیان کرد: عالم باید خود را به دانش روز مسلح کند و از تقوای قوی برخوردار باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: عالمی که عالم هست، اما خودساخته نیست ریزش او برای خود، اطرافیان و جامعه بیش از انسانی است که تقوا دارد.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه عالم با تقوا خود و اطرافیانش را صیانت‌بخشی می‌کند، گفت: بنان به معنای قلم است و اگر عالمی نتواند قلم‌فرسایی کند و خوب بنویسد، پس از درگذشت او هر چه آموخته با آن عالم دفن می‌شود.

وی بر زیبا بودن خط عالم تاکید کرد و یادآور شد: قلم عالم باید دارای محتوا و ساختار باشد؛ ضمن اینکه محتوای نوشتاری قوی مهم است. بزرگان دین در بیان کلمه‌ها دقت می‌کردند و عالم باید بتواند خوب بنویسد، زیرا این نوشتار است که باقی می‌ماند.

امام جمعه رشت به تغییر اصول بیان در دنیای معاصر اشاره کرد و افزود: امروز شرایط گفتمانی و روابط رسانه‌ای می‌طلبد که عالم در گفتار خود تغییر اساسی ایجاد کند.

این کارشناس دینی با تاکید بر اینکه شیوه‌های گفتاری عالم باید به روش جدید بیان شود، اظهار کرد: علم حوزه‌های علمیه نقلی محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه روابط گذشتگان با فقه و علم قوی بود.

وی با اشاره به اینکه مقدمه جنان، بنان و بیان برنامه‌ریزی دقیق است، بیان کرد: مطالعه پیوسته توسط عالمان دین بسیار موثر است؛ بنابراین باید برای این سه مرحله برنامه‌ریزی مطالعه‌ای داشته باشیم و پس از مطالعه مسائل را طبقه‌بندی و تقسیم‌بندی کنیم.

آیت‌الله فلاحتی به وجود برخی آسیب‌ها در جامعه به ویژه در سه دهه اخیر اشاره کرد و یادآور شد: مسجد قرارگاه مومنان راستین است و با حضور مردم در مسجد می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه روحانیون بیشترین تلاش را برای جلوگیری از بحران‌ها و آسیب‌ها دارند، گفت: کم‌رنگ بودن حضور جوانان در مساجد، نماز نخواندن برخی افراد و وجود بعضی از ناهنجاری‌ها در جامعه از آسیب‌ها محسوب می‌شود.

وی عالم دین را در مسجد محور دانست و اظهار کرد: نظرخواهی در انجام امور بسیار مهم است و قبل از انجام هر کاری باید نظرخواهی انجام شود.

انتهای پیام
captcha