اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری مراسم یادبود «محمدکاظم محمدزاده» در تهران
کد خبر: 3852116
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری مراسم یادبود «محمدکاظم محمدزاده» در تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اعلام خبر برگزاری مراسم یادبود «محمدکاظم محمدزاده» در تهران از جمله مهمترین اخبار امروز، اول آبان‌ماه در صفحات معارفی رسانه‌ها است.

به گزارش ایکنا؛ از جمله مهم‌ترین اخباری که طی امروز چهارشنبه، اول آبان‌ماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، می‌توان به خبر اعلام برگزاری مراسم یادبود «محمدکاظم محمدزاده»، پیشکسوت قرآنی کشور که روز چهارم آبان‌ماه از سوی شورای عالی قرآن در تهران برگزار می‌شود، اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، اول آبان‌ماه و تا ساعت 15 تعداد شش خبر با عناوین «یادداشت میهمان| نقدی به مجموعه شعر «کفشداری یازده»»، ««زم» بیشتر از سه سال ما را تحمل نکرد؛ چون درآمد‌زا نبودیم/ این چه افتضاحی است که مسئولان تهیه‌کننده می‌شوند!»، «افزایش کارایی کارکنان در پرتو رهنمود پیامبر اکرم(ص)»، «فراخوان کنگره بین‌المللی «سیره فاطمی» منتشر شد»، «نوحه «عشق یعنی به تو رسیدن» با قرائتی دخترانه» و «برنامه سخنرانی حجت‌الاسلام انصاریان در پایان ماه صفر» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و تمامی این اخبار در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
«فراخوان کنگره بین‌المللی «سیره فاطمی» منتشر شد»، عنوان یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم تا این ساعت را تشکیل می‌‌دهد که گرچه خبری تخصصی در حوزه قرآن نیست، ولی به دلیل اطلاع‌رسانی از یک کنگره بین‌المللی خبری مهم و قابل تأمل بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «کنگره بین‌المللی سیره فاطمی با موضوع «هر مسلمان یک پژوهشگر» به همت سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در دو سطح پژوهشی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود. محورهای اصلی این کنگره شامل عناوینی همچون «الگوسازی، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی بر مبنای سیره حیات حضرت زهرا(س) با استناد بر بند 7 بیانیه گام دوم انقلاب» «مقاومت و پایداری در سیره حضرت زهرا(س)» «تحلیل سیره و فعالیت‌های حضرت زهرا(س) در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و علمی» و «نقش حضرت زهرا(س) در جهاد فرهنگی و اقتصادی» است.
از دیگر محورهای این همایش می‌توان به «رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد در سیره حضرت زهرا(س)» «شاخصه‌های خانواده سالم در سیره فاطمی» «اقتصاد مقاومتی در سیره فاطمی» «حیات مبارزاتی و بازنمایی الگوهای فرهنگ فاطمی در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم با رویکرد سیره حیاتی زنان ایثارگر» و «بازیابی و بازنمایی کنشگری‌های اجتماعی و مواضع حضرت زهرا(س) در تلاطم‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی عصر خود» اشاره کرد».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 188 قرآن کریم از سوی مرحوم محمدصدیق منشاوی، قاری مشهور مصری، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است که طبق روال معمول این خبرگزاری در رابطه با انتشار خبر ترتیل قرآن در قالب اولین خبر هر روز، به عنوان خبر آغازین امروز این صفحه انتخاب شده است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «مراسم یادبود استاد پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن در تهران برپا می‌شود»، «برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان ۱۲ تا ۱۴ آذر در شیراز» و «ارائه خدمات پزشکی و درمانی به زائران پیاده امام رضا (ع)»، بر روی خروجی این صفحه منتشر شده دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «مراسم یادبود استاد پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن در تهران برپا می‌شود» دارد، در رابطه با برگزاری مراسم یادبود مرحوم محمدکاظم محمدزاده، قاری پیشکسوت قرآن کریم منعکس شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مراسم یادبود و بزرگداشت محمدکاظم محمدزاده استاد پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن کریم با همت شورای عالی قرآن در تهران برگزار می‌شود.
این مراسم روز شنبه ۴ آبان‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ با حضور اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم در حسینیه الزهرا (س) به نشانی بزرگراه رسالت روبروی مصلی مجتمع امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
استاد محمدکاظم محمد‌زاده ۱۴ مهر‌ماه در سن ۶۴ سالگی در مشهد درگذشت و پیکرش در آستان نورانی امام هشتم (ع) آرام گرفت».
مهر
