مبارزه امام صادق(ع) با اسلام بنی‌امیه و بنی‌عباس
کد خبر: 3857274
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۵

مبارزه امام صادق(ع) با اسلام بنی‌امیه و بنی‌عباس

گروه اجتماعی ــ رئیس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا با بیان اینکه امام صادق(ع) ضمن مبارزه با شبهات مسموم بدعتگذاران، اسلام ناب محمدی(ص) را از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی‌امیه و بنی‌عباس بیرون آورد، گفت: دوران امام صادق(ع) اوج شکوفایی معارف اهل بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی اسدی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان صومعه‌سرا در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، مکتب امام جعفر صادق(ع) را مکتب امامت، خلافت الهی و هدایت انسان‌ها دانست و اظهار کرد: درس‌آموزی برای کسب روزی حلال از جمله ویژگی‌های مکتب امام صادق(ع) است.

وی با بیان اینکه ایشان خود پیوسته کار و تلاش می‌کرد و دیگران را هم به این امر سفارش می‌کرد و نمی‌خواست فردی در جامعه از کوشش برای کسب روزی حلال باز بماند، افزود: امام صادق(ع) کار و تلاش برای کسب روزی حلال را وسیله حفظ آبرو تلقی کرده و فرموده «آدمی باید در پی کسب و کار برای حفظ آبروی خود باشد».

رئیس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا دوران 34 ساله امامت امام صادق(ع) را اوج شکوفایی معارف اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: آن حضرت در این دوران از درگیری بنی‌امیه و بنی‌عباس بر سر قدرت استفاده کرد و با توجه به نیاز شدید جامعه آن زمان به آموزه‌های معنوی و آماده بودن زمینه اجتماعی، با ایجاد یک حوزه وسیع علمی و دینی به تربیت شاگردان بسیار در عرصه‌های مختلف علمی، معرفتی و دینی پرداخت.

اسدی با بیان اینکه امام ششم(ع) با تربیت هزاران شاگرد نامدار ضمن مبارزه با شبهات مسموم بدعتگذاران، اسلام ناب محمدی(ص) را از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی‌امیه و بنی‌عباس بیرون آورد، گفت: عصر امام صادق(ع) عصر شکوفایی دانش، فقه، کلام، مناظره، حدیث و روایت در مقابل عصر بدعت، گمراهی و گسترش مذاهب خرافی بود؛ لذا آن حضرت با توجه به نیاز جامعه آن روز و در پرتو شرایط مناسب به‌وجود آمده برای بنی‌هاشم به واسطه درگیری حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس با برپایی مجالس درس و تأسیس مراکز علمی به تربیت شاگردان بسیار همت کرد.

وی متذکر شد:‌ امام صادق(ع) با شرکت در مناظرات و مباحثات علمی و مذهبی علاوه بر آشکار ساختن چهره راستین اسلام و فقه آل محمد(ص)، شبهات دروغ‌سازان و نیرنگ‌بازان اموی و عباسی را نیز پاسخ می‌گفت و توطئه‌های آنان را باطل می‌ساخت.

رئیس تبلیعات اسلامی صومعه‌سرا ساده‌زیستی را مهم‌ترین شاخصه شخصیتی در زندگی و سیره امام صادق(ع) دانست و یادآور شد: ایشان در همه مراحل زندگی، سیره، روش و منش پیامبر(ص) را الگوی رفتار و گفتار خویش قرار داده بود. آن حضرت در بسیاری از اوقات با کارگران و غلامان خود بر سر یک سفره می‌نشست و بدون هیچ کبر و غروری با فرودستان هم‌غذا می‌شد. صبر و شکیبایی و آرامش و حلم از دیگر ویژگی‌های شخصیتی امام صادق(ع) بود.

هفته وحدت؛ فرصت همسویی اهل تشیع و تسنن

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) علاوه بر فعالیت در زمینه‌های علمی و مذهبی در عرصه سیاست نیز حضوری فعال و گسترده داشت، گفت: ایشان مبارزات سیاسی خود را با تکیه بر امامت و رهبری اهل بیت(ع) آغاز کرد و در زمان‌های مناسب همچون عرفه و حج حکومت را از آن اهل بیت پیامبر(ص) می‌دانست.

اسدی با اشاره به نقش‌آفرینی امام صادق(ع) در قیام‌های شیعی، تصریح کرد: آن حضرت به دنبال فعالیت‌های سیاسی، به منظور تبلیغ جریان اصیل امامت و ولایت، نمایندگانی به مناطق مختلف می‌فرستاد و با تأیید و تشویق قیام‌های اسلامی نقش مهمی در پیشرفت و گسترش اسلام و مکتب اهل بیت ایفا می‌کرد.

رئیس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا، امام صادق(ع) را رئیس مذهب جعفری و پرچمدار شیعه دانست و یادآور شد: با توجه به طول مدت زیاد امامت ایشان، فرصت خوبی فراهم شد تا امام ششم در ادامه فعالیت‌های امام محمدباقر(ع) برای افزایش سطح علمی مسلمانان، بتواند علوم اسلامی را آشکارا تبلیغ و ترویج کند و با آشکار ساختن حقیقت دین، ریشه گرایش‌ها و مذاهب باطل را بخشکاند.

اسدی همچنین هفته وحدت را فرصتی مغتنم در راستای همسویی و همگرایی اهل تشیع و تسنن برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه بی‌حرمتی و توهین به علما و رهبران اهل سنت را جایز نمی‌دانند و لذا همه موظفیم این امر را سرلوحه امور خود قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه اهل تشیع و تسنن مشترکات زیادی با هم دارند، اضافه کرد: در سایه این مشترکات که مهم‌ترین آنها قرآن و پیامبر اکرم(ص) است، برگزاری بحث‌های علمی می‌تواند امت اسلام را از هجمه‌های دشمنان درباره ایجاد شکاف و اختلاف بین مسلمانان دور سازد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه علمای زیادی از اهل سنت جزو شاگردان امام صادق(ع) بودند، تأکید کرد: از معروف‌ترین این شخصیت‌ها ابوحنیفه است که ارادت خاصی به امام صادق(ع) داشت.

انتهای پیام
captcha