گیلان 250 کتابخانه فعال در مساجد دارد
کد خبر: 3856705
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲

گیلان 250 کتابخانه فعال در مساجد دارد

گروه اجتماعی - مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گیلان با بیان اینکه 250 کتابخانه در مساجد استان فعالیت دارد، عنوان کرد: از این تعداد 103 باب کتابخانه در مساجد روستایی و 147 باب کتابخانه در مساجد شهری دایر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضوانی‌نژاد، مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، به تاکید دین مبین اسلام بر لزوم ترویج فرهنگ مطالعه اشاره کرد و گفت: احادیث و روایات بی‌شماری از پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) درباره فضایل علم و دانش وجود دارد که کتاب و کتابخوانی را عامل انتقال آن معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه معجزه دین اسلام کتاب قرآن است، افزود: اسلام با قرائت آغاز شده و مسجد و کتابخانه همواره همراه مسلمانان بوده است. با اهدای قرآن به مساجد و افزایش تعداد کتاب‌ها، کتابخانه‌های مساجد رشد فزاینده‌ای خواهد یافت و کارکرد کتابخانه‌‌ای آن در کنار دیگر کارکردهای آموزشی و فرهنگی و دینی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گیلان مردمی بودن کتابخانه‌های مساجد را وجه تمایز آن از سایر کتابخانه‌ها برشمرد و تصریح کرد: ایفای نقش فرهنگی مساجد در گرو فعالیت‌های کتابخانه‌ای میسر می‌شود که مظهر دانش، فهم و تمدن والای بشری است.

حجت‌الاسلام رضوانی‌نژاد ادامه داد: قداست مسجد موجب می‌شود تا کتاب‌های مفید و مورد نیاز مخاطبان در کتابخانه‌های مساجد در اختیار اعضا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه 250 کتابخانه در مساجد استان فعالیت دارد، عنوان کرد: از این تعداد 103 باب کتابخانه در مساجد روستایی و 147 باب کتابخانه در مساجد شهری دایر شده است. همچنین 148 باب کتابخانه باز(در شبستان مساجد) و 102 باب کتابخانه مخزن‌دار داریم.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گیلان از وجود 242 هزار و 560 جلد کتاب در کتابخانه‌های مساجد گیلان خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد 206 هزار و 642 جلد کتاب متعلق به کتابخانه‌های مخزن‌دار مساجد است.

حجت‌الاسلام رضوانی‌نژاد به فعالیت 115 کتابدار در کتابخانه‌های مساجد اشاره کرد و متذکر شد: کتابخانه‌های مساجد گیلان بالغ بر 15 هزار نفر عضو دارند.

وی به اجرای طرح «شنبه‌های کتاب» در مساجد گیلان اشاره و تصریح کرد: این طرح با شعار «هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد» به منظور تقویت فعالیت‌های مردمی کتابداران و افزایش سرانه مطالعه اجرا می‌شود.

این کارشناس دینی با بیان اینکه در طرح مذکور روزهای شنبه یک کتاب از سوی امام جماعت مساجد برای نمازگزاران معرفی می‌شود، خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رونق بخشیدن به کتابخانه‌های مساجد کشور و احیای نقش کتابخانه‌های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی از جمله اهداف برگزاری طرح «شنبه‌های کتاب» است.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در سطح کانون‌های مساجد گیلان، یادآور شد: تجلیل از کتابداران و مروجان و دوستداران کتاب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مناسب برای کارگزاران کتابخانه‌های استان، اجرای طرح نذر کتاب و اهدای کتاب و قفسه جهت تجهیز و توسعه فعالیت‌های کتابخانه‌های مساجد از برنامه‌های پیش‌بینی شده هفته کتاب استان است.

انتهای پیام
captcha