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، خبری با عنوان «نتایج آزمون «تلاوت و مصاحبه» هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرّسان» است که مربوط به دو روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز خبری بر روی خروجی این صفحه منعکس نشده است.
ایسنا
«انتقاد یک مرجع تقلید از طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها»، «مدیران در مقابل زیردستان و مردم با عدالت رفتار کنند»، «نشست علمی «نقش دانشگاهیان در ایجاد وحدت و همگرایی میان مسلمانان» برگزار شد» و «چه چیزی نهضت امام حسین (ع) را ماندگار کرده است؟»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که این اخبار نیز در حوزه قرآنی جای نداشته و در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر با عناوین «مشکل بشریت نبود اخلاق است» و «ابعاد هنری و رسانه‌ای موسیقی محرم مورد انتقاد کارشناسان» را بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خود منتشر کرده که در میان این اخبار نیز خبری از اخبار تخصصی قرآنی نیست.
«مشکل بشریت نبود اخلاق است»، عنوان یکی از دو خبر امروز صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد که در رابطه با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در اجلاس استانی نماز با عنوان «نماز و مدرسه» در حسینیه جماران بیرجند بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی روز چهارشنبه در اجلاس استانی نماز با عنوان نماز و مدرسه در حسینیه جماران بیرجند افزود: قرآن در خصوص بحث اخلاق ۱۱ قسم می‌خورد تا بگوید این موضوع چقدر مهم است و تنها جامعه پایند به اخلاق می‌تواند در همه حوزه ها رشد کند.
وی اظهار داشت: در قرآن آمده است اگر درس بخوانید باید اخلاق الهی هم داشته باشید، امروز در دنیا فراگیری علم وجود دارد اما این علم در کنار اخلاق نیست، امروز مشکل دنیا این است که علم از اخلاق جدا شده است.
وی یادآور شد: همه پیشرفت‌های علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی در کنار اخلاق معنی پیدا می‌کند چون این علوم در دیگر کشورها هم وجود دارد، باید فرد عالم در کشور فردی متخلق به اخلاق هم باشد تا به دانشمندی در تراز نظام تبدیل شود.
رییس ستاد اقامه نماز بیان کرد: علم مهم است اما علمی که امروز در دنیا وجود دارد علمی نیست که پیامبر اسلام (ص) مد نظرشان است چون بسیاری از مطالبی که امروز در حوزه و دانشگاه تدریس می شود اطلاعات کلی بوده اما علم باید نافع باشد و در رفع مشکلات مردم ظهور و بروز یابد».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این لحظه تنها دو خبر با عناوین «روزشمار دهه وقف ۹۸ اعلام شد» و «چرا خداوند نماز را واجب کرد؟» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که این دو خبر نیز در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده و هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
ایبنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده، خبری با عنوان «استاد واثقی با مراجعه به نسخ خطی تشیع از ابهامات گره‌گشایی کرد» است که در رابطه با بیستمین نشست عصر کتاب که به مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین حسین واثقی، احیاگر آثار امامیه در سرزمین وحی اختصاص داشت، انعکاس یافته است.
در بخش‌هایی از این خبر معارفی آمده است: «در ابتدای مراسم نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب حجت‌الاسلام واثقی را پژوهشگری سخت‌کوش و مستقل دانست و گفت: در مورد استاد واثقی نکته اول این است که پژوهشگر سخت‌کوشی است که به تنهایی کار یک نهاد را انجام می‌دهد. او معلومات گذشتگان را مانند گنجی بی‌پایان به آیندگان منتقل کرده و از نسخه‌شناسان بنام درباره میراث حرمین شرفین است. از مشخصات استاد واثقی داشتن تخصص درباره یک موضوع دشوار است. پس از اینکه متوجه شد تاکنون به تاریخ تشیع در شهرهای مکه و مدینه پرداخته نشده به پژوهش درباره نسخه‌ها و همچنین با آثار علمی شیعه توجه بسیار کرد.

او افزود: در حقیقت استاد واثقی از تاریخ شیعه میراثبانی کرده است. ریزموضوعاتی که استاد در مجموعه «ذخائر الحرمین الشرفین» به آن پرداخته موضوعی است که در میان پژوهشگران ایرانی و خارجی کمتر کسی به آن توجه کرده‌. او در کتاب «المدنیات» شهر مدینه را از دیدگاه شیعی مورد کاوش قرار داده و می‌کوشد افتخار شیعه را در گذشته مدینه نقل کند در حالیکه پرداختن به شناخت شخصیت‌های دینی آن دیار کار ساده‌ای نیست».
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان ««کودکستان آقا مرسل» به چاپ نهم رسید/اثر جدیدی از داوود امیریان با موضوعی طنز» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که در رابطه با چاپ کتاب «کودکستان آقا مرسل» نوشته «داوود امیریان» بوده و در حوزه دفاع مقدس قرار دارد.

انتهای پیام
captcha